بازاریابی موبایلی در طراحی سایت

بازاریابی موبایلی در طراحی سایت

امروزه یکی از ویژگی های یک سایت حرفه ای سازگاری با موبایل است. بارزترین ویژگی یک طراحی خوب در نظر گرفتن این نکته در فرآیند ﻃﺮاحی وب سایت است.

 

هنگامی که تصمیم می‌گیرید موبایل را با برنامه بازاریابی خود تلفیق کنید، ابتدا باید استراتژی موبایلی خود را با مشخص کردن “چه کسی، چه چیزی و چطور” آغاز کنید. معمولا پاسخ به سوالات زیر به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از این بخش ها داشته باشید تا سایت شما مشخصات یک سایت حرفه ای را داشته باشد.

  • مشتریان شما چه کسانی هستند و لذا در ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﺎﯾﺖ خود قصد دارید به چه کسانی دسترسی پیدا کنید؟
  • چه کسانی قرار است با محتوای بازاریابی موبایلی شما ارتباط برقرار کنند؟
  • مخاطبان شما چه وظایف و نیازهایی دارند؟
  • از چه کانال هایی برای بازاریابی موبایلی استفاده می‌کنید؟
  • از چه لحن و دیدگاهی برای جذب مخاطب استفاده می‌کنید؟
  • چرا مشتریان به اطلاعاتی که شما به آنها می دهید نیاز دارند؟
  • مخاطبان مد نظر شما به چه طریقی به محتوای منتشر شده از سوی شما دسترسی پیدا می‌کنند (از چه نوع دستگاه های تلفن همراهی استفاده می‌کنند)؟ چگونه از محتوای شما در زندگی روزمره استفاده می‌کنند؟
  • از چه روش هایی استفاده می‌کنید که محتوای شما برای مخاطبان جذاب و جالب باشد؟
  • چگونه بین کانال هایی برای تبلیغات انتخاب کرده اید، خود را توسعه می‌دهید؟
  • چطور فرصت هایی را ایجاد می‌کنید که مخاطبان شما، آنها را با دیگران به اشتراک بگذارند؟
  • چطور سرعت فعالیت کمپین موبایلی خودتان را افزایش می‌دهید؟

همچنین شما نیاز دارید تا اهداف بازاریابی موبایلی خودتان را به وضوح مشخص کنید تا سایت شما ویژگی های یک سایت موفق را دشته باشد. آیا قصد دارید تعداد ثبت نام ها در خبرنامه‌ تان را افزایش بدهید؛ که این افزایش منجر به فروش بشود؟ هنگام تعیین یک هدف به خاطر داشته باشید که هدف شما هوشمندانه(Smart) باشد. یعنی هدف شما Specific: خاص، Measurable: قابل اندازه گیری، Achievable: قابل دستیابی، Realistic: واقع بینانه و Timely: دارای زمان مشخص برای دستیابی باشد. بگذارید نگاهی دقیق تر بر روش های بازاریابی موبایلی در طراحی سایت حرفه ای بندازیم.

مشخصات یک سایت حرفه ای موبایلی

برخی از افراد فعال در حوزه ی تجارت، برای تلفن های همراه، به صورت ویژه یک زیر دامنه (Subdomain) ایجاد می‌کنند. حال اگر یک کاربر تلفن همراه آدرس سایت آنها را در قسمت آدرس بار مرورگر خود تایپ کند، سایت به صورت خودکار منبع این ورودی را تشخیص می‌دهد و با این حقه، این سایت به سرعت شما را به زیر دامنه ی طراحی شده برای موبایل هدایت می‌کند که تجربه ی استفاده از یک جریان ساده و روان را در اختیار شما قرار می دهد.

استفاده از سرویس های SMS و MMS

دو نکته ی مهم در بازاریابی از طریق SMS و MMS وجود دارد که سبب می‌شود مقررات قانونی، برای این نوع بازاریابی، پیچیدگی ها و ممنوعیت هایی را به وجود بیاورد. اما حقیقت این است که این ممنوعیت ها و مقررات قانونی به همان اندازه که برای مشتریان مفید است، برای بازاریاب ها نیز مفید خواهد بود و این مقررات آنها را از انجام بازاریابی آزار دهنده (تولید اسپم) و اتهامات مربوط به انتشار اسپم حفظ خواهد کرد.

اولین نکته و مهمتر از همه این است که هر دوی این روش ها باید با کسب مجوز های لازم صورت بگیرد. به این معنی که نیاز است تا در تمام موارد روشن و شفاف باشید، همیشه باید در مورد برنامه ی بازاریابی خود از طریق پیام کوتاه شفاف باشید و هرچیزی که لازم است را در نوشتار خود به روشنی بیان کنید.

اپلیکیشن های موبایل

تعداد بی شماری اپلیکیشن برای موبایل ها وجود دارد که هر کدام خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند. از خدمات و ارائه نکات آموزشی گرفته تا کمک به محاسبه ی کالری مصرفی غذاها!، محاسبه ی حرکت های انجام شده در یک تمرین ورزشی، راهنمایی شما در انجام یک تمرین مدیتیشن و یا سرگرم کردن شما توسط یک بازی ساده. اما هنوز مشتریان به دنبال اپلیکیشن های بیشتر و بهتری هستند.

نکته ای که بازاریاب ها در اینجا باید به آن توجه کنند ساده است: شما می‌توانید توجه و تمرکز بر روی برند خود را با اپلیکیشن ها افزایش دهید. همچنین این کار شما را به مشتریان نزدیکتر می‌کند. اما قبل از تولید اپلیکیشن شما باید درک کاملی از مخاطبان خود داشته باشید. بنابراین می‌توانید یک اپلیکیشن کاربردی (مانند یک ماشین حساب) یا یک اپلیکیشن سرگرم کننده (مانند اپلیکیشن های ویدئویی، موسیقی و یا بازی) یا نوعی ارتباطات اجتماعی (مانند اپلیکیشن هایی برای کاربران اجتماعی) برای آنها تهیه کنید. همچنین ممکن است در نظر داشته باشید تا یک ورژن رایگان از اپلیکیشن خود را ارائه کنید و به کاربران اجازه بدهید که در مورد خرید ورژن کامل، با محتوا و جزئیات بیشتر آن تصمیم گیری کنند. این مدلی است که توسط شرکت Rovio Entertainment در هنگام شروع بازاریابی و معرفی بازی Angry Birds انجام شد. آنها یک ورژن رایگان به بازار ارائه کردند در حالی که ورژن کامل و قابل خرید آن برای مشترکین، شامل دسترسی به Level ها و افزونه های بیشتر و جذابتری بود.

کوپن های موبایلی

یکی از ویژگی های یک سایت موفق استفاده از کوپن های موبایلی است. تعداد زیادی از کسب و کارهای در حال رشد مانند Target، Sephor، Bath and Body Works و Olive Garden برای جلب توجه بیشتر مشتریان و بیشتر دیده شدن توسط آنها، کوپن هایی را از طریق دستگاه های تلفن همراه به آنها تحویل می‌دهند. برخی از آنها حتی از کوپن های فیزیکی و قابل حمل نیز استفاده نمی‌کنند. برای صرفه جویی در این زمینه، آنها کوپن های الکترونیکی را برای مشتریان ارسال می کنند و تمام آنچه کاربران باید انجام دهند، نشان دادن بارکد کوپن ها به صندوقدار است. صندوقدار نیز مانند کوپن های کاغذی بارکدهای این کوپن های الکترونیکی را اسکن می‌کند. کوپن های مخصوص خرید محلی که توسط تلفن های همراه به مشتریان ارائه می‌شود در حال افزایش محبوبیت است.

 

کمپین ها و تبلیغات موبایلی

بازاریابی موبایلی یک روش منحصر به فرد و مجزا برای تعامل و گفت و گو با مشتریان ارائه می کند. اما استفاده از این روش نیازمند این است که با خلاقیت، عناصر موجود در سایت را برای صفحه نمایش های با اندازه ی کوچک مطابقت بدهیم و پیام هایی را طراحی کنیم که کوچک و موثر هستند و به سرعت قابل درک باشند و همچنین Call to action هایی در چند گام کوتاه را از مخاطبین درخواست کند.

.

(رایج ترین شکل تبلیغات موبایلی، متن های ساده، شامل یک لینک و یک تصویر از تبلیغ است که قیمت این تبلیغات به شکل های مختلفی محاسبه می شود مانند: هزینه به ازای هر کلیک، هزینه به ازای دریافت مطالب و هزینه به ازای هر هزار بازدید).

بازاریابی موبایلی را یک فرآیند بازاریابی راحت قلمداد نکنید. مزایای دریافت اطلاعات و تخفیف های ارائه شده توسط تلفن همراه باید به اندازه ی کافی برای دریافت کننده ها ارزشمند و جذاب باشد. پیام شما باید یک حس مزیت برای دریافت کننده ایجاد کند نه یک حس آزاردهنده و مزاحمت. بنابراین پیشنهادهاتی ارائه دهید که منجر به خریدمشتریان شود. شما باید روش ارسال پیام تان را با سوابق و علایق مشتریان همگام سازید.

از ویژگی های یک سایت موفق این است که شما به اندازه کافی درگیر بازاریابی موبایلی شوید، بتوانید در مورد سوابق خرید مشتریان آگاهی پیدا کنید و تشخیص بدهید که هر فرد چه خواسته ها و نیازهایی دارد.

شما واقعا باید اقدامات استراتژیکی برای محتوایی که از طریق تلفن همراه منتشر می­کنید انجام دهید. تدوین یک استراتژی بازاریابی موبایلی، شامل شناسایی مزیت هایی است که می­توانید برای مشتریان ایجاد کنید و سپس در گام بعد باید به ادغام این پیام با تمام اجزاء کمپین تبلیغاتی تان بپردازید. پس به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که هنگام تدوین استراتژی بازاریابی موبایلی شما می توانید این مزیت های پیشنهادی را از طریق تمام کانال های دیگر بازاریابی و رسانه های اجتماعی به مشتریان منتقل کنید.

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید