طراحی آرم و لوگو یکی از مهمترین بخشهای طراحی برای سازمانها و شرکتهای و حتی اشخاصی که به نوعی می خواهند خودشان را برند کنند زیرا لوگو به عنوان یک نشانه نمادی از کار و فعالیت صاحب آن است و چون یک طرح منحصر به فرد است در ذهن کاربران می ماند.
در زیر به ده نکته در مورد طراحی آرم اشاره میکنیم:
۱٫ لازم نیست طراحی ارم دقیقا شبیه نوع کار مشتری باشد.
مثلا اگر برای یک پزشک لوگو طراحی می کنید لازم نیست که لوگوی شما دقیقا شبیه یکی از ابزارهای پزشکی باشد یا اگر آرم برا یک رستوران است لازم نیست که لوگو حتما یک غذا باشد.
۲٫ همیشه از سلیقه مشتری استفاده کنید.
به سلیقه مشتری خود اهمیت دهید درست که دانش یک گرافیست سایت در مورد لوگو از مشتریش بیشتر است اما همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که دانش مشتریتان هم نسبت به کارش از شما بسیار بسیار بیشتر است و درنهایت مشتری است که کارفرمای شماست و میخواهد از آن لوگو استفاده کند پس به سلیقه او احترام بگذارید.
۳٫ از کاغذهای مناسب برای چاپ استفاده کنید.
امروزه طراحي لوگو بدون كامپيوتر غير ممكن به نظر مي رسد ولي استفاده از كامپيوتر به اين معني نيست كه طرح هايي را كه در ذهن داريد روي كاغذ امتحان نكنيد و براي كشيدن طرح هاي اوليه روي كاغذ احتياجي نيست كه يك نقاش يا هنرمند ماهر باشيد فراموش نكنيد كه طرح هايي را كه روي كاغذ مي كشيد هيچگاه نمي توانيد روي كامپيوتر ابداع كنيد.
۴٫ به مد اهمیت ندهید.
در طراحی لوگو و یا ارم به مد اهمیت ندهید زیرا لوگو برای سالهای سال باید قابل استفاده باشد اما اگر از فونت یا تصویری استفاده کنید که امروز مد است و فردا از مد می افتد اعتبار طراحیتان زیر سوال میرود زیرا لوگویی که طراحی کرده اید فقط مدت محدودی به درد کاربران میخورد.
۵٫ از رنگ سیاه در ابتدا استفاده کنید.
هميشه رنگ ها را بعد از اتمام طراحي به لوگو اضافه كنيد و سعی کنید لوگوی اولیه روی کاغذ سفید و با رنگ مشکی طراحی شود زیرا در این صورت ایرادات کار را به خوبی خواهید دید.
۶٫ طرح مناسب و طراحی درست را انتخاب کنید.
طرحي كه براي لوگوي خود انتخاب مي كنيد بايد مناسب حال و هواي آن شخص، شركت، سازمان يا سايت اينترنتي باشد مثلا اگر برای یک شرکت دارویی آرم طراحی میکنید نباید از اشکال فانتزی و فان استفاده کنید.
۷٫ سادگی را فراموش نکنید.
هر چه لوگوي شما ساده تر باشد به خاطر سپردن آن ساده تر است. و به خاطر داشته باشيد هدف از طراحي لوگو اين است كه با يك نگاه در ذهن بيننده حك شود اگر به لوگوي سازمانهاي بزرگي مانند ميتسوبيشي، سامسونگ، BBC، … دقت كنيد متوجه مي شويد كه لوگوي آنها چقدر ساده است ساده بودن لوگو يك برتري ديگر هم دارد و آن اين است كه انعطاف پذيري شما در ابعاد لوگو بيشتر مي شود و مي توانيدلوگوي آن سازمان را در متن ها، تبليغات و…مختلف استفاده كنيد بدون اينكه جزئيات آن (در اثر كوچك شدن ) از بين برود.
۸٫ رنگهای درست استفاده کنید.
وقتی لوگویی طراحی می کنید باید از رنگهای درست هم استفاده کنید مثلا اگر لوگوی شما طرح یک سیب است بهتر است از رنگ قرمز یا سبز یا زرد استفاده کنید سیب بنفش که نداریم!!!
۹٫ استفاده از فونت های مناسب برای تایپوگرافی.
در تایپوگرافی فونت نقش اول را دارد پس سعی کنید فونتهایی را استفاده کنید که کاملا گویای کارتان باشد مثلا اگر برای یک ارایشگاه آرم طراحی می کنید می توانید از فونتهای منعطف و منحنی استفاده کنید اما اگر برای یک قاضی دادگاه لوگو طراحی می کنید حتما فونت شکسته و سخت به کار ببرید.
۱۰٫ زیبایی را فراموش نکنید.
بعد از طراحی لوگو خودتان به عنوان یک گرافیست وب به آن نگاه کنید و ببنید به عنوان یک طراح به زیبایی آن چه نمره ای میدهید اگر نمره تان زیر پنج است در طراحی آرم تجدید نظر کنیدو طرح جدید بزنید.