یافتن کد رنگ ها در طراحی سایت

یافتن کد رنگ ها در طراحی سایت بسیار مهم است زیرا هر سایت باید حداقل در طرح خود یک یا دو رنگ اصلی داشته باشد که این کد رنگ ها ماهیت گرافیکی سایت را میسازند.

طراح یا گرافیست با طیف وسیعی از رنگ های مختلف سر و کار دارد. برای داشتن طراحی دقیق و زیبا، همچنین داشتن خروجی رنگ های زنده و واقعی به هنگام چاپ، لازم است کد رنگ ها را دقیق بدانیم.

چگونه رنگ مورد نظر خود را انتخاب و ایجاد کنیم ؟

بهترین راه برای اینکه در محیط های مختلف به رنگ مورد نظر دست یابیم استفاده از ترکیب همزمان ۲ یا ۳ رنگ با یکدیگر است.اگر با ترکیب ۲ یا ۳ رنگ به رنگ دلخواه مان ایجاد نشد، می توانیم رنگ چهارم را به ترکیب اضافه نماییم و از ترکیب ۴ رنگ به رنگ دلخواه برسیم.

کد رنگ RGB

محیط رنگ RGB در واقع فضای رنگ ساده ای است که در آن هر رنگ از ترکیب سه رنگ اصلی آبی، سبز و قرمز به دست می آید.

  •  آبی B : Blue
  • سبز G : Green
  • قرمز R : Red

برای ایجاد رنگ سفید و سیاه کافی است ترکیب مقدار این اعداد را به صفر و صد تغییر دهیم .

هرچه مقدار هرکدام از این رنگ ها به سمت ۲۵۲ برود، رنگ انتخابی به سفیدی می گراید و اگر مقدار را به صفر برسانیم رنگ سیاه را خواهیم داشت.

مفهوم کد رنگ ها در مبنای ۱۶ یا HEX

کد رنگ ها تعیین کننده مقدار نور با سه رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز می باشد. به طور مثال رنگ زرد از ترکیب نور سبز و قرمز ایجاد می شود. به این ترتیب که:(rgb(255,255,0

  •  قرمز R: 255
  •  سبز G: 255
  •  مشکی B: 0

همانطور که می بینید هر رنگ می تواند از عدد ۰ تا ۲۵۵ متغیر باشد و این گونه طیف های وسیع رنگ ها ایجاد می شود.

شناخت کد رنگ ها از طریق نرم افزار paint

نرم افزار نقاشی یا همان paint در همه ویندوز ها یکی از ابزار ساده برای شناسایی کد رنگ ها می باشد. کافی است عکسی که رنگ مورد نظرتان در آن است در paint باز کنید و با ابزار قطره چکان بر روی آن رنگ کلیک نمایید.

پس از آن بر روی گزینه Edit Colors در همان بخش Color کلیک نمایید. سپس در قسمت RGB که به طور مجزا مشخص است اعداد مربوط به رنگ انتخابی را مشاهده نمایید.

نکته ای که لازم است به خاطر داشته باشید:

این اعداد در مبنای ۱۰ هستند و می بایست آن ها را به مبنای ۱۶ ببرید.در این مقاله به چگونگی یافتن کد رنگ ها به ساده ترین و قابل دسترس ترین روش یعنی نرم افزار paint اشاره نمودیم. در مقاله های آتی در مورد کد رنگ ها در محیط هایی چون HTML و فتوشاپ ، محاسبه عدد Hex و تبدیل RGB به Hex و بالعکس بیشتر خواهیم نوشت.

به خاطر داشته باشید که در هنگام انتخاب رنگ برای کاربردهای مختلف ضروری است از صحیح و دقیق بودن آن رنگ مطمئن باشیم تا با مشکل رو به رو نشویم.

یافتن کد رنگ ها در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید