نقش footer در طراحی سایت

در یک صفحه از سایت، قسمت‌های مختلفی مانند هدر و منوها، قسمت محتوا، ستون‌هایی برای نمایش مطالب مرتبط و … وجود دارند. یکی از بخش‌های سایت که وجود آن برای هر صفحه از وبسایت الزامی است، فوتر (Footer) می‎‌باشد. فوتر در پایین صفحات یک سایت قرار می‌گیرد و شامل اطلاعاتی از سایت مانند نقشه‌ی سایت، خدمات ارائه شده در وبسایت، لینک‌هایی برای دستیابی ساده‌تر به قسمت‌های مهم و پرکاربرد سایت و … می‌باشد.

نقش  footer در طراحی سایت

اهمیت وجود فوتر در سایت‌ها چیست؟

۱- محلی مناسب برای نقشه‌ی سایت

زمانی که افراد، موضوع یا مطلب موردنظر خود را در قسمت‌های مختلف صفحه مانند هدر، منو‌ها و لینک‌های موجود پیدا نکنند، به سراغ فوتر می‌روند. شما می‌توانید از فوتر به عنوان نقشه‌ی سایت استفاده کنید. footer بخش مناسبی برای قرار دادن لینک‌های مهم و راهنمایی صحیح کاربران برای حرکت به قسمت‌های مختلف سایت می‌باشد.

۲- محل ثبت اطلاعات حقوقی و فنی

وبسایت‌ها نیاز دارند که اطلاعات مربوط به حق امتیاز و همچنین مسائل فنی سایت را در محلی مناسب قرار دهند. فوتر، مکانی مناسب برای این کار است.

۳- مکان قرار گرفتن نمادها

جلب اعتماد مشتریان از ارکان اصلی هر کسب و کاری است. این مسأله در تجارت الکترونیک نیز اهمیت زیادی دارد. یکی از روش‌های جلب اعتماد مشتریان قرار دادن نمادهایی مانند نماد اعتماد و گواهینامه‌های معتبر است. ولی آنچه که اهمیت دارد، قرار دادن این نمادها در محلی مناسب است. فوتر، مکان بسیار خوبی برای این کار است.

۴- محل قرار دادن آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی

 

اکثر وبسایت‌ها، نمادهای مربوط به شبکه‌های اجتماعی را در فوتر سایت خود قرار می‌دهند. به همین دلیل کاربران نیز آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی را در فوتر سایت‌ها جستجو می‌کنند و این امر تبدیل به یک عادت برای کاربران دنیای مجازی شده است. بنابراین در صورتی که می‌خواهید آیکون‌های شما در دید کاربران قرار گیرد، می‌توانید آن‌ها را در فوتر سایت خود قرار دهید.

۵- محل قرار دادن اطلاعات تماس

باید اطلاعات تماس سایت شما به راحتی در دسترس کاربران باشد. این مسأله از مواردی است که موجب جلب اعتماد مشتریان و  جذب آنان می‌شود. البته اطلاعات تماس در صفحه‌ای مجزا به صورت مفصل باید بیان شود اما قرار دادن آن به صورت مختصر در فوتر نیز می‌تواند اثرات مطلوبی را برای سایت شما به دنبال داشته باشد.

۶- قرارگیری لینک‌های اصلی سایت

هر یک از کاربران دیدگاه خود را نسبت به سایت‌ها دارند. شما باید سایت خود را به صورت منعطف طراحی کنید تا کاربران مختلف با آن احساس راحتی کنند و بتوانند مطالب مورد نظر خود را از سایت شما دریافت کنند. یکی از عوامل مؤثر در جلب رضایت مشتریان، قرار دادن لینک‌های اصلی مانند لینک مقالات، خدمات سایت، قوانین و مقررات، عضویت و … در قسمت فوتر است. در صورت داشتن وبلاگ یا خبرنامه، می‌توانید لینک آن‌ها را نیز در فوتر قرار دهید. در حالت کلی هر قسمت از سایت که دارای اهمیت بوده و ممکن است از نگاه کاربران پنهان بماند را می‌توانید در این قسمت درج کنید.

۷- بهبود سئو

 

همانطور که در مورد اول (محلی مناسب برای نقشه سایت) گفته شد، فوتر، محلی برای قرار گرفتن نقشه‌ی سایت (SiteMap) می‌باشد. نقشه‌‌ی سایت، فایلی شامل تمامی صفحات و لینک‌های موجود در سایت است. نقشه‌ی سایت از عواملی است که بر سئو سایت تأثیر مثبت دارد. همچنین در صورتی که در فوتر، از نقشه‌ی سایت و همچنین لینک‌دهی‌های مناسبی استفاده گردد، سبب هدایت کاربران شده و در نتیجه سئو سایت بهبود میابد. رضایت کاربران، اولویت گوگل برای امتیاز دهی به یک سایت است.

نکاتی در مورد فوترها

۱- فوتر باید ساده باشد.

رابط کاربری (UI) و تجربه‌ی کاربری (UX)  اهمیت بسیار زیادی در طراحی سایت دارند. زیرا شما در صورتی به اهدافتان از طراحی یک سایت می‌رسید که بتوانید رضایت کاربران را جلب کنید. این مسأله زمانی اتفاق می‌افتد که سایت شما زیبا و جذاب بوده و در عین حال کاربری آن ساده باشد و حس مثبتی را در کاربران به وجود بیاورد. طراحی فوتر نیز از مواردی است که در طراحی رابط کاربری مناسب تأثیر زیادی دارد. شما موارد مهم سایت خود را در footer قرار می‌دهید و در صورتی که به صورت ساده‌ای طراحی نشود، سبب سردرگمی کاربران خواهد شد.

سعی کنید از رنگ‌های مناسبی در طراحی فوترها استفاده کنید. همچنین به فاصله‌ی المان‌ها و محتوای درج شده در آن نیز توجه کنید. سایز فوتر هم از اهمیت زیادی برخوردار است. سایز آن نباید بیش از اندازه بزرگ و یا کوچک باشد.

۲- گزینه‌ی ثبت نام باید مشخص باشد.

در صورتی که در فوتر، امکان ثبت نام را برای کاربران فراهم کرده‌اید، باید گزینه‌ی مربوط به آن را به شکلی مشخص  و برجسته قرار دهید.

 

نقش footer در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید