مهارت های فنی طراحی سایت

طراحی سایت و توسعه ی آن هر روز با سرعت در حال پیشرفت و افزایش است. تقاضا برای طراحی سایت به طور مستمر وجود داشته است و روز به روز به تعداد شرکت ها و کسب و کارهایی که به می خواهند به دنیای اینترنت بیایند و سایتی برای خود داشته باشند، اضافه میشود.

مهارت های فنی طراحی سایت

زبان های لازم برای برنامه نویسی سایت

نحوه ی کار با CMS  ها

تخصص سئو

مدیریت وب سرور

 بهینه سازی سایت

Responsive سایت

در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد میپردازیم:

زبان های لازم برای برنامه نویسی سایت

برای اینکه بتوانید یک سایت را برنامه نویسی کنید باید حداقل های لازم برای برنامه نویسی سایت را بلد باشید. در ادامه به توضیح برخی از زبان های طراحی سایت میپردازیم:

  • HTML

همیشه بلد بودن و تسلط داشتن روی زبان برنامه نویسی HTML  یکی از مهم ترین بخش های طراحی سایت بوده است. در واقع  HTML پایه و اساس طراحی سایت محسوب میشود.

HTML در سال ۱۹۹۰ تولید شد، در ابتدا با آن سایت های ساده را برنامه نویسی میکردند. به مرور زمان امکانات بیشتری به آن افزوده شد تا اینکه در سال ۲۰۱۰ نسخه ی پنجم از این برنامه منتشر شد با نام HTML5 . انتشار نسخه­ی پنجم HTML باعث تغییر و تحولی در طراحی و برنامه نویسی سایت شد.

یادگیری زبان HTML  به شما کمک میکند تا اسکلت اصلی یسایت خود را بسازید. یادگیری زبان HTML خالی از لطف نیست حتی اگر به صورت خیلی جزئی و پایه ای یادبگیرید.

  • CSS

زبان CSS در واقع مکمل کننده ی HTML است. اگر بخواهیم توضیح دهیم که چرا این دوتا مکمل کننده هم هستند، میتوانیم بگوییم که HTML همانطور که قبلاً گفتیم اسکلت سایت را میسازد و CSS به این اسکلت شکل و قیافه میدهد، زیبا و کاربر پسند میکند.

 

با HTML  اساس و بنیان سایت را طراحی و درست میکنند و با CSS به آن زیبایی و ظاهر می دهند.

برای وبمستر شدن  در ابتدا باید این دو تا زبان یعنی HTML و CSS را یادبگیرید.

  • PHP

یکی از پر طرفدار ترین زبان های موجود برای برنامه نویسی همین زبان PHP است. این زبان در قسمت سمت سرور به کار گرفته میشود. ساده بودن این زبان و شباهت بسیار زیاد آن به زبان های C و Perl و نسخه های جدیدتر آن به Java باعث شد که این زبان برنامه نویسی خیلی مورد استقبال قرار گیرد. حسن مهمی که این زبان دارد این است که با استفاده از آن می توانیم سایت های داینامیک بسازیم.

با استفاده از PHP میتوانیم به پایگاه داده MySQL وصل شویم، اطلاعات را  در آن وارد کنیم واطلاعات قبلی را از پایگاه داده بخوانیم و در صفحات وب سایت مان به کاربر نمایش دهیم. PHP دامنه­ی اجرایی آن بسیار خوب است به نحوی که روی ویندوز، لینوکس و… اجرا میشود. این زبان برنامه نویسی با پایگاه داده ها و دیتابیس ها به خوبی مچ میشود و آن هارا ساپورت میکند.

در ادامه برخی از ویژگی های این زبان برنامه نویسی را بیان خواهیم کرد:

  • برقراری ارتباط با HTML
  • توانایی ساخت سایت های داینامیک
  • رمز گذاری اطلاعات مهم
  • طراحی انواع مختلفی از صفحات وب و وب اپلیکیشن ها
  • کاربری راحت بدون نیاز به تنظیمات خاص

 

  • Net

این کلمه مخفف active sever page یا صفحات فعال تحت سرورمی باشد،که نسخه اولیه این زبان تحت فریم ورک .net در سال۱۹۹۶ توسط کمپانی مایکرو سافت برای تولید صفحات پویا معرفی و عرضه شد. این زبان برنامه نویسی تنها بر روی سرویس های میزبانی وب ویندوز قابل اجرا هست ASP.net .یک فریم ورک بر مبنای زبان برنامه‌نویسی VB (ویژوال بیسیک) یا C# (سی شارپ) نوشته می شود. کنترل های کاربر در ASP.NET  می تواند به زبان های مختلف، از جمله  C++ و جاوا هم نوشته شود.

معمولاً تعداد خط کدی که باید برای یک برنامه به زبان  ASP.NET  نوشت، نسبت به زبان های دیگرکمی بیشتر است که همین دلیل می تواند تا حدودی باعث زمانگیر بودن کدنویسی در این زبان برنامه نویسی برای فعالیت های پیچیده شود.

ASP.NET همان طور که گفتیم تحت برند مایکروسافت است و این به این معنی است که بسیاری از زبان ها یا پلتفرم های دیگر را پشتیبانی نمی کند اما لازم به ذکر است که در این حین امکانات بسیار ساده و خوبی برای شروع برنامه نویسی می دهد، ماژول های آماده، محیطی ساده و رابط کاربری آسان، برنامه نویسی را برای برنامه نویسان و کاربر ها آسان می کند.

نحوه ی کار با CMS  ها

وقتی که یک سایت را طراحی میکنید، برای اینکه کارفرما به راحتی بتواند سایت خود را مدیریت کند باید یک پنل مدیریتی  برای او قرار دهید تا بتواند بدون درگیری با کد های برنامه نویسی مطالبش را در سایت بگذارد و سایت را به راحتی مدیریت کند.

CMS های متفاوتی وجود دارند و کارایی هرکدام از آن ها مختلف است.

  • وردپرس
  • DNN
  • دروپال
  • جوملا
  • اکسپرشن انجین
  • نوپکامرس
  • فروشگاه ساز ووکامرس
  • مجنتو
  • نوپشاپ
  • و…

انتخاب سیستم مدیریت محتوا ی متناسب با کارایی سایت بسیار مهم و حائز اهمیت است. به عنوان مثال وردپرس یکی از پرکاربرد ترین و محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا هایی است که وجود دارد اما این سیستم برای پورتال های سازمانی بدرد نمی خورد و باید به جای آن از DNN استفاده کنید.

تخصص سئو

Search Engine Optimization یا بهینه سازی برای موتورهای جست و جو برای شما به عنوان کسی که طراحی یک وب سایت را به عهده گرفتید، مفید و مهم است. سئوی سایت به عوامل متعددی مانند URL صفحات، سرعت لود سایت (سرعت بارگذاری صفحه، در بهترین حالت ۳ ثانیه است)، لینک ها و بک لینک ها و… بستگی دارد و تاثیر هرکدام متفاوت است.

وبمستر ها اگر به دنبال یک رزومه ی خوب هستند باید حداقل اصول سئو را بدانند و آن را در طراحی سایت رعایت کنند. نکته ی دیگر این است که باید در این زمینه هم همیشه خودشان را آبدیت کنند چرا که گهگاهی بعضی از الگوریتم های گوگل عوض میشود.

مدیریت وب سرور

دانستن اینکه وب سرور چیست و چه کارهایی انجام میدهد و چگونه باید با آن کار کرد برای کسانی که طراحی وب سایت میکنند حداقل آن ضروری است. به این خاطر می گوییم بهتر است که حداقل ها را بلد باشید می توانید در حل مشکلاتی که ممکن است به صورت احتمالی رخ دهند به شما کمک کند.

علاوه بر این، همین که شما بدانید چگونه سرور ها به درخواست های ارسال شده پاسخ میدهند، میتوانید سایتی با عملکرد بهتر و بالاتر بسازید. توسعه دهندگان وب باید بیشتر از طراحان وب این موضوع را بدانند تا راحت بتوانند مشکل اسکریپت های خود را رفع کنند.

 بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت به این معنی که به منظور آپلود سریع سایت و جواب دهی سریع به کاربران سایت را هوشمندانه تر بکنید. به خصوص برای سایت هایی که کاربران زیادی به آن مراجعه و آنها را پشتیبانی میکند، افزایش حجم سایت، پهنای باند مناسب، حجم مناسب برای سرور و پایگاه داده خیلی مهم است.

سایتی که به خوبی این کار را نکرده باشد، به مرور زمان به مشکل خواهد خورد و مجبور خواهد شد علاوه بر هزینه های جاری، هزینه هایی هم برای بهبود مشکلاتش خرج کند که به تبع این هزینه ها خیلی بیشتر خواهند بود.

Responsive سایت

در ابتدا معنی Responsive را می گوییم، Responsive به معنی واکنش گر می باشد. نوعی از طراحی سایت است که شما وقتی با هر وسیله ای اعمم از گوشی، لپ تاپ، تبلت و… سایت را باز میکنید بدون اینکه نیاز به زوم کردن یا اسکرول و یا هر مشکل دیگر باشد سایت را به راحتی بتوانید ببینید.

شما به عنوان یک طراح سایت باید به نحوی سایت را طراحی و برنامه نویسی کنید که برای تمام دستگاه ها ریسپانسیو باشد. Responsive نبودن یک سایت در رتبه ی گوگل آن تاثیر بسزایی دارد و کاربران را از سایت شما میپراند.

مهارت های فنی طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید