عوامل موفقیت وب سایت

 

از جنبه های مختلفی میشود ویژگی های یک سایت خوب را قابل بررسی قرار داد .

از نظرگرافیست ، مهمترین ویژگی های یک سایت خوب طراحی عگس های باکیفیت و ظاهر خود سایت مهم است، از نظر برنامه نویس تکنولوژی استفاده شده در آن و امنیت و امکانات یک سایت، نحوه لود شدن صفحات است و از دیدگاه یک بازاریاب اینترنتی مهمترین ویژگی یک سایت خوب درآمدزائی از سایت و میزان فروش آن است.

عوامل موفقیت وب سایت

ویژگیهای یک سایت مناسب عبارتند از :

الف)  دارا بودن گرافیک جذاب:

گرافیک زیبا می­تواند به راحتی باعث جذب بازدیدکننده به سایت شود، اولین واسط بین شما و کاربر گرافیک سایت است. برخی از ویژگیهای یک گرافیک جذاب برای سایت عبارتند از:

 

۱) درصورتی ‌که از رنگ یا طرح زمینه استفاده می‌شود رنگ متن به گونه‌ای نباشد که خواندن آن‌ برای کاربر مشکل شود.

۲) از استفاده از طرح‌های زمینه شلوغ که حرکت چشم بر روی متون را مشکل می‌کند خودداری شود.

۳) از یک زمینه یکسان برای کل سایت استفاده شود زیرا کلیه صفحات باید دارای هویت واحد باشند و این موضوع به برندسازی سایت کمک می­کند.

۴) از فرمت­های گرافیکی متحرک زیاد استفاده نشود چون نه تنها حواس بازدید کننده را پرت می‌کند بلکه زمان بارگذاری صفحات را نیز زیاد می­کند.

۵) طرح گرافیکی و همچنین ترکیب رنگی سایت باید کاملاً بیانگر این باشد که سایت قصد ارائه چه مطلبی را دارد. به طور کلی گرافیک باید در خدمت ارائه اطلاعات مفید به بیننده باشد نه اینکه چیدمان مناسب اطلاعات را دچار مشکل کند و کارکرد سایت را پیچیده سازد.

ب) داشتن اطلاعات و محتوای مناسب:

سایتی که محتوای مناسب نداشته باشد هرگز موفق نخواهد شد. محتوا قلب یک وب سایت است و کاربران اینترنت برای مطالعه و بررسی محتوای سایت به آن مراجعه می­کنند.

ج) لود شدن سریع صفحات:

اگر سایت شما کند باشد، بسیاری از بازدیدکنندگان از مشاهده صفحات سایت شما خودداری می­کنند. همچنین به صورت منطقی مشخص است که موتورهای جستجو نباید سایت­های کند را ایندکس کنند و یا به آنها بازدید بدهد زیرا به زیان خودشان و کاربران است. سرعت لود شدن اطلاعات سایت به موارد متعددی بستگی دارد که از جمله آنها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) سرعت پاسخ سرور سایت

۲)حجم تصاویر صفحه و فایل­هایی که در صفحه لود می­شوند.

۳) اتصال­های متعدد به بانک اطلاعاتی که باعث کندی صفحه می­شوند.

۴) وجود اسکریپت های خارجی که باعث کندی لود شدن صفحه می­شود.

د) مقیاس پذیری:

مقیاس پذیری سیستم­های نرم افزاری و وب سایت­ها، یکی از ویژگی­های بسیار مهم آنها است. فرض کنید شما وب­سایتی دارید که روزانه صد نفر بازدیدکننده دارد و سرعت آن بسیار مناسب است، اما اگر تعداد بازدید آن به روزانه هزار نفر برسد، بسیار کند خواهد شد.

در اینصورت، سرعت سایت شما تنها در مقیاس صد نفر در روز مناسب است و نمی­تواند برای مقیاس هزار نفر در روز مناسب باشد. سایتی را مقیاس پذیر می­گوئیم که در صورت زیاد شدن کاربران آنلاین، افت سرعت قابل توجهی نداشته باشد.

پ)امنیت:

متاسفانه تعدادِ افرادی که در اینترنت به دنبال تخریب و هک کردن وب­سایت­ها هستند، کم نیست. وجود یک حفره­ امنیتی در سایت شما، می­تواند باعث شود کلیه زحمات شما به هدر رفته و محتویات سایت شما پاک شود. یک هکر با استفاده از روش­هایی مانند تزریق زبان پرس­وجوی ساخت یافته می­تواند کلیه محتوای سایت شما را حذف کند. روش­های زیادی برای افزایش امنیت سایت وجود دارد و برخی از آنها نیز مرتبط با سرور میزبان سایت شما است.

ه) طراحی کاربر پسند:

هر چه بیشتر به نیازهای کاربران اهمیت دهید و آنها را در سایت خود لحاظ کنید، فاصله شما با موفقیت کمتر خواهد شد. در نظر گرفتن عوامل انسانی و رفتارهای آنها پس از مشاهده قالب و محتویات سایت، می­تواند سایت شما را به موفقیت برساند.

س) طبقه بندی مناسب اطلاعات:

اگر کاربر نتواند اطلاعات مورد نیاز خود را در سایت شما پیدا کند، اطلاعات شما ارزشی نخواهند داشت. قراردادن روش­های مختلف طبقه­ بندی اطلاعات و جستجو در سایت باعث خواهد شد که کاربران استفاده بیشتری از سایت ببرند و زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند. همواره سعی کنید به گونه­ای اطلاعات را در سایت خود نمایش دهید که کاربر را با کمترین کلیک ممکن به هدف خود برسانید.

ش) انطباق با تمام مرورگرهای رایج:

اگر تمام موارد قبل را رعایت کرده باشید اما سایت شما در مرورگر کاربر به درستی نمایش داده نشود، تمام زحمات شما به هدر می­رود. لذا همواره سایت خود را در تمام مرورگرهای رایج تست کنید تا به درستی لود شود.

هر کدام از ویژگی­های فوق اهمیت زیادی دارد، یک وب سایت برای موفقیت باید تمام عوامل فوق را دارا باشد. اما آیا رعایت موارد فوق، موفقیت سایت را تضمین خواهد کرد؟ پاسخ این سوال منفی است، زیرا اگر شما زیباترین، قدرتمندترین، ایمن­ترین، پرمحتواترین و سریعترین سایت را داشته باشید اما هیچ کس آن را مشاهده نکند هیچ ارزشی نخواهد داشت. لذا داشتن بیننده مهمترین عامل موفقیت یک سایت است.

ویژگیهای یک سایت مناسب

به طور خلاصه عوامل موفقیت وب سایت از دیدگاه بازاریابی اینترنتی را می­توان در سه مرحله خلاصه کرد:

۱ – آوردن بیننده هدفمند به سایت

۲ –  نگهداشتن بیننده در سایت

۳ –  تبدیل بیننده به مشتری دائم سایت

واقعیت آن است که افزایش بازدید یک سایت، به تنهایی نمی­تواند عامل موفقیت آن باشد. فرض کنید شما یک فروشگاه لوازم ورزشی دارید و فروشگاه شما در مکانی واقع شده که روزانه ده هزار نفر از آن عبور می­کنند اما هیچ فروشی ندارید؛ این بدین دلیل است که هیچ­کدام از این افراد تمایلی به خرید محصولات شما ندارند. فروشگاه دیگری در محل بورس لوازم ورزشی قرار دارد که روزانه تنها هزار نفر از ویترین آن دیدن می­کنند اما صد نفر از آنها، اقدام به خرید محصول، از آن فروشگاه می­کنند. در دنیای اینترنت نیز اتفاقی مشابه همین در جریان است؛

افزایش بازدید سایت نمی­تواند ضامن افزایش فروش بیشتر باشد بلکه آوردن بیننده هدفمند که قصد خرید محصولات یا استفاده از خدمات شما را داشته باشد، اهمیت دارد.

از طرف دیگر، دو فروشگاه لوازم ورزشی که در مکان بورس لوازم ورزشی قراردارند نیز فروش متفاوتی دارند، دلیل این موضوع را می­توان مواردی از قبیل: مکان قرارگیری مغازه ها (بازدیدکننده بیشتر)، ارائه کالاهای بهتر طبق نیاز خریداران (محتوای خوب) و یا دکوراسیون و نورپردازی مناسب برای مغازه (گرافیک جذاب) و همچنین نحوه قفسه­ بندی کالاهای مختلف در ویترین و داخل مغازه (چیدمان اطلاعات داخل صفحه و نحوه ارائه اطلاعات به کاربر) دانست.

بسیاری از افرادی که قصد خرید یک محصول را دارند، قبل از خرید، اقدام به تحقیق در مورد کالای مورد نظر می­کنند. این موضوع برای لوازم الکترونیکی و ارتباطی مانند موبایل، لپ تاپ، کنسول بازی و کامپیوتر بیشتر صادق است. در نهایت نیز، اغلب این افراد پس از انجام تحقیقات خود، به صورت آنلاین خرید نمی­کنند؛

لذا یک وب سایت می­تواند درصد قابل توجهی از خریداران بالقوه یک محصول را به خود جذب کرده، برند و محصولات خود را به آنها معرفی کند، تا در تصمیم بعدی آنها برای خرید تاثیرگذار باشد.

طبق بررسی­ های انجام شده، درصد بسیار کمی از بازدیدکنندگان یک سایت برای بار اول از آن خرید می­کنند، این موضوع حتی زمانی که بازدیدکنندهء فوق به صورت هدفمند به آن سایت مراجعه کرده باشد نیز اتفاق می­افتد. لذا آوردن بیننده به سایت به تنهایی باعث افزایش فروش شما نخواهد شد، بلکه در مرحله بعدی باید سعی کنید مانند بازدیدکننده سایت فکرکنید و نیازهای او را برآورده سازید و با او یک ارتباط موثر ایجاد کنید.

اگر سایت شما از نظر اطلاعات جذابیت کافی را نداشته باشد، هیچ بازدیدکننده­ای به سایت شما بازنخواهد گشت و فروشی نخواهید داشت. بسیاری از فروشندگان اطلاعات فنی لازم راجع به محصولی که می­خواهد بفروشند را ندارند، شما می­توانید با قرار دادن اطلاعات مفید و کامل در مورد محصولات ارائه شده درسایت و همچنین فراهم کردن امکان مقایسه محصولات مختلف در سایت، امکان تصمیم­ گیری بهتر در مورد خرید را برای بازدیدکننده سایت خود فراهم کنید.

برای اینکه بدانید بهتر است چه خدماتی را به سایت خود اضافه کنید، کافیست که مانند مشتری فکر کنید و تمام امکانات و اطلاعاتی که مورد نیاز مشتریان می­باشد را در سایت قرار دهید؛ این موضوع قطعاً باعث جذب بازدیدکننده به سایت شما، خواهد شد.

به عنوان مثالی دیگر، برای درک رفتار بازدیدکنندگانی که از طریق موتور­های جستجو وارد سایت شما شده  ­اند، باید آزمایشات مختلفی انجام دهید. طبق تحقیقات انجام شده در اینترنت، زمانی که مشتریِ هدف شما، کالایی را جستجو می­کند، به صورت همزمان سه تا پنج سایت مختلف را باز می­کند، که فرض کنید سایت شما یکی از آن سایت­ها است.

شما به طور متوسط در حدود ۷ ثانیه زمان دارید تا نظر مشتری را به سایت خود جلب کنید؛ در صورتی که سایت شما کند باشد، در نگاه اول مطالب مفیدی به بازدید کننده ارائه ندهد و یا گرافیک مناسبی نداشته باشد، قطعاً در جذب مشتری، موفق نخواهید بود.

 

یکی از اشتباهات رایج در میان مدیران سایت ­ها، آن است که اکثراً تصور می­کنند مهمترین صفحه سایت، صفحه اصلی آن است و چیدمان اطلاعات را طوری در صفحه اصلی قرار می­دهند که کاربر به اطلاعات مورد نظر خود به راحتی دسترسی پیدا کند.

گرچه صفحه اصلی مهم است، اما واقعیت این است که اکثر کاربران هدفمند از طریق صفحات داخلی وارد سایت شما می­شوند. و متاسفانه اکثر مدیران سایت­ها توجهی به چیدمان و نحوه نمایش اطلاعات در صفحات داخلی خود ندارند. همواره به یاد داشته باشید که شما تنها ۷ ثانیه زمان دارید تا نظر کاربر را به سایت خود جلب کنید و کاربر از هر صفحه­ای که وارد سایت می­شود، باید بتواند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی لازم را داشته باشد.

مدیران یک وب سایت موفق، همواره تلاش می­کنند نیازهای کاربران را شناسایی کرده و آنها را برآورده سازند. در هر یک از صفحات سایت این نکته را در نظر بگیرید که آیا کاربر به تمام اطلاعاتی که نیاز دارد دسترسی دارد یا خیر و آیا اطلاعاتی که شما در صفحه قرار داده­اید را به راحتی می­تواند پیدا کند ؟ بسیاری از سایت­های اینترنتی امکان عضویت کاربران را در سایت خود قرارداده ­اند اما لینک عضویت آنها در گوشه­ای از صفحه پنهان شده است و اکثر کاربران آن را پیدا نمی­کنند و حتی توضیحاتی در رابطه با اینکه پس از عضویت چه امکانات اضافه­ای بدست خواهند آورد در سایت وجود ندارد.

نحوه نمایش اطلاعات به کاربران و توضیحات کامل در مورد امکاناتی که کاربران پس از عضویت بدست می­آورند از نکات ضروری است. همواره به خاطر داشته باشید که انجام تغییرات بسیار کوچک در نحوه چیدمان اطلاعات سایت می­تواند تاثیرات بسیار بزرگی در نتایج داشته باشد.

عوامل موفقیت وب سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید