عناصر مهم در طراحی سایت

عناصر مهم در طراحی سایت

در طراحی تمامی وب سایت ها عناصری وجود دارند که تقریبا همیشه در تمامی سایت ها وجود دارند.

 

فضا

یکی از مهمترین عناصر در طراحی ظاهری وب سایت فضا است. با در نظر گرفتن فضای کافی برای هر یک از عناصر وب سایت شما این امکان را دارید تا با اختصاص فضای مناسب برای هر یک از این عناصر علاوه بر دیده شدن عنصر مورد نظر بتوانید ترتیب اهمیت عناصر را نیز در فضای موجود به خوبی مشخص کنید. سعی کنید فضای موجود را هدر ندهید و همیشه به فضای خالی بین خطوط مطالب وب سایت و همچنین هماهنگی فضای بین تصاویر و مطالب به خوبی دقت کنید.

با فضابندی مناسب این امکان را در قالب وب سایت خواهید داشت تا مرکزی کانونی را در وب سایت خود ایجاد کنید تا کاربر بلافاصله پس از ورود به وب سایت شما در اولین نگاه به منطقه مورد نظر شما بیشتر توجه کند. دقت داشته باشید که منظور  از فضا همیشه یک منطقه سفید خالی نیست بلکه میتوانید فضای مورد نظر را با بافت و یا حتی عناصر گرافیکی مناسب ایجاد کنید.

ناوبری و سیستم منو ساده

سیستم ناوبری سایت خود را تا حد امکان ساده و قابل درک طراحی کنید. سعی کنید تا حد امکان تعداد منوهای اصلی را کم انتخاب کنید و در صورت لزوم عناصر را به صورت زیرشاخه موارد اصلی نمایش دهید.

بسته به نوع وب سایت بهتر است تعداد عناوین اصلی بین ۵ الی ۱۰ مورد انتخاب شود.

همچنین زیرمنوهای سایت را به صورت تک مرحله ای تعریف کنید و از تعریف زیرمنوهای چند لایه تا حد امکان خودداری کنید. در صورت امکان برخی از عناصر را به صورت گرافیکی و با تصاویر قابل درک برای کاربران سایت تعریف کنید.

بخش درباره ما را جدی بگیرید

برای برندهای مهم و شناخته شده ممکن است صفحه درباره ما اهمیت چندانی نداشته باشد اما مسلما برای اکثر وب سایت ها این صفحه بسیار مهم است. همیشه سعی کنید تا مطلبی را که در این صفحه قرار میدهید حداقل ۳۰۰ کلمه باشد و کلمات کلیدی شما نیز حداقل ۲۰ بار در متن این صفحه در بخش های مختلف در میان جملات تکرار شده باشد. این صفحه باید به خوبی فعالیت و توانایی های شما را در متنی نه چندان طولانی به کاربران معرفی کند.

بخش تماس با ما

معمولا بخش تماس با ما به دو شکل در وب سایت اجرا و در دسترس کاربران قرار میگیرد. ممکن است صفحه تماس از طریق یکی از عناوین موجود در منو و یا بخشی از قالب وب سایت در گوشه ای به شکل ماژول در دسترس کاربران و بازدیدکنندگان سایت قرار گرفته باشد. در هر یک از این حالت ها مهترین مسئله دیده شدن این بخش است. بایستی در طراحی این بخش بسیار شفاف عمل کنید تا به محض ورود تمامی بازدیدکنندگان این بخش یا منو را به راحتی پیدا کنند.

تشویق به ثبت نام در وب سایت

سعی کنید برخی ویژگی ها را در وب سایت خود تنها برای اعضا سایت قرار دهید و استفاده از آنها را منوط به ثبت نام در سایت نمایید. البته دقت داشته باشید روند ثبت نام در سایت بایستی ساده و بسیار آسان باشد. از بکار بردن فرم های پیچیده برای ثبت نام در سایت اجتناب کنید. با ثبت نام و به دست آوردن ایمیل کاربران شما این امکان را خواهید داشت تا با ارسال ایمیل به اعضای سایت آنها را در جریان اخبار و تازه های شرکت و خدمات خود قرار دهید.

جستجوی کارآمد

اگر وب سایت شما حاوی اطلاعات و بخش های زیادی است حتما در وب سایت خود از سیستم جستجوی کارآمد و قوی استفاده کنید تا کاربران را برای یافتن سریع و دقیق اطلاعات مورد نظر یاری کند. حتما باکس جستجو را در مکانی مناسب در قالب وب سایت خود قرار دهید و جستجوی پیشرفته را به صورت امکانی اختیاری در اختیار کاربران قرار دهید تا در صورت تمایل امکان جستجوی دقیق تر برای بازدیدکنندگان وجود داشته باشد.

اطلاعات و منوهای مناسب در فوتر پایین صفحات وب سایت

سعی کنید تا از منوهای مهم و اصلی در فوتر وب سایت نیز استفاده کنید. با استفاده از این بخش شما امکان نمایش ساختاری درخت مانند از اصلی ترین صفحات وب سایت را دارید.

استفاده از کلیدهای گرافیکی مناسب

در طراحی منوهای گرافیکی سایت به شکل کلید باید دقت کنید از رنگ و سایز مناسب استفاده کنید. در طراحی دکمه های سایت از یک پک هماهنگ و منسجم استفاده کنید تا عناصر اصلی کلیدهای شما در تمامی بخش های سایت به آسانی قابل تشخیص باشد.

تصاویر زیبا و جذاب

استفاده از تصاویر زیبا تاثیر فراوانی در جلب توجه بازدیدکنندگان سایت  دارد.

دقت داشته باشید استفاده بیش از حد از تصاویر سایت را بسیار کند خواهد کرددر استفاده از تصاویر دقت کنید حجم تصاویر را در سایت با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی کم حجم کنید.

استفاده از فونت با سایز مناسب

در صورتی که فونت سایت شما بیش از حد بزرگ و یا کوچک باشد قطعا تاثیر بسیار زیادی در میزان رضایت بازدیدکنندگان سایت شما خواهد داشت. علاوه بر سایز فونت نوع فونت هم بسیار مهم است.

دقت داشته باشید فونت انتخابی شما حتما از فونت های استاندارد باشد تا در تمامی کامپیوترها و ابزار گوناگون مانند موبایل و تبلت نیز به درستی نمایش داده شود.

عناصر مهم در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید