طراحی سایت موفق

طراحی سایت موفق

هدف از طراحی یك وب سایت نشان دادن توانایی‌ها و برتریهای خود یا شركت و كسب و كار خود به دیگران به گونه‌ای كه آن‌ها را وادار كنیم از خدمات و محصولات ما استفاده كنند و در واقع به عبارت ساده ما را ببینند. اما چه نكاتی را در طراحی سایت خود رعایت كنیم تا در رسیدن به هدفمان موفق بوده و هزینه‌ای را كه برای این كار می‌كنیم به ما برگردد؟ در این مقاله قصد داریم نكاتی را اشاره كنیم كه ما را در این امر كمك كند.

  • استفاده از اطلاعات مناسب Proper Information

جهت طراحی یك سایت موفق، داشتن اطلاعات كامل و دسترسی به تمامی جوانب كار و خدمات سایت الزامی می‌باشد. در ذهن خود سوالاتی مطرح كنید تا بتوانید به درك توقع مشتری از سایت خود و رفع نیازهای وی پی ببرید. بدانید كه هدف از طراحی آن سایت چه می‌باشد. یك سایت اطلاع رسانی با سایت تفریحی با سایت تبلیغاتی با سایت آموزشی هر كدام تفاوت‌های بی‌شماری داشته و طراحی خاص خود را می‌خواهند. مخاطبین سایت شما چه كسانی از چه جنسیت و گروه سنی و با چه مدرك تحصیلی می‌باشند؟ این مخاطبان احتمالا به دنبال چه اطلاعاتی در سایت شما می گردند؟ و …

  • چینش برنامه برای انجام مراحل كار Planning

حالا كه تمامی اطلاعات مورد نیاز برای طراحی سایت خود را جمع‌آوری نموده‌اید، باید برای آن برنامه چیده و نقشه یا همان site map سایتتان را طراحی كنید. صفحات سایت را به دو گروه اصلی و فرعی تقسیم كنید. صفحات اصلی به صورت منو در بالا یا پایین تمامی صفحات سایت وجود دارند و صفحه‌های فرعی به صورت زیر منو در آن‌ها قرار می‌گیرند. مثلا صفحه محصولات یك شركت به عنوان صفحه اصلی و صفحه معرفی هر محصول به عنوان صفحه فرعی طراحی می‌شود. یا مثلا صفحه مقالات در برابر صفحه هر مقاله. خود را جای مشتری سایتتان گذاشته و ببینید در بدو ورود به سایت از صفحه اصلی و سپس منوها و زیرمنوها چه توقعی دارد و چگونه ترتیب و چینش این‌ها به او برای رسیدن به هدف خود در سایت شما كمك می‌كند. در این مرحله از وارد شدن بیش از حد به جزئیات خودداری كرده و یك طرح كلی و خلاصه از سایت خود برآورد كنید.

  • طراحی صفحات سایت site Design

در این مرحله با طراح خود (یا چنانچه طراح خودتان هستید با خودتان) صحبت كرده و در مورد عناصر و ماژول‌های طراحی مورد استفاده در سایت تبادل نظر كنید. در این مرحله باز هم مهم است كه دید مشتریان سایت را در نظر داشته باشیم. طراحی یك سایت آموزشی با یك سایت موسسه كاری معتبر باید از چینش و رنگ بندی متفاوتی برخوردار باشد. قراردادن لوگو، بنر، كادربندی‌های مختلف برای گذاشتن اطلاعات سایت در آن‌ها و رنگ مورد استفاده در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. چندین قالب مختلف را به صورت تصویری طراحی كرده و آن ها را با هم مقایسه كنید تا ببینید كدامشان برای سایت شما مناسب‌تر می‌باشد.

  • توسعه سایت Development

حالا به جایی می‌رسیم كه یكی از طراحی‌های مرحله قبل مورد نظر ما قرار گرفته، آن را پیاده‌سازی و برنامه‌نویسی كرده و سپس در اینترنت آپلود می‌كنیم تا نتیجه كار خود را ببینیم. اصولا توسعه را از طراحی صفحه اصلی آغاز می كنند. سپس به سراغ منوها و بعد زیر منوها می‌روند و صفحه به صفحه كار را جلو می‌برند. البته به طور معمول قالب تمامی صفحات یك وب‌سایت یكسان بوده و فقط چینش عكس‌ها و نوشته‌ها در آن‌ها متفاوت است اما گاهی هم پیش می‌آید كه بنا به محتوای هر صفحه سایت، قالب و رنگ‌بندی آن هم تغییراتی پیدا می‌كند. استفاده از زبان‌های برنامه نویسی معتبر دنیا نظیر ASPX و PHP و طراحی CSSها و XHTML ها به حداكثر كارایی طراحی وب سایت كمك شایانی می‌كند.

  • تست Test

حالا كه سایت با موفقیت در اینترنت آپلود گردید، نوبت آن است كه كلیه صفحات آن مورد بررسی قرار گرفته و چینش اطلاعات و كارایی آن بازبینی شود تا ایرادات احتمالی و نكات منفی آن رفع گردد و اسكریپت‌های احتمالی به آن اضافه گردد. در ضمن باید از نحوه صحیح نمایش سایت در مرورگرهای مختلف اطمینان حاصل كرد. همچنین صحت كدنویسی انجام شده نیز باید بررسی شده و این كدها باید طبق استانداردهای جهانی باشند. پس از اینكار صفحات وبسایت به سرور اصلی منتقل شده و برای كاربران اینترنتی قابل رویت و برای موتورهای جستجو قابل بررسی و رتبه‌بندی می‌شوند.

  • نگهداری و پشتیبانی Support

هیچگاه نمیتوان گفت كه آپلود نهایی سایت، آخرین كار انجام شده بر روی آن می‌باشد. یك وب‌سایت ممكن است در هر زمان با خطایی روبرو شود، ممكن است علی‌رغم تمامی بررسی‌های صورت گرفته در مرحله قبلی ایرادی داشته باشد، ممكن است نیاز به افزودن صفحه و اطلاعات داشته باشد، و یا اینكه جهت بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو نیاز به اعمال تغییرات بر روی آن باشد. به هر حال برای به روز‌رسانی سایت با مطالب و محصولات جدید و رفع ایرادات آن نیاز به نگهداری از وب سایت می‌باشد. البته برای درج مطالب جدید در سایت می‌توان از سیستم مدیریت محتوا یا cms استفاده كرد كه به صورت یك پرتال مدیریتی در كنار سایت طراحی شده و به محتوای درون آن متصل می‌باشد. برای بحث سئو و بهینه‌سازی موتورهای جستجو به دانش تخصصی نیاز است كه می‌تواند توسط خود صاحب سایت انجام شده یاو افرادی با این تخصص خدمات سئو دریافت گردد.

طراحی سایت موفق

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید