تکنیک های کاربردی طراحی لوگو

 

تکنیک های کاربردی طراحی لوگو

تکنیک خط و نقطه در طراحی لوگو

پس از گذشت سال ها نقاط و خط فاصله ها و منحنی ها هنوز هم در بوجود آوردن اشکال مورد استفاده قرار می گیرند . آن ها در کنار هم یا به موازات یکدیگر حرکت می کنند ، از اشیا عبور می کنند و تصویری را بوجود می آورند. برای مثال چندین نقطه در لوگوی coffeeSwap می تواند نمایان گر این تکنیک باشد یا برای مثال دم خرگوش در لوگوی بالا که تقریبا از تصویر حذف شده است اما تصویر یک خرگوش که در حال دویدن هست را به مخاطب القا می کند.

طراحی لایه ای لوگو

طراحان لوگو ، دیگر از عنصر جداگانه در ساخت برند ها استفاده نمی کنند . آن ها سعی می کنند تا نتیجه کار هایشان را بصورت مجموعه ای از لایه ها بوجود آوردند . با این وجود برند ها باید طوری باشند که گیج کننده نباشند و به راحتی بتوان پیغام آن ها را دریافت کرد . برای رسیدن به این مقصود باید لایه ها را هوشمندانه کنار یکدیگر قرار داد که بتواند گویای همه قضایا باشد .

هدف همه طراحان بوجود آوردن یک لایه شکل با وضوح بالا و اطلاعات دقیق است . لایه ها در طراحی برند خیلی مورد توجه هستند ، داشتن دو لایه در طراحی شکل ها خوب است، سه لایه قابل مدیریت است اما چهار لایه کار را خراب می کند. اگر پس زمینه لوگو قابل رمزگشایی و تشخیص نباشد، تنها لایه بالایی از تصویر قابل درک است. پس باید به تعداد لایه های بکار رفته در طراحی لوگو بسیار دقت شود . یعنی سلسله مراتبی از لایه ها باید با یک مقیاس خوب و وضوح قابل تشخیص از یکدیگر جدا شوند .

تکنیک سایه ها و تیرگی ها و روشنایی در طراحی لوگو

سایه ها در عرصه طراحی لوگو از جهات بسیاری حائز اهمیت  هستند . یک کتاب کامل نیاز است تا بتوان راجع به آن ها مفصل توضیح داد . آن ها یا با خود اطلاعاتی بهمراه دارند یا حس بودن در یک مکان را بوجود می آورند. آن ها جهت تابش نور را مشخص می کنند، مشخص می کنند شما در نور ایستاده اید یا دیگران تحت تابش نور هستند . به عبارت بسیار ادبی آن ها برای نمایش وجوه تصویر بسیار کاربرد دارند. برای مثال روباه را در تصور بالا نگاه کنید که یکی از پا های آن تیره تر از بقیه است ناخود آگاه تصور خواهید کرد که آن پاها عقب هستند.  خطوط افقی و عمودی و قطری و مقداری سایه مشخص می کند چه چیز در حال رخ دادن است . البته دقت کنید افکت هایی که به کار می برید بسیار واضح باشد و نیازی نباشد که برای متوجه شدن آن ها فرد بسیار دقیق شود .

نقطه ها در طراحی لوگو

بکار بردن نقطه در طراحی لوگو یکی از تکنیک های موثر در سال ۲۰۱۹ است . این عناصر در پس زمینه تصاویر بکار رفته نیستند بلکه دقیقا جزیی از تصویر هستند . استفاده از خال یا نقاط ریز کنار هم می تواند یک قسمت از یک طرح را به نمایش بگذارد برای مثال می توان از آن ها برای نمایش دانه هایی که در یک ظرف قرار دارد استفاده کرد بطوری که می توان تصور کرد دانه های کنجد روی ظرف پاشیده شده است . یا برای نمایش یک سبد که در آن کاموا های بافتنی وجود دارد یا یک قسمت از یک برند به شکل هلو را می توان با آن ها علامت دار کرد. نقطه ها در طراحی می توانند گاهی جای رنگ ها را بگیرند و بجای استفاده از رنگ های مختلف می توان از آن ها برای بوجود آوردن یک شکل ساده استفاده کرد .

هایلایت ها در طراحی لوگو

خیلی از مواقع بحث می شود که آیا راه حلی وجود ندارد که با استفاده از بتوان توجه مخاطب را به راحتی به یک قسمت از شکل جلب کرد . اما امسال طراحان به این سمت در حرکت هستند که از هایلایت برای جلب توجه مخاطب استفاده کنند. هایلایت ها به صورت تکه هایی از رنگ زرد روشن پدیدار می شوند . در طراحی هایی که به رنگ سیاه و سفید ترسیم شده اند استفاده از هایلایت ها می تواند خیره کننده باشد .

استفاده از هایلایت در تصاویر لوگو برای جلب توجه به یک قسمت از آن بسیار حائز اهمیت است .از رنگ هایی که می توان از آن ها برای هایلایت تصاویر سیاه و سفید استفاده کرد می توان به صورتی شفاف، آبی مهتابی و فسفری اشاره کرد.

 

اشکال هندسی در طراحی لوگو

روند طراحی لوگو در دو سال اخیر به سمتی رفته است که سادگی طراحی و خلوص مارک ها در آن ها بیشتر به چشم می خورد . در سال جدید استفاده از دوایری که به چهار قسمت تقسیم شده اند ، پهن یا کشیده شده اند در اکثر جا ها به چشم می خورد . اکثر مواقع آن ها تنها اجزای سازنده لوگو ها هستند اما گاهی نیز بهمراه سایر اشکال هندسی به کار می روند . آن ها با ترکیباتی از دایره ها ، نیم دایره ها ، مثلث و مربع و آرایه ای از سایر شکل های هندسی به کار برده می شوند . این ترکیبات مخصوصا زمانی که بخواهید شکل های پیچیده را ساده جلوه دهید بسیار مناسب هستند . البته باید دقت کنید که تعداد آن ها را برای بوجود آورد شکل محدود کنید تا تصویر ساده تری بوجود آید .

حجم نامرعی در طراحی لوگو

آجرهای دیوار یک آپارتمان را تصور کنید، حال با دقت تصویر ذهنی خود را به این شکل به وجود بیاورید که در آن آپارتمان جرمی کثیف اتفاق افتاده است و همه آن آجرها را جرمی کثیف گرفته باشد حالا  آن آجر را بعد از اینکه جرم کثیف از رویش پاک شده است و تمیز تر از بقیه آجر ها بنظر می رسد تصور کنید، در واقع چیزی که بیان کننده جرم است اطلاعاتی نیست که روی آجر وجود دارد بلکه چیزهایی است که از روی آن پاک شده است و به ما جرم اتفاق افتاده را نمایش می دهد . در عرصه طراحی برند نیز حجم ها اطلاعات زیادی در اختیار بینندگان قرار می دهند . حجم ها نتیجه گیری از تصاویر را به اختیار خود کاربران قرار می دهند که هرکدام چه برداشتی از آن ها داشته باشند . این حجم ها برای مخفی کردن اطلاعات از کاربران استفاده نمی شوند بلکه این جاهای خالی به کاربران اجازه می دهند که خودشان به نتیجه برسند که می خواهند چه برداشتی از تصاویر داشته باشند .

بازی با رنگ ها در طراحی لوگو

از هر فردی که تا کنون با ماژیک کار کرده باشد بپرسید خواهد گفت که لحظه انتهایی استفاده از ماژیک ردی که بر روی کاغذ به جا می ماند با بقیه جاها متفاوت است . هنگامی که بخواهید ماژیک را از روی کاغذ بردارید یا اینکه اگر در ترسیم تصویر خود لحظه ای مکث کنید مقداری جوهر اضافی از ماژیک بیرون خواهد ریخت . می دانیم که این مورد در کامپیوتر ها به چشم نمی خورد . اما وجود چنین آپشنی در آن ها می تواند این واقعه را در کامپیوتر نیز بازسازی کند . برای بوجود آوردن این شکل باید تصور کنید که خودکار شما دارای نوک گرد پهن است و هرجا که دیگر نخواهید به تصویر ادامه دهید باید یک دایره گرد به عنوان نقطه پایان در تصویر مشاهده کنید . دقیقا مانند یک خیابان که ممکن است بصورت غیرمنتظره ای با یک بن بست مواجه شود .

تصاویری که به این شکل هستند همه گویای یک مطلب هستند . دایره موجود در تصویر این پیغام را بهمراه دارد . آن ها پویا ، تازه و زنده هستند .

رنگ های گرادیانت در طراحی لوگو

استفاده از رنگ های ملایم در عرصه طراحی لوگو ، شیوه معمولی است که در دهه اخیر شاهد آن بوده ایم . البته هم اکنون نیز طراحانی هستند که از رنگ های پویا و در حال گذار متنفرند زیرا این مدل طراحی را خلاف روشی که قبل از عصر دیجیتال رایج بود می دانند . خطی را تصور کنید که در آن از رنگ ها برای نمایش حرکت در ماده یک تغییر یا یک فرایند استفاده می شود . اگر این تغییرات رنگ از آن ها گرفته شود این تصاویر مانند جسم های بی جان و ثابت خواهند شد . برای مثال لوگوی Qwant  نمونه ای از استفاده از این تغییرات رنگ است یا لوگوی حلقه بی نهایت را نگاه کنید که شکست ها و زوایای تصویر را چگونه با رنگ ها به خوبی نمایش داده است.

خطوط راه راه در طراحی لوگو

خطوط راه راه در روند تولید لوگوها سهم بسزایی را به خود اختصاص داده اند . اگر بیشتر دقت کنید گروه بهم وابسته ای را می بینید که با یکدیگر تلفیق شده اند . نحوه تلفیق این خطوط راه راه خود باعث بوجود آمدن دید سه بعدی از آن ها می شود که به راحتی با این ترکیب می توانیم لانه پرنده ای بوجود آوریم مانند لوگو nest .

همچنین استفاده از خطوط راه راه در کنار خطوط تکی باعث بوجود آمدن لایه ای جدید خواهد شد . نمایش ابعاد مختلف با این شیوه سبب می شود که جایی این خط ها برای بوجود آوردن ابعاد ناپدید شوند یا تعداد آن ها کاهش پیدا کند . همچنین این شیوه بکار بردن خطوط ، نحوه برداشت موضوع ترسیم شده را بر عهده خود مشتری قرار می دهد و این یعنی یک راه حل هوشمندانه.

نقطه در طراحی لوگو

استفاده از نقطه در طراحی لوگو ، مساله ای است که برعهده خود طراح است . اینکه از نقطه در آخر جملات خود استفاده کنیم یک راه حل معمول و شناخته شده استفاده از آن ها است . برداشتی که از نقطه آخر جمله می توان داشت این است که دامنه ای در حال بسته شدن است و در عوض می توانیم منتظر دامنه جدیدی باشیم . نقطه ها می توانند به عنوان جداکننده ساعت و تاریخ نیز مورد استفاده قرار بگیرند . می توانند برای جداکردن مقدار پولی و اعشاری استفاده شوند . این بر عهده طراح است که به روشی جدید از نقطه ها استفاده کند روشی فراتر از راه حل سنتی استفاده از آن ها و با این روش تاکید بسزایی روی قسمتی از یک جمله یا کلمه قرار دهد.

بال ها در طراحی لوگو

زیبایی به نمایش کشیدن پرواز بسیار فراتر از نمایش دادن دو بال است .  برای نمایش پرواز می توانیم از حرف U استفاده کنیم و جهات لبه آن را به سمت داخل یا بیرون بکشیم و سمت پرواز را مشخص کنیم . گاهی این بال ها شبیه حرف J می شوند و برندی مانند Jetta را معرفی می کنند و گاهی مانند حرف D بکار می روند.

عبور در زمان در طراحی لوگو

رفتن به یک عصر یک زمان یا مکان دیگر یک روش معمول دیگر است که در این سال برای طراحی لوگو بکار برده می شود . درها و پنجره ها به ما این اجازه را می دهند که ابعاد دیگر را زمانی که یک جای ثابت ایستاده ایم به نمایش بگذاریم . آن ها ما را دعوت می کنند تا با آن ها همراه شویم . مطمئنا حجم زیادی از حوادث خارق العاده در پس آن جایی که رو به آن باز هستند وجود دارد . درها و پنجره ها از دیر باز مورد توجه بوده اند . آن ها نمادی برای نمایش یک مسیر یا یک راه حل یا یک فرصت هستند . آن ها می توانند نماد مناسبی برای خوش آمد گویی باشند . آن ها مانند چشمانی هستند که به شما اجازه می دهند از طریق آن ها دنیای دیگر را ببینید . تحلیل های زیادی می توان برای اینگونه نمادها بکار برد و همگی آن ها می توانند بسیار ادبی باشند .

 

هر ساله فرصتی فراهم می شود تا صدها روش جدید طراحی لوگو را مورد بحث قرار دهیم . سال ۲۰۱۹ نیز از این امر مستثنا نیست . طراحان به خوبی بر این موضوع اشراف دارند که برای ساخت یک لوگو باید ساعت ها تفکر کرد و باید ذهن را مورد موشکافی قرار داد .

تکنیک های کاربردی طراحی لوگو

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید