تفاوت طراحی سایت با توسعه سایت

تفاوت طراحی سایت با توسعه سایت

معمولا اشخاص دو مفهوم توسعه سایت و طراحی سایت را به یک معنی ترجمه می کنند ! در حالی که این دو دارای مفهوم جداگانه ای هستند.

طراحی سایت  شامل شکل و نمایی است که سایت دارد و کاربران آن را می بینند اما توسعه ،چگونگی کارکرد سایت و کاری که سایت می خواهد انجام دهد را می گویند .

اما تفاوت های این دو مفهوم

 سایت شامل چند بخش مهم است  :

طرح سایت:

طرح یا نمای سایت همان قسمت گرافیکی سایت و ظاهر سایت است .در اینجا طراح سایت تصمیم می گیرد در کجا چه رنگی را به کار بگیرد و یا از چه متنی استفاده کند و…

طرح گرافیکی سایت باید طوری انتخاب شود که برای کاربر جذابیت و حس زیبایی داشته باشد در طراحی سایت باید دقیقا طراح سایت بداند از چه رنگی استفاده کند و از چه عکسهایی بهره مند شود . تمامی این مطالب با موضوع سایت ارتباط مستقیم دارد در واقع ما هر کاری که در طراحی سایت انجام می دهیم بر اساس موضوع سایت باید باشد

محتویات سایت:

تمامی مطالب درون سایت و هم چنین عکسها و فیلمهایی که در سایت قرار دارند را محتویات آن سایت نام گذاری می کنند که این محتویات نیز باید بر اساس همان موصوع سایت در آن ارائه شوند در برخی از موارد ما نیاز داریم تا از افرادی برای تولید محتوا و تالیف آن در سایت استفاده کنیم در واقع

“محتویات ، اصل اساسی یک سایت است و باید این را بدانیم که این محتوا است که در یک سایت پادشاهی می کند”

موتورهای جستوجویی چون گوگل و یاهو و… بر این اصل خیلی حساس اند .بنا بر این باید در تالیف مطالب سایت بسیار دقت کنیم.محتویات تاثیر به سزایی در سئوی سایت دارد.

عملکرد سایت:

طراحان سایت باید در ایجاد و ساخت سایت به این نکات توجه دشته باشند که عملکرد سایت را بر اساس نقاط کلیدی و سئو و هم چنین بهینه سازی و نیز ویژگی های عملکردی سایت نیز طراحی کنند.

در سال های قبل استفاده از انیمیشن ها و فلش ها برای تعامل بیشتر در معمول بود ولی امروزه دیگر نیازی به این طرح های گرافیکی سنگین نیست و بهتر است در حد امکان از کد نویسی و ویژگی های جدید در طراحی سایت  مثل CSS و CSS3 و.. استفاده کنیم. امروزه فلش و انیمیشن را موتورهای جستجو نمی شناسند و این مورد در سئوی سایت اثر می گذارد. و بهتر است از فلش و طرحهای گرافیکی سنگین در سایت استفاده نکنیم

فعال بودن سایت:

که شامل کیفیت سایت در ارتباط با تعامل با کاربر مفید بودن منو ها و مطالب سایت می باشد

قابلیت های سایت را کاربران آن بهتر می توانند درک کنند و اکثرا به صورت آزمایشی می باشند  :
آیا این سایت از نظر ظاهر هما چیزی است که موضوع سایت دارد؟
منوها کاربر پسند هستند؟
قانون لود ۱۰ ثانیه در سایت به چشم می خورد (بارگزاری کمتر از ۱۰ ثانیه)
آیا تمام منوها و برنامه های سایت به درستی کار می کنن؟
و….

تفاوت های میان طراحی سایت(ساخت سایت) و توسعه سایت:

 

طراحی سایت و توسعه سایت اصطلاحاتی اند که به هم گره خورده اند زمانی که صحبت از تولید محتوا ، طراحی ، قابل استفاده بودن و… می شود افراد بسیار کمی هستند که تمام این کارها را بتوانند به تنهای انجام دهند.

طراحی سایت شامل ساخت قالب و ساخت مطالب آن می باشد در حالی که توسعه سایت شامل عملکرد سایت و آزمایش قابل استفاده بودن آن می باشد.

طراحان سایت اغلب با نرم افزار های گرافیکی چون فتوشاب آشنایی دارند و بیشتر آنها به زبان های برنامه نویس  همچون HTML و HTML5 نیز آشنا هستند و باید بتوانند طرح های خود را به نحو جالبی پیاده سازی کنند. بیشتر صاحبان سایت تولید مطالب سایت را به طراحان واگذار می کنند و در اینجا طراحان سایت باید مطالب را بر اساس ویژگی های سایت مورد نظر ویرایش کنند.

اما برنامه نویسان توسعه وب ، عملکرد سایت را برنامه نویسی می کنند و این برنامه ها باید در چها چوب HTML در صفحه ها جاسازی شوندو برعکس این عمل نیز امکان پذیر است یعنی محتویات HTML را نیز می توان درون  برنامه ها جاسازی کرد.

توسعه دهندگان سایت هم چنین سایت را از لحاظ قابلیت استفاده کاربر مورد آزایش قرار می دهند  . حداقل برنامه نویسان این آزمایش را برای عملکرد برنامه ای که نوشته اند انجام می دهند . در هر حال طراحان سایت و توسعه دهندگان آن باید در کنار هم مشغول کار باشند تا در نهایت سایت طراحی شده همان چیزی باشد که مشتری درخواست آن را کرده بود.

تفاوت طراحی سایت با توسعه سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید