انواع منو و کاربردهای آن در طراحی سایت

انواع منو و کاربردهای آن در طراحی سایت

انتخاب منو مناسب حین طراحی سایت یکی از نکات و استانداردهای  طراحی سایت است، اگر بازدیدکنندگان پس از ورود به سایت برای رفتن به صفحات دیگر دچار سردرگمی شوند به زودی سایت شما را ترک  می کنند و یا بعدها دیگر به سایت سر نمی زنند.نوار منوها انواع مختلفی دارند: نوار افقی بالای صفحه، نوار عمودی، نوار شناور، نوار کرکره ای و بصورت پاورقی که بیشتر این حالت در فوتر قرار می گیرد.

نوار منوی افقی

نوار منوهای افقی بطور بسیار گسترده ای استفاده می شوند و محل قرار گیری آنها عموما در بالاو هدر سایت و نزدیک به آرم سایت در تمامی صفحات قرار می گیرند. منوهای نوار افقی می توانند بصورت متنی، دکمه شکل یا بصورت دکمه های برجسته طراحی شوند.

این مدل منوها انتخاب ساده و مناسبی برای سایت های ساده که نمی خواهند شلوغ باشند، می باشد.برای افزایش لینک ها این سیستم می تواند با منوها کشویی طراحی شود

محدودیت

همانطور که گفتیم، این نوع منوها برای سایتهایی که ساده و خلوتند مناسب است، به این معنی که برای سایت هایی که منوهای زیادی نیاز دارند، مناسب نیست مانند سایتی که در تصویر زیر قرار دارد.

کاربرد:

این نوع منو برای سایت های آموزش آنلاین، فروشگاههای اینترنتی با محصولات مشخص و بطور کلی کسب و کارهایی با خدمات محدود یا سایت هایی که می خواهند صفحات سایت خود را خلوت نگاه دارند مناسب است.

منوهای عمودی

هنگامی که زبانه های منو از بالا به پایین در پایین یکدیگر قرار می گیرند منوعمودی می شود که مشخصه آن معمولا سه خط موازی یا علامتی این چنین در گوشه بالا سمت راست صفحه قرار دارد که با انتخاب (کلیک روی آن) آن منوعمودی باز می شود.منوهای عمودی می توانند شامل لینک های متنی (که می تواند با یا بدون آیکون باشد) باشند.اینگونه منوهای بیشتر برای سایت های شلوغی که لینک های زیادی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

بهتر است برای جلوگیری از شلوغ شدن صفحه، منوها را بصورت مرتب دسته بندی کنید که کاربر به راحتی بتواند مطلب مورد نظر خود را بیابد.

گاهی سیستم منوهای عمودی، لیستی طولانی از لینک های عمودی می شوند.

این نوع منو برای سایت هایی با زمینه کاری مثل رستوران، سایت های مد و سایت های از این دسته می باشد.اما دقت داشته باشید برای تعداد لینکها محدودیت داشته باشید چراکه وجود تعداد بیش از حد و زیاد لینک ها باعث سنگین شدن سایت می شود.

منوی کشویی بالا به پایین

این گونه منوها به چندین زیر مجموعه دسته بندی می شوند و با قرار گرفتن موس روی هر دسته، زیر منوهای به ترتیب و بصورت از بالا به پایین استفاده می شوند. اینگونه ساختار منوها بیشتر در منوهای افقی کاربرد دارد. با استفاده از این منو می توان محصولات یا خدماتی که دارای چندین زیر مجموعه هستند را نمایش داد.

کاربردهای این منو

این نوع منو برای منوهای افقی بیشتر استفاده می شود.گزینه ای مناسب برای سایت های با محصول زیاد و شلوغ است که در عین امکان اضافه کردن محصولات زیر مجموعه، باعث افزایش دسترسی بهتر به صفحات داخلی سایت شود.همچنین به بازدیدکنندگان کمک می کند منوهای و دسته بندی ها را به راحتی و بهتر مشاهده کنند.

محدودیت این نوع زبانه

برخی اوقات تا زمانیکه موس روی دسته بندی قرار نگیرد بازدید کننده متوجه نشود منوها دارای دسته بندی اند.

منوهای Fly-out

منوهای آکاردئونی که زیرمنوها بصورت عمودی و در کنار منوی اصلی باز می شوند.

مانند منوهای کشویی این سیستم به سایت نظم می بخشد.

دونوع از منوهای آکاردئونی:

منوهای شناور: زمانیکه می خواهید لیستی با پنجره های کوتاهی داشته باشید

منوهای درختی: زمانیکه می خواهید به منو لینک ها ظاهری مرتب و حرفه ای ببخشید.

 مشکل این منو

 مانند منو قبلی ممکن است باعث شود بازدید کننده متوجه نشود منو اصلی دارای زیر منو است.

مزیت این منو در این است که بازدید کننده را به سرعت به سمت هدف و مقصدی که دارد هدایت می کند تصویر زیر که نمونه منو مایکروسافت است بهترین نمونه از این منو ها است.

منو موجود در فوتر

این نوع منو که در فوتر سایت قرار میگیرد، زمانی کاربرد دارد که لینکها و مطالب زیادی در سایت باشد که قسمت هدر جایی برای لینک های بیشتر نداشته باشد یا زمانیکه طول صفحه سایت به قدری بلند است که کاربر وقت اسکرول صفحه به سمت بالا و دسترسی به منوهای موجود در هدر را ندارد.

مشکل این نوع منو:

نمی توان برای منو سایت ها فقط از منو پایین بعنوان منو اصلی سایت استفاده کرد چراکه هیچ کس مایل نیست برای دسترسی به صفحات دیگر صفحه را به سمت پایین اسکرول کند.

انواع منو و کاربردهای آن در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید