اصول تاثیرگذار طراحی سایت

طراحی وب سایت ، مهمتر از چیزی است که فکر می‎کنید. طراحی، تنها کاری نیست که طراحان انجام می‎دهند. طراحی علم بازاریابی است. طراحی، محصول شماست و اینکه چگونه کار می‎کند. ما در گروه آرنیکاوب مطالعات زیادی در زمینه طراحی داشته‎ایم و هر چه بیشتر درباره طراحی آموخته‎ایم، نتایج بهتری بدست آورده‎‎ایم و قصد داریم در این پست ، آن‎ها را به شما آموزش دهیم.

 

اصل اول طراحی سایت : سلسله مراتب بصری

سلسله مراتب بصری، یکی از مهمترین اصول طراحی سایت خوب است. به معنی است که، چشم انسان چیزی را درک می‎کند که می‎بیند.

 

 

 

قسمت‎های خاصی از وب سایت ،از بقیه مهمتر هستند(فرم‎ها،فراخوانی توابع،گزاره ارزشی و چیزهای دیگر) و می‎خواهید این بخش‌ها توجه بیشتری نسبت به بخش‎های کم اهمیت‌تر،بدست بیاورند. اگر منوی وب سایت شامل ۱۰ مورد باشد،آیا همه آن‎ها به یک اندازه اهمیت دارند؟می‎خواهید کاربرکجا کلیک کند؟ لینک‎های مهم را برجسته تر کنید.

 

 

با هدف کسب و کار را شروع کنید.

شما باید عناصر وب سایت خود را بر اساس هدف کسب و کارتان رتبه بندی کنید. اگر هدف خاصی نداشته باشید، نمی‎توانید بفهمید که چه چیزی را در اولویت قرار دهید.

 

 

اصلی‌ترین بخش، قطعه‎ای بزرگ از گوشت است که باعث میشود گشنه شوید، بدنبال آن تیتری است که توضیخ میدهد با چه چیزی روبه‌رو شده‌اید، و دکمه دعوت به خرید که یعنی همین حالا بخرید! جایگاه چهارم، یک پاراگراف در زیر عنوان است. پنجم یک تبلیغ حمل و نقل رایگان است وآخری، منوی بالاست. این سلسله مراتب بصری به‌خوبی انجام شده است .

 

اصل دوم طراحی سایت : بخش بندی‌ ارزش‌ها

نسبت طلایی، یک عدد جادویی است که همه چیز را متناسب با آن زیبا و دل انگیز می‎سازد(یا اعتقاد بر این است).

همچنین دنباله فیبوناچی که در آن،هر عبارت از مجموع دو عبارت قبلی حاصل می‎شود:۰ ۱,۱,۲,۳,۵,۸,۱۳,… . نکته جالب این است که ما دو موضوع کاملا نامرتبط داریم که همان اعداد را تولید می‎کنند.

 

بسیاری از هنرمندان و معماران، آثار خود را با نسبت طلایی متناسب کرده‎اند

 

اگر اندازه طرح شما ۹۶۰ پیکسل است، آن را بر ۱.۶۱۸ تقسیم کنید(=۵۹۳پیکسل). حالا می‎دانید که اندازه محتوی باید ۵۹۳ پیکسل و منوی کناری، ۳۶۷ پیکسل باشد.اگر ارتفاع وب سایت ۷۶۰ پیکسل است،می‎توانید آن را به دو قسمت ۴۷۰ پیکسل و ۲۹۰ پیکسل تقسیم کنید.

اصل دوم طراحی سایت : قانون Hick

قانون Hick می‎گوید : هر گزینه اضافه زمان مورد نیاز برای تصمیم گیری را افزایش می‎دهد

حتما این قانون را در رستوران‎ها تجربه کرده‎اید . منوهایی با گزینه‎های زیاد، که تصمیم گیری انتخاب شام را برایتان مشکل می‎کند. تصور کنید رستورانی بود که تنها دو گزینه را پدر منوی خود یشنهاد می‎داد، تصمیم‌گیری قطعا زمان کمتری می‌برد.

وجود گزینه‎های متعدد در سایت، استفاده از آن را برای کاربری که از سایت شما استفاده می‎کند،سخت تر می‎کند. بنابراین به منظور ارائه یک تجربه لذت بخش تر، نیاز به حذف انتخاب‎ها داریم. برای ایجاد وب سایت بهتر، روند حذف کردن گزینه‎های گیج کننده، باید در طول فرآیند طراحی، ادامه داشته باشد .

در عصر انتخاب‎های نا‎محدود، مردم به فیلتر‎های بهتری نیاز دارند. اگر شما مقدار زیادی از محصولات را به فروش می‎رسانید، فیلتر‎های بهتری را برای آسان کردن تصمیم گیری اضافه کنید.

 

اصل چهارم طراحی سایت : قانون FITT

قانون FITT می‎گوید: زمان لازم برای حرکت به منطقه هدف (به عنوان مثال با کلیک بر روی یک دکمه ) تابعی از فاصله تا هدف و اندازه هدف است. به عبارت دیگر،هر چه یک شی،بزرگتر و نزدیکتر به ما باشد، استفاده از آن آسان تر است .

Spotify فشردن دکمه “Play” را از سایر دکمه‎ها آسان تر کرده است.

 

 

همچنین در حالت نرم‌افزار کامپیوتر آن را در گوشه سمت چپ پایین قرار داده‎اند، که از لحاظ فنی از سایر گوشه‎ها بیشتر قابل دسترس باارزش‎تر است.

این بدان معنا نیست که بزرگتر، همیشه بهتر است. یک دکمه که نیمی از صفحه نمایش را اشغال می‎کند ایده خوبی نیست، و ما برای دانستن آن، نیازی به مطالعه ریاصی نداریم. با این حال قانون Fitts یک لگاریتم دودویی است٬ به این معنی که، نتایج پیش بینی شده برای استفاده از یک شئ، نه به شکل یک خط راست، بلکه در امتداد یک منحنی حرکت می‎کند.

وقتیکه سایز یک دکمه کوچک ٪۲۰ افزایش می‎ یابد، کلیک بر روی آن آسان‎تر می‎شود، در حالی که یک شی بسیار بزرگ که سایز آن ۲۰% افزایش می یابد، امکان مشابه را نخواهد داشت.

این موضوع شبیه قانون اندازه هدف است.

اندازه یک دکمه، باید متناسب با دفعات مورد انتظار برای استتفاده باشد. شما می‎توانید آمار دکمه‎هایی را که مردم بیشتر استفاده می‎کنند، بررسی کنید، و دکمه‎ها عمومی را بزرگتر درست کنید(آسانتر برای کلیک)

تصور کنید فرمی وجود دارد که می‎خواهید مردم آن را پر کنند. در انتهای فرم، دو دکمه وجود دارد : “ارسال” و “پاک کردن”.

۹۹.۹۹۹۹٪ می‎خواهید دکمه ارسال کلیک شود. بنابراین باید بزرگتر از دکمه “پاک کردن” باشد.

اصول تاثیرگذار طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید