اصول بسیار ازنده وکاربردی طراحی سایت

معمولا سایت هایی که به خوبی طراحی نشده باشند، هم از لحاظ عملکردی ضعیف هستند، هم از لحاظ فاکتور‌های مورد نظر برای بهینه سازی سایت در جهت (افزایش نرخ فرار کاربر از سایت ، کاهش مدت زمان حضور در صفحه، تعداد گفتمان های کمتر، تعداد صفحه های مشاهده شده کمتر در هر بازدید).

اصول طراحی سایت

اصلول مهمی که سایت را بسیار زیباتر و کاربردی‌تر میکند شامل موارد زیر است

 

۱٫ هدف

همیشه هدف یک طراحی سایت ایده ال این است که نیاز های کاربران خود را برطرف کند.

هر صفحه از سایت  باید دارای هدفی مشخص باشد، همچنین نیاز خاصی از کاربرانش را به بهترین شکل ممکن، برطرف کند.

۲٫ برقراری ارتباط

این تکنیک های موثر و کاربردی شامل: دسته بندی اطلاعات با استفاده از عنوان ها و زیرعنوان ها، لغات کلیدی به جای جملات بلند و همچنین مفید و خلاصه نویسی با رعایت موارد نگارشی و املایی است.

۳٫ شکل نگارش

مناسب ترین اندازه فونت برای مطالعه ۱۶ پیکسل می باشد و همچنین در طراحی متن خود، بهتر است حداکثر از ۳ نوع فونت در ۳ اندازه متفاوت، بیشتر استفاده نکنید.

۴٫ ترکیب رنگ ها

با فکری حساب شده و دقیق، در استفاده از رنگ ها  در طراحی سایت  میتوانید تا حد خوبی بر ذهنیت کابران تاثیر بگذارید، استفاده از رنگ های مکمل، باعث ایجاد یک  توازن و هارمونی خاص در سایت شما می شود، برای متن و پس زمینه صفحه سایتتان از رنگ های متضاد استفاده کنید تا چشمانتان اذیت نشود و به راحتی بتوانید مطالعه کنید. از رنگ های گرم به اندازۀ کم و متعادل، در جاهایی که نیاز به ایجاد حس در مخاطب می باشد، استفاده کنید (کلید هایی که عملیاتی را انجام می دهند) و اما نکته آخر، فضا های سفید و خنثی به سایت شما شکلی مدرن و منظم می دهد.

۵٫ عکس ها

عکس ها می توانند هزاران حرف به مخاطبشان بزنند، همچنین با انتخاب عکس مناسب، نه تنها می توانید به برند خود جایگاه بدهید، بلکه به کاربران خود برای رسیدن به هدف مورد نظرشان کمک خواهید کرد. اگر عکس هایی با کیفیت بالا دم دستتان نیست، به راحتی می توانید با خرید آن ها به سایت خود وجهه ای فوق العاده بدهید، همچنین استفاده از فیلم ها و اینفوگرافی ها را فراموش نکنید! چرا که خیلی بهتر از یک متن نوشته شده می توانند با کاربر ارتباط برقرار کنند.

۶٫ ناوبری و هدایت

ناوبری یعنی چه کار کنیم که کاربر به راحتی در صفحات سایتمان بگردد و یا در سایتمان کاری را انجام دهد. یک سری تکنیک های عالی وجود دارد که به طراحی سایت مان بسیار کمک می کند مانند دسته بندی منطقی صفحات،  استفاده از نشانگر صفحات، طراحی کلید های قابل کلیک و همچنین پیروی از” قانون ۳ کلیک” یعنی کاربر حدودا با ۳ کلیک در سایت شما به صفحه مورد نظر خود برسد.

۷٫ آرایش شبکه ای صفحات

اگر محتوای سایت  بدون هیچ نظم مشخصی و بر حسب تصادف چیده شده باشد، سایت  شکلی نامرتب پیدا میکند. آرایش شبکه ای محتوای صفحات باعث می شود هر محتوا در بخش ها، ستون ها و باکس های جداگانه ای قرار بگیرد و شکلی بالانس و منظم به سایت شما بدهد.

۸٫ الگوی طراحی “F”

مطالعات درباره رد گیری حرکت چشم ها نشان می دهد وقتی مردم به صفحه کامپیوتر خود نگاه می کنند مطالب را براساس الگوی F مطالعه و دنبال میکنند. اکثر افراد بالا و سمت چپ نمایشگر های خود را نگاه می کنند و به ندرت پیش می آید که سمت راست را ببینند. یک طراحی سایت موفق، طبق عادت های تصویری خوانندگان مطالبش، نحوۀ نمایش اطلاعات را در صفحه تنظیم می کند و سایت خود را طراحی می کند (چپ به راست ، بالا به پایین)

۹٫ زمان بالا آمدن صفحه

هر کسی از اینکه مدت زمان زیادی طول بکشد صفحه سایت لود بشود، متنفر است.

از نکته هایی که می توانید از به وجود آمدن این مشکل تا حدودی جلوگیری کنید، میتوان به بهینه سازی اندازه تصویرها (اندازه و مقیاس) ، در برخی موارد انتقال کد های CSS وJava script به کد اصلی (باعث کاهش درخواست های HTTP می شود) و کوچک کردن (فشرده سازی باعث افزایش سرعت بالا آمدن صفحه می شود) اشاره کرد.

. سازگار با موبایل

 

در حال حاضر، دسترسی چندگانه به سایت ها با اندازه های مختلف نمایشگر ها، جزء نکات پیش پا افتاده و معمولی به حساب می آید، این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که سایت شما سازگار با موبایل طراحی شده باشد، اگر سایت شما با موبایل سازگاری ندارد ، شما می توانید سایت خود را با طراحی responsive مجددا بسازید (یعنی سایت شما با اندازه های مختلف پهنای نمایشگرها سازگاری دارد) یا شما می توانید نسخه اختصاصی برای موبایل طراحی کنید (یک سایت جداگانه که مخصوص کاربران تلفن همراه طراحی شده است).

طراحی سایت زیبا و مفید برای استفادۀ کاربران بسیار راحت می باشد، به شرطی که این نکات ساده را موقع طراحی در ذهن خود داشته باشید و از آن ها استفاده کنید.

 

   اصول بسیار ازنده وکاربردی طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید