اشتباهات رایج در طراحی سایت

اغلب اوقات طراحان سایت در طراحی صفحات خود از مواردی استفاده میکنند که فکر میکنند صحیح است.

در حالی که موجب کاهش کاربردپذیری سایت آنها و در نتیجه از دست رفتن کاربران سایت خواهد شد.

 

اشتباهات رایج در طراحی سایت

۱-فراهم نکردن جستجوی صحیح برای کاربر در طراحی 

مشکل اصلی بعضی از طراحان سایت نیز این است که داده ها ونتایج را بر اساس تعداد کلماتی که کاربر خواسته است جستجو میکنند. در حالی که باید هر کلمه ای را بر اساس اهمیتی  که دارد در نتایج جستجو وارد کرد.و نتایج باید براساس اولویت و اهمیت آنها مرتب شوند.

 

۲- استفاده از فایل های pdf  برای مطالعه آنلاین

کاربران از اینکه مجبور باشند مطالب آنلاین را در قالب یک فایل pdf  مطالعه کنند خوششان نمی آید. و در این حالت تنظیمات قالب  صفحات نیز متناسب با اندازه برگه کاغذ میباشد که با اندازه پنجره مرورگر سازگار نیست و عملیات پرینت و یا ذخیره سازی صفحات نیز متفاوت خواهد بود.  و بدتر از همه اینکه در pdf امکان حرکت در محتوا به راحتی امکان پذیر نیست. بنابراین بهتر است که از pdf بیشتر برای متن هایی که نیاز به پرینت گرفتن دارند استفاده کنیم. و محتواهایی را که نیازمند مطالعه آنلاین هستند را به صفحات سایت بسپاریم.

۳-تغییر ندادن رنگ لینک های مشاهده شده در طراحی

یکی از مواردی که به شما کمک میکند راحت تر تمام صفحاتی از سایت را که تا کنون مشاهده کردید متوجه شوید. و موقعیت فعلی خود را در سایت بهتر درک کنید، همین تغییر رنگ لینک مربوط به صفحات مشاهده شده خواهد بود.و حتی موجب میشود که کاربران در صورت تمایل، به صفحاتی که قبلا مشاهده کردند و بنظرشان مفید بوده است مجددا بازگردند.بناربراین با تغییر رنگ  لینکهای مشاهده شده، میتوانید گام موثری در هدایت کاربران در سایت خود داشته باشید.

۴-استفاده از متن های ساختار نیافته

وجود یک حجم زیادی از متن ساختار نیافته در یک سایت به هیچ عنوان از لحاظ تجربه کابردپذیری مناسب نیست. و مطالعه محتوای سایت را سخت و خسته کننده خواهد کرد.بناربراین متن یک صفحه باید داری ویژگی هایی از قبیل : عناوین فرعی، کلمات کلیدی برجسته شده، پارگراف های کوتاه،و همچنین سبک نگارش ساده و روان باشد.

 

۵-استفاده از فونت با اندازه ثابت

متاسفانه بسیاری از برنامه نویسان صفحات سایت در کدنویسی css مربوط به صفحات خود، یک اندازه ثابتی را به فونت نوشته خواهند داد. و این کار موجب کاهش خوانایی محتوا برای کاربرانی میشود که نیاز به تغییر اندازه نوشته برای خواندن دارند.بناربراین اندازه فونت نباید یک مقدار پیکسل ثابت باشد.

۶-استفاده از عناوینی که امکان جستجوی بالایی ندارند

Search  یکی از مهمترین راه های رسیدن کاربران در رسیدن به سایت شما میباشد.بنابراین باید توجه داشته باشید، عناوینی را که برای محتوای خود انتخاب میکنید نقش موثری را در جذب کاربران به سایت شما خواهند داشت.تا بتوانند راحتتر و سریعتر صفحاتی  را که نیاز دارند بررسی نمایند. در  برنامه نویسیHTML ، عنوان معمولا در تگ <title> قرار میگیرد و در لیست نتایج موتورهای جستجو به کاربران نشان داده میشود. موتورهای جستجو معمولا ۶۶ کاراکتر اول یک محتوا را به عنوان خلاصه به کاربرها نمایش میدهند.بنابراین در عناوینی که برای صفحات خود انتخاب میکنید باید دقت زیادی را به خرج دهید. این عناوین در بالای پنجره مرورگر نیز نشان داده خواهند شد. پس اگر تمام صفحات شما داری عنوان یکسانی باشند این مساله باعث کاهش کاربردپذیری خواهد شد.

۷-پاسخ ندادن به سوالات کاربرها

همیشه کاربرها با هدف مشخصی (مثلا خرید یک محصول)به سایت فروشگاه شما وارد میشوند و تمایل دارند بتوانند به راحتی و سریع اطلاعات مورد نیاز خود را در ارتباط با چیزی که نیاز دارند از سایت بدست آوردند. در بعضی از مواقع متاسفانه سایت ها اطلاعات کافی در اختیار کاربران قرار نمیدهند و افراد نمیتوانند به درستی جواب سوالات خود را پیدا کنند. که همین مساله ممکن است  به عنوان مثال موجب از دست دادن مشتریان و فروش شود.

۸-استفاده از هر چیزی که ممکن است به شکل تبلیغ در نظر گرفته شود

متاسفانه کاربران از توجه به هر چیزی که ممکن است تبلیغ در نظر گرفته شود صرف نظر میکنند. در طراحی صفحات خود از به کاربردن تبلیغ خودداری فرمایید.

  • استفاده از بنرهای بی اهمیت
    کاربران هیچ گاه چشم خود را بر روی صفحات و یا بخش هایی که حالت تبلیغات دارند متمرکز نمیکنند.
  • خودداری از انیمیشن

افراد معمولا از توجه به هر تصویر و یا متن چشمک زن صرف نظر میکنند.

  • استفاده نکردن از pop-up

به کارگیری pop-up  در طراحی صفحات موجب نارضایتی کاربران خواهد شد. و بهتر است به جای آنها از پیغام متنی استفاده کرد.

اشتباهات  رایج در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید