نکات کلیدی موثر در طراحی سایت ایده آل و حرفه ای!

اهمیت توجه به رابط کاربری در طراجی وبسایت حرفه ای!

توجه به تجربه کاربری در طراحی سایت، کلید موفقیت شماست؛ چراکه بازدیدکنندگان وب‌سایت، مهم‌ترین دارایی شما هستند. بیایید با یک مثال ساده، اهمیت این موضوع را بررسی کنیم.

فرض کنید فروشگاهی بهترین محصولات را با کیفیت عالی عرضه می‌کند؛ اما وقتی وارد این فروشگاه می‌شوید، هیچ چیزی سر جای خودش نیست! قفسه‌ها شلوغ و درهم هستند و کسی هم پاسخگوی شما نیست. شما باید ساعت‌ها زمان بگذارید تا محصول مورد نظرتان را پیدا کنید. آیا دوباره به این فروشگاه برمی‌گردید؟

به احتمال زیاد، پاسختان به این سوال منفی است. این مثال نشان‌دهنده اهمیت تجربه کاربری است.

اهمیت تجربه کاربری (UX) در طراحی سایت

فرایند طراحی تجربه کاربری (UX) با درک اهداف یک کسب‌وکار و نحوه ارائه بهترین خدمات به مخاطبان هدف آغاز می‌شود تا تجربه‌ای مثبت و به‌یاد‌ماندنی برای کاربر فراهم کند. در ادامه، به اهمیت و روش‌های بهبود تجربه کاربری در طراحی سایت خواهیم پرداخت.

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری (User Experience) به بررسی و درک تجربه‌ها، احساسات و واکنش‌های کاربران در ارتباط با یک محصول، سرویس یا سایت می‌پردازد. تجربه کاربری بر همه جوانب تعامل کاربر با محصول تأثیر می‌گذارد و شامل عناصری مانند طراحی رابط کاربری (UI)، نیازها و اهداف کاربران، نحوه ارائه اطلاعات، فرایندهای کاربردی و خدمات پس از فروش می‌شود. برای درک بهتر این مفهوم، آن را ساده‌تر توضیح می‌دهیم.

اهمیت طراحی رابط کاربرپسند بر طراحی وبسایت حرفه ای

تجربه کاربری (UX) به زبان ساده

تجربه کاربری به بازخورد و واکنش کاربر هنگام استفاده از سایت، محصولات یا خدمات شما اشاره دارد؛ اینکه او چطور فکر می‌کند و چه حسی دارد. هدف طراحی UX ایجاد تجربه‌ای است که به کاربران امکان می‌دهد به‌راحتی و به بهترین شکل ممکن با محصول، سرویس یا سایت ارتباط برقرار کنند. یک طراح UX نیازها و مشکلات کاربران را درک می‌کند و سپس با استفاده از تکنیک‌های طراحی مناسب، تجربه کاربری بهینه‌ای را ارائه می‌دهد.

مثالی ساده از اهمیت UX

فرض کنید وارد سایتی می‌شوید که چند نوع محصول مانند لباس، کیف و کفش می‌فروشد؛ اما دسته‌بندی درستی برای محصولاتش ندارد. اگر شما به‌ دنبال لباس خاصی هستید، زمان زیادی را باید بین انواع لباس، کیف و کفش بگردید تا محصول مورد نظرتان را پیدا کنید. شک نکنید وسط راه خسته و از خریدتان منصرف می‌شوید! پس اگر می‌خواهید چنین اتفاق ناخوشایندی برای کسب‌وکار و سایت شما نیفتد، باید به تجربه کاربری در طراحی سایت توجه کنید.

طراح ui ux

وظایف طراح تجربه کاربری (UX Designer)

یک طراح UX تلاش می‌کند به این سوال پاسخ دهد که «چگونه می‌توانیم تجربه تعامل با یک محصول، سرویس یا یک سایت را تا حد امکان برای کاربر بصری، ساده و دلپذیر کنیم؟»

چرایی، چیستی و چگونگی استفاده از محصول

  • چرایی: شامل انگیزه کاربران برای پذیرش یک محصول است؛ اینکه آن محصول تا چه اندازه با ارزش‌ها و نیازهای کاربر مرتبط است.
  • چیستی: اینکه آن کاربر دقیقا چه کاری می‌تواند با آن محصول انجام دهد و محصول، چه نیازی از او را برآورده می‌کند.
  • چگونگی: نحوه دسترسی کاربر به محصول؛ اینکه چگونه محصولاتی را ایجاد کنیم که کاربران بتوانند تجربه‌های معناداری با آن برقرار کنند.

بهترین شرکت طراحی سایت ایران

نظر دان نورمن درباره تجربه کاربری

دان نورمن، مخترع اصطلاح «تجربه کاربری»، می‌گوید:

«یک محصول در واقع بیشتر از یک محصول است. این شامل مجموعه‌ای منسجم و یکپارچه از تجربیات می‌شود. به تمام مراحل طراحی و ارائه یک محصول یا خدمت باید فکر کنید؛ از اهداف اولیه گرفته تا بازتاب نهایی. باید کاری کنید تا تمام فرایند مربوط به ارائه یک محصول به‌صورت یکپارچه با هم کار کنند».

اهمیت حضور طراح UX برای کسب‌وکارها

همه این‌ها نشان می‌دهد که چقدر حضور یک طراح UX برای کسب‌وکارها مهم و کلیدی است. در این صورت، شما می‌دانید که کاربر هنگام استفاده از خدمات، سایت یا محصولات شما چه احساسی دارد و چطور فکر می‌کند. مگر تمام چیزی که برای فروش، ارائه خدمات و موفقیت در کسب‌وکارتان نیاز دارید، همین نیست؟

 مطلب پیشنهادی: مهمترین نکات قبل از طراحی سایت

۱۰ فاکتور برای بهبود تجربه کاربری

توجه به تجربه کاربری در طراحی سایت، می‌تواند تفاوت بزرگی در موفقیت وب‌سایت شما ایجاد کند و شما را از رقبایتان جلو بیندازد. بهبود تجربه کاربری می‌تواند درصد تبدیل‌ها را به طور قابل توجهی بالا ببرد. بنابراین، ایجاد چند تغییر در وب‌سایت ممکن است کلید رشد کسب‌وکارتان باشد.

اهمیت تجربه کاربری در طراحی سایت

تجربه کاربری (UX) در طراحی سایت بسیار مهم است. در ادامه، به معرفی ۱۰ فاکتور برای بهبود تجربه کاربری می‌پردازیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تبدیل‌ها و میزان رضایت مشتری را افزایش دهید.

۱٫ از رویکرد مشورتی برای ایجاد بهترین تجربه استفاده کنید

قبل از اجرای اجزایی که یک تجربه کاربری خوب را به همراه دارند، باید مشتریان خود را درک کنید. شناخت عادات، خلأها و نیازهای کاربران با تحقیق، برای ترسیم نقشه سفر آن‌ها بسیار مهم است. از نظرسنجی‌ها استفاده کنید تا دریابید که چه مواردی را باید بهبود بخشید و چه مواردی غیر ضروری هستند.

۲٫ طراحی سایت خود را موبایل‌پسند کنید

بیش از نیمی از کل ترافیک اینترنت از دستگاه‌های تلفن همراه می‌آید. بنابراین، طراحی وب‌سایتی که مناسب و سازگار با موبایل باشد، باید در اولویت هر کسب‌وکار آنلاینی قرار بگیرد. موتورهای جست‌وجو نیز وب‌سایت‌های بهینه‌شده برای موبایل را در اولویت قرار می‌دهند که این خود یک راه خوب برای بهبود سئو است.

مطلب پیشنهادی: طراحی استراتژیک و حرفه ای وبسایت و هویت برند

۳٫ از مشتریان بازخورد بخواهید

بازخورد مشتریان می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی برای بهبود تجربه کاربری فراهم کند. نظرات و پیشنهادات مشتریان را جمع‌آوری کنید و بر اساس آن‌ها تغییرات لازم را اعمال کنید.

۴٫ سایت خود را برای استفاده و پیمایش آسان کنید

پیمایش ساده و آسان در سایت باعث می‌شود که کاربران بتوانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. یک سفر مشتری راحت، کاربر را به سمت تبدیل هدایت می‌کند. منوها، گزینه‌ها و عناصر پیمایش سایت باید واضح و قابل دسترسی باشند.

۵٫ اهمیت تجزیه‌وتحلیل رفتاری را فراموش نکنید

نرم‌افزارهایی وجود دارند که می‌توانند برای درک رفتار و تعامل کاربر به شما کمک کنند. تجزیه‌وتحلیل رفتار شامل گرفتن اطلاعات در مورد رفتار و اقدامات کاربر، مانند پیمایش در صفحات سایت و زمان صرف‌شده در آن صفحه است. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا الگوهای رفتاری را شناسایی و استراتژی‌های بهبود تجربه کاربری را تعیین کنید.

۶٫ سرعت سایت را افزایش دهید

سرعت پایین سایت، اولین دلیلی است که بازدیدکنندگان وب‌سایت شما را ترک می‌کنند. کاهش تاخیر و سرعت‌بخشیدن به وب‌سایت ضروری است. مطمئن شوید که فایل‌ها بهینه و مقدار کدهای غیر ضروری در صفحات وب محدود شده‌اند.

بهترین طراح سایت در ایران

۷٫ استفاده از CAPTCHA و احراز هویت چند‌عاملی را به حداقل برسانید

اقدامات امنیتی مانند CAPTCHA و احراز هویت چند‌عاملی، می‌توانند تعامل کاربر را کاهش دهند. استفاده غیر ضروری از این موارد را کاهش دهید تا نرخ تبدیل افزایش یابد.

۸٫ هر صفحه را برای یک اقدام خاص بهینه کنید

هر صفحه از وب‌سایت باید برای یک اقدام خاص بهینه شود. با بهینه‌کردن هر صفحه برای یک اقدام خاص، کاربر به راحتی در سایت سفر می‌کند و در نهایت، محصول شما را می‌خرد یا برای استفاده از خدماتتان ثبت‌نام می‌کند.

ساخت لوگو

۹٫ از تست A/B برای طراحی UX خود استفاده کنید

تست A/B به شما کمک می‌کند تا بهترین راه را برای بهبود تجربه کاربری و افزایش نرخ تبدیل پیدا کنید. این تکنیک به شما اجازه می‌دهد انواع مختلف طراحی را آزمایش و بهترین عملکرد را انتخاب کنید.

۱۰٫ روی دسترسی تمرکز کنید

پیروی از دستورالعمل‌های دسترسی به محتوای وب (WCAG) سایت شما را برای همه کاربران، قابل دسترسی می‌کند. بهینه‌سازی برای دسترسی شامل ارائه محتوا در قالب‌های مختلف، مانند متن، صدا و توجه به اندازه، فونت و کنتراست رنگ است.

سخن پایانی

حالا که تا اینجا آمده‌اید، به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که تجربه کاربری چیست و چطور می‌توان آن را بهبود بخشید. موفقیت کسب‌وکار، برند یا سایت شما در گرو توجه به کاربر است. ایجاد یک تجربه کاربری خوب به معنای انجام کارهای عجیب و غریب نیست، بلکه باید مخاطبتان را درک کنید و نیازهایشان را برآورده کنید.

اگر نظر یا سوالی در این زمینه دارید، حتما در بخش نظرات آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منابع: 

www.geeksforgeeks.org

www.interaction-design.org

grow.google

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید