نقش ایده پردازی در طراحی لوگو

در ساخت و طراحی لوگو و آرم ایده پردازی اهمیت بالایی دارد ایده طراحی لوگو می توان از خیلی چیزها به دست بیاید یک ایده مناسب خواهد توانست در طراحی لوگو به ما کمک کند ، همیشه داشتن یک ایده خوب است که لوگو و طرح نهایی حرفه ایی به ما خواهد داد چرا که ایده گام اول هر طراحی است ما لازم است بدانیم که در مورد چه چیزی می خواهیم لوگو را طراحی کنیم دانستن موضوع می تواند در ایده پردازی به ما کمک کند ، ایده طراحی لوگو می تواند از نام شرکت یا شخص ف مفهوم و معنی شرکت ، سازمان و یا شخص ، و زمینه کاری آن باشد و حتی می تواند فراتر از آن رفته و به سال تاسیس ، شعار ف محل قرار گیری ، و … باشد ، ایده هر چه باشد لازم است آن را اجرا نماییم ، برای اجرای ایده طراحی لوگو به نرم افزار های گرافیکی مانند فتوشاپ ، کورل ، تری دی مکس و .. داریم  که این نرم افزار ها نیاز به تخصص خاص خود را دارد  ایده پردازی یک اصل مهم و اساسی است که در اولین گام طرحی لوگو و آرم قرار دارد که توجه خاصی باید به او شود

نقش ایده پردازی در طراحی لوگو

 

بعضی از لوگوهای مورد اقبال در جهان از تکنیکی استفاده می کنند که به آن خلق جذابیت بصری لوگو اتلاق می شود. در این تکنیک طراحی لوگو دو تصویر در قالب یک اثر واحد عرضه می شود به نحوی که طراحی لوگوی مورد نظر یک مفهوم یا ایده را نمایندگی کند

 استفاده از رنگ حیاتی است

پالت رنگ یکی از مهمترین قسمت های یک لوگوی ماندگار است. این یک انتخاب کم اهمیت نیست، رنگ ها معانی را می رسانند و ایده ها را منتقل می کنند
گاهی اوقات اجبار استفاده از رنگ سازمانی یک برند برای شما اذیت کننده است زیرا با سلیقه شما هم خوانی ندارد اما حتما در طراحی لوگوهای جدید آزادی عمل انتخاب رنگ ها از آن شماست. لوگوی زیر پالت زیبای رنگی را نمایش می دهد

این رنگ ها شما را تهییج می کند که جنب و جوش داشته باشید و به دامان طبیعت بروید و فعالیت ورزشی داشته باشید.
از این نکته غافل نشوید که لوگوی سیاه و سفید نیز باید همان کارآیی لوگوی رنگی را داشته باشید که در این لوگو کاملا این خصیصه رعایت شده است

بعضی از طراحان لوگو علاوه بر نسخه سیاه و سفید، لوگوی تک رنگی را در اختیار مشتری قرار می دهند که صرفا به صورت رنگ سیاه و فضای خالی استفاده می شود.

این مورد خصوصا در زمان طراحی مهر سازمان کاربرد دار درگیر کلیشه های طراحی لوگو نشوید

هر چند سال یک بار طراحی لوگو دچار تغییر می شود برخی از مدهای آن از میان می روند و تکنیک جدید در آن متداول می شود. معمولا طراح ها دوست دارند تا بر اساس گرایشات جامعه طراحی لوگو را انجام دهند و مطالعه گرایشات جامعه و جدیدترین تکنیک ها برایشان جالب است اما زمانی که چند طراح دقیقا یک ایده یکسان را برای چندین طرح متفاوت اجرا می کنند فاجعه بار است.

الگوی بالا بارها در لوگوهای مختلف استفاده شده است و به سرعت قدیمی گشته است. چرا از یک ایده که صرفا متعلق به خودتان است در  طراحی های لوگو استفاده نمی کنید آیا بهتر از کپی کاری نیست؟

 شخصیت پردازی کنید

مفهوم شخصیت پردازی در طراحی لوگو مفهوم بسیاری مهم و اساسی است .نه تنها باید حتی الامکان از کلیشه ای کار کردن بپرهیزید بلکه باید سعی کنید شخصیتی منحصر بفرد برای لوگو و طراحی آن ایجاد نمایید.

این سر یک فیل است که به نظر شخصیت خاصی را نمایش نمی دهد هر چند ایده کاغذ را از گوش حیوان می توان برداشت کرد.
زمانی که مشغول طراحی لوگو هستید چک کنید که طراحی شما خاص باشد. اطمینان حاصل نمایید که مانند طراحی های سایرین و یا طرح های متداول در بازار نباشد. تلاش کنید یک صفحه یا دو صفحه را به طراحی اسکیس صرف، بپردازید، پیش از آنکه ایده اصلی را برگزینید

همه تایپوگرافی را دوست دارند

زمانی که درباره منحصر به فرد بودن لوگو صحبت می کنیم باید اذعان کنیم که هیچ عنصری بیشتر از نوشتار خاص عنوان لوگو نمی تواند حس خاص بودن را القا کند

خیلی کم پیش می آید که لوگوی خوبی را ببینیم و در آن فقط از فونت استفاده شده باشد، اگر کسی در ازای طراحی لوگو به شما هزینه ای را پرداخت می کند انتظار دارد در قبال آن شما نیز تلاش کرده کرده باشید . استفاده از نوشتار خاص و تایپوگرافی باعث می شود لوگو ما در طول زمان خاص بماند. اگر از تکنیک ساده ای برای طراحی لوگو استفاده کنید طراحان مبتدی به راحتی آن را کپی می کنند پس سعی کنید در تایپوگرافی مهارت واقعی خود را به رخ بکشید و برای آن زمان بگذارید و به خاطر داشته باشید اگر طرح شما مشهور شود، طراحان زیادی از آن کپی خواهند کرد

ساده کار کنید

هرچقدر شما طراح زبردست و حرفه ای و خلاق باشید بایداین عبارت را به خاطر داشته باشید “بیش از حد طراحی نکنید” گاهی اوقات در سادگی مفاهیم انتقال می یابد که با پیچیده ترین طرح ها قابل انتقال نیست. بزرگترین و مشهورترین برندهای جهان از طرح های ساده ای برای لوگو خود استفاده کردند

اما تکه جدا شده از سیب است که باعث ارتقای طرح می شود و به آن شخصیت می دهد و آن را متمایز می سازد

همیشه درباره اینکه چه طور می توانید به وسیله یک طرح ساده مفهومی پیچیده را منتقل کنید و یک طرح خسته کننده را جذاب کنید، بیاندیشید

 متقارن و با تناسب کار کنید

بعضی از طراحان از بحث درباره تناسب و تقارن طفره می روند و آن را بی فایده می دانند اما برای خلق لوگویی ماندگار، یکی از بحث های مهم است.

در این جا دایره ها برای ارایه یک هدف خاص در کنار هم قرار داده نشده اند بلکه رسم دایره ها باعث شده که تقارن لوگو خیلی بهتر حفظ شود
علاوه بر این با دقت در طرح لوگوی اپل نیز می توانید به ظرایف  رعایت شده در زمینه تناسب و تقارن برسید

 برای فضاهای خالی طراحی داشته باشید

استفاده از جذابیت بصری یک تکنیک قدیمی با سابقه است اما روش هوشمندانه تر برای انتقال مفاهیم در طراحی لوگو استفاده از فضاهای خالی هستند. به عنوان مثال به فلش مشخص شده بین e و x نگاه کنید و رابطه حمل و نقل با این فلش. سیستم فدکس، سیستم پستی ایالات متحده است است و از دو کلمه federal و  express تشکیل شده است که علت استفاده دو رنگ را نیز در طرح می توانید درک کنید

  فعال در مقابل غیر فعال

یکی از حقایقی که خیلی دیر طراحان لوگو به آن پی بردند القای مفهوم حرکت یا حس فعال بودن در طراحی لوگو است. این تکنیک همیشه مناسب نیست (مانند لوگوی اپل) ، اما گاهی اوقات می تواند به لحاظ بصری و مفهوم کارآیی لوگو را چند برابر کنند.

در سال های اخیر نیز طراحان پا را فراتر گذاشته و با استفاده از همین مفهوم حس پرواز به بالا و فعالیت بیشتر را القا کردند.

حس حرکت زمانی دارای اهمیت بیشتر است که بخواهید مفهومی اعتقادی را بیان کنید.

امکان استفاده حرکت در اجسام بی جان نیز قابل تعمیم است .

 معنی لوگو را بدانید

هر لوگوی خوب یک داستان دارد. فراتر از ظاهر زیبا، لوگوی خوب باید معنی و مفهومی خوبی داشته باشد که در ظاهر و باطن آن نهفته باشد.

 

 نقش ایده پردازی در طراحی لوگو

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید