بسیاری از طراحان سایتهای اینترنتی در مورد نتیجه رتبه بندی سایتهای ساخته شدهشان در موتورهای جستجو (SERPs) شکایت دارند. اما مسئله ای که آنها درست درک نکردهاند این است که وب سایت آنها بر اساس اصول موتورهای جستجو طراحی نشده است.
در واقع در محتوای سایتهای بهینه سازی (سئو) شده بیشتر از کلمات کلیدی استفاده شده و برای موتورهای جستجو اصولیتر می بایشند. یک طراح وب سایت در هنگام ساخت و طراحی حتماً باید بازدیدکنندگان را در ذهن خود داشته و خواسته های آنها را در نظر بگیرد. در این صورت موتورهای جستجو وب سایت شما را در بالاترین رتبهی لیست قرار خواهند داد. وب سایت خوش ساخت تضمین کنندهی تبدیل بازدیدکننده به مشتری میباشد. در واقع باید مطمئن باشید وب سایت شما به گونه ای طراحی شده که هم مورد تایید موتورهای جستجو بوده و هم موجب رضایت بازدید کنندگان باشد.
نکاتی برای ایجاد یک وب سایت مورد تایید موتورهای جستجو
استفاده از متا tags ها (برچسبها): موتورهای جستجو قبل از جستجو مطالب به بررسی برچسبها (tags) میپردازد. بخش عمده ای از نتایج جستجو از طریق برچسبها بدست میآید. برچسبهای عنوان به موتورهای جستجو و بازدید کنندگان سایت کمک میکند تا راحتتر متوجه مفهوم مطالب وب سایتها شده و دریابند که موضوع هر سایت در چه موردی میباشد. برچسب توضیحات در بخشی از لیست نتیجهی جستجو وجود دارد. برچسبهایی که به درستی فرمت شدهاند نقش مهمی در ساخت وب سایتهایی که هماهنگ با اصول اساسی موتورهای جستجو میباشند دارد.
Breadcrumbs در وب سایت: Breadcrumbs ها لینکهای راهبری هست که در لینکهای داخلی وب سایت ارائه میشوند. این لینکها صفحه وب را به گروهی از لینکهای اصلی و فرعی متصل میکند. Breadcrumbs ها در توزیع رتبهی صفحه به صفحات دیگر لینک شده وب نیز کمک میکند. در واقع باید از کلید واژه ها به عنوان اهرمی بین متون و مطالب وب سایت و Breadcrumbs ها استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که قبل از عنوان اصلی صفحهی وب حتماً Breadcrumbs ها را قرار دهید.
انجام بهینه سازی فعالیتها در صفحه (سئو): بهینه سازی وب سایت به طور عمده شامل بهینه سازی فعالیتهای صفحهی وب بوده که به چند صورت میباشد:
اضافه کردن برچسب عنوان به صفحهی وب
اضافه کردن برچسب مبدل تصاویر
نام گذاری تصاویر بر اساس کلمات کلیدی استفاده شده در وب سایت و جدا سازی کلمات کلیدی طولانی با وسیله خط رابط بین کلمات
قرار دادن کلید واژه به عنوان اهرم بین متن و لینک آن
بهینه سازی محتوای صفحات وب و اطمینان از چگالی کلمات کلیدی (کمتر از ۲٪ در هر متن)
لینکهای داخلی مهمترین بخش صفحات وب: اتصال لینکهای داخلی وب سایت به spider ها کمک کرده تا در هنگام جستجو، وب سایت را جستجو کند. صفحات وب بر اساس رده بندی به هم مرتبط میشوند. به طور مثال فروشگاه کتاب آنلاین میتواند به صفحه وب نویسنده آن لینک شود.
در بسیاری از موارد مشاهده شده است که وب سایتهایی که لینکهای آن به هم متصل هستند همواره رتبه بهتری از وب سایتهایی که لینکهای آن به یکدیگر متصل نشدهاند دارند. شما میتوانید از صفحه اصلی وب سایت خود به صفحات مهم وب سایت با استفاده از اهرم مناسبی چون متن وب سایت متصل شوید.
استفاده از (سئو) بهینه سازی مناسب با ساختار URL ها: موتورهای جستجو آدرسهایی که حاوی کدهای PHP/ASP نمیباشند را تشخیص نمیدهد. بهینه سازی که با ساختار URL ها مناسب میباشند از خطوط ارتباطی مابین کلید واژه ها در آن استفاده مینمایند. میتوان آدرس URL خود را به صورت دستی از طریق فایل htaccess بنویسید. WordPress برای تغییر ساختار آدرس شما گزینه ای ارائه میکند که به وسیله آن میتوانید با یک کلیک ساختار آدرس URL خود را تغییر دهید.
ایجاد XML نقشه سایت: نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک میکند که تمامی صفحات وب سایت شما را کشف نماید. برای این کار ابزارهای رایگان زیادی به صورت آنلاین برای ایجاد کردن نقشه سایت XML در دسترس میباشد.
در واقع میتوانید در نقشه سایت «اولویتها» و «تغییر فرکانس» برچسبها را انجام دهید. اولویت برچسبها (TAGS) نشان دهندهی اهمیت صفحات وب در موتورهای جستجو میباشد؛ و این برچسبهای تغییر فرکانس به موتورهای جستجو اعلام مینماید که چگونه اغلب این فرکانس صفحات تغییر میکند.
یک بهینه سازی کامل باعث افزایش شانس شما در داشتن رتبهی بالا در موتورهای جستجو شده و یک فرصت مناسب برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری برای وب سایت شما ایجاد میکند.