هنگامی نام شرکت،رستوران و کمپانی های بزررگ و معروف میشنویم بیش ازهر چیزی طرح لوگوی آن را به خاطر می آوریم. امکان ندارد مک دونالد را با آن کمان طلایی رنگش، UPS را بدون سپر قهوه ای رنگ و یا کوکاکولا را با رنگ های لوگو اش به خاطر نیاوریم تمامی این لوگوها نام خود را محفوظ نگه داشته و بدون اینکه مشابه هم باشند به یاد ماندنی شده اند.
۱٫آرم نوشتاری(متنی)
در مطالعه ای که اخیرا روی لوگوهای شرکت های مختلف صورت گرفته است مشاهده شده که در ۱۰۰ لوگو ۳۷ درصد آنها دارای لوگوی نوشتاری می باشند که برخی برای افزایش ظرافت لوگو از فونتی خاص استفاده کرده اند.لوگوهای نوشتاری برای شرکتهایی مناسبند که نامی خاص و مشخص دارند برای مثال لوگوی گوگل طرحی نوشتاری دارد و این طرح برای این شرکت بسیار مناسب است چرا که نامی خاص و به یاد ماندنی دارد.شرکتهای دیگر مشابه با این نوع لوگو مثل پینترست، یاهو و …
لوگوهای نوشتاری برای شرکتهای کوچکی که در مکان کوچکی وسعت می یابند مناسب است. به تدریج با گسترش شرکت و فراگیر شدن آن در سراسر جهان، ایده بدی نیست از طرح دیگری استفاده کنید که با نام شما مرتبط باشد.
۲٫حرف نما
سادگی در طراحی لوگو یکی از نکات کلیدی است این طرح مشابه طرح های نوشتاری است با این تفاوت که حروف اصلی نام برند بصورت برجسته تری طراحی می شوند.
۳٫نماد
نماد می تواند با طرح های موثر تری نسبت به طرح های متنی نیز طراحی شود.نماد های راهنمایی و رانندگی را به یاد آورید که چگونه این نمادها ارتباط موثری بین تصاویر و اطلاعات برقرار می کنند.این نمادها بدون استفاده از حتی یک کلمه به راحتی منظور موردنظر را می رسانند و افراد را وادار به پیروی می کنند.
این نوع نماد برای شرکتهای بزرگ و مطرح در سطح جهان بسیار مناسبند افراد مختلف صرفنظر از هر زبانی می توانند به راحتی با این نماد ها ارتباط برقرار کنند و منظور آنها را درک کنند.همچنین این نوع طراحی وقتی نام یک شرکت بسیار طولانی است و با طراحی حرف نماد نمی توان لوگوی آن را بخوبی طراحی کرد مفید است.
۴٫ لوگوهای ترکیبی
۵۶ درصد از برندهای معتبر دارای لوگوهای ترکیبی هستند. (این لوگوهای عموما به نام لوگوتایپ شناخته می شوند)
آین لوگوها نام نوشتاری یک شرکت را بهمراه طرحی نشانه ای باهم مرتبط می کنند.بدلیل اینکه این لوگوها علائم ترکیبی هستند برای طراحی به فکر و زمان بیشتری نیاز دارند اما این زمان و انرژی بیشتر، در نهایت منجر به طراحی لوگوی ویژه و کاربردی تر می شود.
مفهوم نمایی در سبک های لوگو چست ؟
زمانی که نماد یک لوگو طراحی میشود میتواند به ۳ صورت مفهوم گرایی را برساند
مورد اول این است که شما به صورت مستقیم به کسب و کاری که دارید اشاره میکنید برای مثال ما مغازه ای در خصوص فروش لوازم خانگی داریم در این نوع از مفهوم نمایی نمادی کاملا مرتبط با کسب وکار در لوگو بکار بده خواهد شد که بیننده با یک نگاه ساده میتواند موضوع این لوگو را تشخیص دهد
مورد دوم از مفهوم نمایی در لوگو این است که لوگو به طور غیر مستقیم به کسب و کار یک برند اشاره میکند که ما بارها با این نوع لوگو ها مواجه شده ایم مثلا یک شرکت هواپیمایی بجای استفاده از نماد هواپیما از نماد یک پرنده استفاده میکند که همان مفهوم پرواز را در خودش دارد
مورد سوم از مفهوم نمایی طراحی لوگو این است که نماد لوگو هیچ ارتباطی با موضوع کسب و کار ندارد این لوگو از جایی الهام گرفته شده و یا بر اساس علاقه ی فرد طراحی شده است از این نوع لوگو ها میتوان به لوگوی نایک و لوگوی اپل اشاره کرد که لوگوی نایک از بال اللهه یونان الهام گرفته شده و لوگوی اپل به طور اتفاقی به ذهن بنیانگذار اپل خطور کرده است یا لوگوی توییتر که در ابتدا به از سایت های خرید نماد آماده خریداری شده و بعد ها اصلاح شده است
نتیجه گیری سبک لوگو ها
این که چگونه یخواهیم سبک لوگو مورد نظر برای برند را انتخاب کنیم کار خیلی سختی نیست و با توجه به نکات ساده و ریزی که در این مقاله گفته شد میتوانید تصمیم خود را برای انتخاب نماد بگیرید اما با توجه به کسب کار شما اگر میخواهید ساده و راحت مفهوم لوگو را به بیننده برسانید و خیلی ساده موضوع کاری خودرا نمایش دهید بهتراست سبک لوگوی ترکیبی و با مفهوم نمایی اول را انتخاب کنید