یکی از این اشتباهات در طراحی وب سایت ها مربوط به دکمه دعوت به عمل می باشد که به سادگی نادیده گرفته می شود. حل کردن این مشکل می تواند باعث افزایش میزان مخاطبین و درآمدزایی از فروش های بیشتر یک وب سایت شود. در این مقاله قواعدی وجود دارد که برای اطمینان یافتن از از موثر و مفید بودن دکمه دعوت به عمل در طراحی سایت، باید آن ها را رعایت کنید.
استفاده از دکمه دعوت به عمل قدرتمند.
زمانی که یک بازدیدکننده به وب سایت شما راه پیدا می کند و خدمات و محصولات تان را گزینش می کند، اطمینان حاصل کنید که آن ها می دانند که در مرحله بعدی چه اتفاقی می افتد. دکمه های دعوت به عمل را در مکان های واضحی در این صفحه از وب سایت تان قرار دهید. برخی از محققان طراحی وب سایت معتقد می باشند که وجود دکمه “SUBMIT” در صفحه اصلی وب سایت در برابر دکمه های “همین حالا دانلود کنید” و یا “ثبت نام کنید” بسیار نامتناسب اجرا می شود و به خوبی عمل نمی کند. به یاد داشته باشید که دکمه دعوت به عمل شما در صفحه اصلی وب سایت تان باید دارای این ویژگی ها باشد: بزرگ، روشن، برجسته و خیره کننده.
کاربرپسندانه بودن دکمه های دعوت به عمل در طراحی سایت
دلیلی برای اهمیت داشتن تجربه کاربری در طراحی سایت و یا سایر طراحی ها وجود دارد. تجربه کاربری مهم است، زیرا نشان می دهد که دیدگاه صاحب سایت و یا تجارت با دیدگاه مشتری وب سایت هم خوانی دارد. این مورد می تواند به بازدید آسان سایت در گوشی های همراه همانند کامپیوترها و اطمینان یافتن از این که تمام دکمه ها و فرم ها در سایت برای یافتن و استفاده کردن ساده می باشند، مربوط شود. یک تکنیکی که توسط کارشناسان تجربه کاربری به کار می رود این است که مراحل مختلفی که یک مشتری در تصمیم گیری خرید از سایت، پشت سر می گذراند را درک کرده و بررسی می کنند.
زمانی که مشتریان برای اولین بار طراحی سایت شما را بازدید می کنند، معمولا به دنبال چه اطلاعاتی می باشند؟ در وب سایت های تجارت الکترونیک، مشتریان بیشتر به چه محصولاتی جذب می شوند؟ از این رو، بسیار اهمیت دارد تا دکمه ها و یا منوهای جستجو در وب سایت برای استفاده آسان باشند.
آیا مشتریان تمایل دارند تا محصولات تان را با دیگر وب سایت ها مقایسه کنند؟ اگر این چنین است، وب سایت شما باید دارای یک ابزار مقایسه کننده ساده در هر قسمتی که مشتری می خواهد جستجو کند، باشد. دکمه های دعوت به عمل شما باید به منظور این تجربه کاربری و انگیزه خرید مشتریان وب سایت، بهینه سازی شده باشد.
مهیا کردن دستورالعمل ها
برای اینکه وب سایت های بزرگی مانند AMAZON از فعل هایی در دکمه ها دعوت به عمل خود استفاده می کنند، دلیل خاصی وجود دارد. فعل ها باعث می شود تا مشتریان عملکردهایی را در سایت انجام دهند، از این رو کلماتی مانند “افزودن به سبد خرید”، ” به لیست علاقه مندی خود اضافه کنید” و ” ثبت نام کنید”، می تواند بازدیدکننده سایت را ترغیب به انجام کارهایی در وب سایت کند. دکمه دعوت به عمل شما باید در هر صفحه از سایت، در مکان ثابتی قرار داشته باشد، مخصوصا اگر دکمه دعوت به عمل مربوط به مواردی باشد که یک کاربر در هر صفحه از سایت به آن نیاز دارد، مانند “افزودن به سبد خرید” و یا “پرداخت”.
PEK PONGPEAT، بنیان گذار SAN JOSE شرکت طراحی IMPEKABLE در این باره می گوید: “به کاربران خود بگویید که باید چه کاری در وب سایت انجام دهند. با صراحت صحبت کنید. یک دکمه دعوت به عمل باید کاربر سایت را به انجام مرحله بعدی ترغیب کند.”
استفاده از کنتراست ها
رنگ و مکان قرار گیری عوامل در طراحی سایت بسیار اهمیت دارد، زیرا چشمان کاربران سایت به عوامل مشخصی در مکان های مشخص جذب می شود. دکمه های دعوت به عمل زمانی که دارای فضای خالی زیادی در اطراف خود باشند، می توانند به بهترین وجه عمل کنند. اگر دعوت به عمل در قالب یک دکمه باشد، باید دارای رنگی باشد که چشمان کاربران سایت را به خود جذب کند و آن ها را ترغیب به کلیک کردن کند.
طراحان حرفه ای وب سایت اغلب از کنتراست برای جذاب ساختن طراحی ها خود کمک می گیرند. کنتراست، سطحی برای قرار گیری عوامل متضاد در کنار یکدیگر می باشد (عوامل روشن در برابر تیره، بزرگ در برابر کوچک و غیره) و دکمه های دعوت به عمل توسط این کنتراست می توانند توجه کاربران سایت را به خود جلب کنند. یک دکمه دعوت به عمل باید به گونه ای طراحی شود که چشمان کاربر را به این قسمت از طراحی وب سایت جذب کند. داشتن کنتراست قدرتمند رد پس زمینه کلی طراحی سایت، بهرین راه برای ترغیب و جلب توجه کاربران به وب سایت و این دکمه های دعوت به عمل می باشد.
اجتناب از بهم ریختگی ها و شلوغی ها
طراحان وب سایت می توانند دچار اشتباهی شوند و موارد زیادی را در هر صفحه از سایت قرار دهند. این مورد به طراحی شلوغ و بهم ریخته ای منجر می شود که بازدیدکننده را سردرگم می سازد و باعث می شود که سریع از سایت خارج گردد. گاهی این بهم ریختگی ها به علت استفاده بیش از حد از دکمه های دعوت به عمل می باشد. برای ایجاد تجربه کاربری بهینه، باید برای هر دکمه دعوت به عملی که در طراحی سایت قرار می دهید از خود بپرسید که هدف آن چیست و آیا توجه کاربر وب سایت را به خود جلب می کند یا خیر.
PONGPEAT در این باره می گوید:
“در صفحات سایت خود، موارد بسیار همراه دکمه های دعوت به عمل فراوانی قرار ندهید. این موارد تنها باعث سردرگمی کاربران سایت می شود. قرار دادن هر عامل در هر صفحه از سایت باید بر اساس هدف مشخصی باشد و باید از دکمه های دعوت به عملی استفاده شود که توجه کاربر را به خود جذب کند، نه این که بیشتر باعث خروج شان از سایت شوند.”
دکمه های دعوت به عمل فراوانی صفحات سایت قرار دهیم؟
اشتباه است. قرار دادن تعداد زیادی از این دکمه ها باعث می شود تا مشتری سایت سردرگم شود. یک دکمه دعوت به عمل در هر صفحه از وب سایت می تواند بهترین راه ترغیب کاربران سایت به انجام عملکردی هایی در طراحی سایت باشد.
برای هر وب سایت تجاری، دکمه های دعوت به عمل ضروری می باشند. با استفاده از ابزارهای موجود امروزی، شما می توانید مشخص کنید که آیا طراحی سایت با دکمه های دعوت به عمل خود مطابقت دارد و از آن پشتیبانی می کند یا خیر. علاوه بر آنالیزهای وب سایت، شما می توانید از مشتریان دایمی خود بپرسید که چه چیزهایی را در وب سایت دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند. هدف نهایی این است که دکمه های دعوت به عملی را بسازید که سریعا و به طور موثر بازدیدکنندگان را به جایی که مدنظرشان می باشند، سوق دهند و تجربه کاربری بهینه ای را برای آن ها به وجود بیاورند.