برندینگ چیست؟ ( برندینگ شما را از رقبایتان متمایز خواهد کرد )
مطابق با تعریف انجمن بازاریابی آمریکا AMA هویت یک برند یا همان برندینگ مجموعه ای متشکل از اسم، لوگو، علامت یا مشخصه، طراحی، رنگ بندی و یا ترکیبی از آنهاست که برتری ها و خدمات هر تجارتی را هویت می بخشد. بگونه ای که هویت یک سازمان یا شرکت در ذهن کاربران سالها باقی بماند.
بنابراین برندینگ درباره رقابت بر سر مشتری و تشویق آنها به انتخاب خدمات و محصولات شما در میان رقبا نیست، بلکه ایجاد ذهنیت و چشم انداز نسبت به تجارت خود در مشتریان است، تا جاییکه رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند.
انواع برند سازی :
- برند سازی دیجیتال:
مهمترین نوع از برند سازی می باشد که می توانیم از طریق طراحی سایت به این هدف برسیم. البته باید طراحی سایت ما به گونه ای باشد که تمام روش های بهینه سازی سایت در آن رعایت شده باشد. وگرنه موتور های جست و جو نمی توانند ما را شناسایی نمایند. علم طراحی سایت امروزه کمک بزرگی به ما در تجارت الکترونیک و جذب مخاطب و مشتری نموده است.
- برند سازی از طریق مشارکت :
که می توانیم با مشارکت با برند های بزرگ و قدیمی به هدف برند سازیبرای شرکت خود دست یابیم.
- برند سازی کشوری:
در این نوع برند سازی هدف جذب توریست برای یک کشور می باشد. به معنای عام تر می توانیم بگوییم برند کردن نام یک کشور در یک زمینه ی خاص، مثلا نام کشور ایتالیا را همگان در جهان امروز با آثار هنری هنرمنداش می شناسند، و یا کشور عزیزمان ایران را با بناهای تاریخی فراوان خود در جهان می شناسند.
برند سازی شخصی: در این برند سازی یک فرد و شخص را به عنوان یک چهره ی شاخص در زمینه فعالیت خود شناخته خواهد شد، مثلا بازیگری و تخصص علمی و… ، که این کار باعث ایجاد شهرت برای فرد و جذب مخاطب و مشتری بیشتر برای فعالیت او نیز خواهد شد
- برند سازی علّی:
برند سازی برای موسساتی می باشد که منجر به اعمال خیر خواهانه می شود، مثل موسسه محک که امروزه در بسیاری از نقاط سطح شهر نام آن را شنده ایم و به انجام امور خیر خواهانه می پردازد.
دستاوردهای برندینگ مناسب میتواند شامل موارد زیر باشد :
- پیام و شعار شما را بخوبی منتقل میکند بگونه که کاربران به درستی اهداف شما را درک کنند.
- اعتبار شما را تایید کرده و افزایش میدهد.
- برقرای ارتباط عاطفی و ایجاد حس شناخت در مشتریان که به تجارتتان وسعت می بخشد.
- وفاداری مشتریان به شما را افزایش میدهد.
- هویت مناسب برند مشتریان را براحتی متقاعد خواهد کرد که با شما کار کنند و یا از شما خرید کنند.