طراحی وب سایت ، مهمتر از چیزی است که فکر میکنید. طراحی، تنها کاری نیست که طراحان انجام میدهند. طراحی علم بازاریابی است. طراحی، محصول شماست و اینکه چگونه کار میکند. ما در گروه آرنیکاوب مطالعات زیادی در زمینه طراحی داشتهایم و هر چه بیشتر درباره طراحی آموختهایم، نتایج بهتری بدست آوردهایم و قصد داریم در این پست ، آنها را به شما آموزش دهیم.
اصل اول طراحی سایت : سلسله مراتب بصری
سلسله مراتب بصری، یکی از مهمترین اصول طراحی سایت خوب است. به معنی است که، چشم انسان چیزی را درک میکند که میبیند.
قسمتهای خاصی از وب سایت ،از بقیه مهمتر هستند(فرمها،فراخوانی توابع،گزاره ارزشی و چیزهای دیگر) و میخواهید این بخشها توجه بیشتری نسبت به بخشهای کم اهمیتتر،بدست بیاورند. اگر منوی وب سایت شامل ۱۰ مورد باشد،آیا همه آنها به یک اندازه اهمیت دارند؟میخواهید کاربرکجا کلیک کند؟ لینکهای مهم را برجسته تر کنید.
با هدف کسب و کار را شروع کنید.
شما باید عناصر وب سایت خود را بر اساس هدف کسب و کارتان رتبه بندی کنید. اگر هدف خاصی نداشته باشید، نمیتوانید بفهمید که چه چیزی را در اولویت قرار دهید.
اصلیترین بخش، قطعهای بزرگ از گوشت است که باعث میشود گشنه شوید، بدنبال آن تیتری است که توضیخ میدهد با چه چیزی روبهرو شدهاید، و دکمه دعوت به خرید که یعنی همین حالا بخرید! جایگاه چهارم، یک پاراگراف در زیر عنوان است. پنجم یک تبلیغ حمل و نقل رایگان است وآخری، منوی بالاست. این سلسله مراتب بصری بهخوبی انجام شده است .
اصل دوم طراحی سایت : بخش بندی ارزشها
نسبت طلایی، یک عدد جادویی است که همه چیز را متناسب با آن زیبا و دل انگیز میسازد(یا اعتقاد بر این است).
همچنین دنباله فیبوناچی که در آن،هر عبارت از مجموع دو عبارت قبلی حاصل میشود:۰ ۱,۱,۲,۳,۵,۸,۱۳,… . نکته جالب این است که ما دو موضوع کاملا نامرتبط داریم که همان اعداد را تولید میکنند.
بسیاری از هنرمندان و معماران، آثار خود را با نسبت طلایی متناسب کردهاند
اگر اندازه طرح شما ۹۶۰ پیکسل است، آن را بر ۱.۶۱۸ تقسیم کنید(=۵۹۳پیکسل). حالا میدانید که اندازه محتوی باید ۵۹۳ پیکسل و منوی کناری، ۳۶۷ پیکسل باشد.اگر ارتفاع وب سایت ۷۶۰ پیکسل است،میتوانید آن را به دو قسمت ۴۷۰ پیکسل و ۲۹۰ پیکسل تقسیم کنید.
اصل دوم طراحی سایت : قانون Hick
قانون Hick میگوید : هر گزینه اضافه زمان مورد نیاز برای تصمیم گیری را افزایش میدهد
حتما این قانون را در رستورانها تجربه کردهاید . منوهایی با گزینههای زیاد، که تصمیم گیری انتخاب شام را برایتان مشکل میکند. تصور کنید رستورانی بود که تنها دو گزینه را پدر منوی خود یشنهاد میداد، تصمیمگیری قطعا زمان کمتری میبرد.
وجود گزینههای متعدد در سایت، استفاده از آن را برای کاربری که از سایت شما استفاده میکند،سخت تر میکند. بنابراین به منظور ارائه یک تجربه لذت بخش تر، نیاز به حذف انتخابها داریم. برای ایجاد وب سایت بهتر، روند حذف کردن گزینههای گیج کننده، باید در طول فرآیند طراحی، ادامه داشته باشد .
در عصر انتخابهای نامحدود، مردم به فیلترهای بهتری نیاز دارند. اگر شما مقدار زیادی از محصولات را به فروش میرسانید، فیلترهای بهتری را برای آسان کردن تصمیم گیری اضافه کنید.
اصل چهارم طراحی سایت : قانون FITT
قانون FITT میگوید: زمان لازم برای حرکت به منطقه هدف (به عنوان مثال با کلیک بر روی یک دکمه ) تابعی از فاصله تا هدف و اندازه هدف است. به عبارت دیگر،هر چه یک شی،بزرگتر و نزدیکتر به ما باشد، استفاده از آن آسان تر است .
Spotify فشردن دکمه “Play” را از سایر دکمهها آسان تر کرده است.
همچنین در حالت نرمافزار کامپیوتر آن را در گوشه سمت چپ پایین قرار دادهاند، که از لحاظ فنی از سایر گوشهها بیشتر قابل دسترس باارزشتر است.
این بدان معنا نیست که بزرگتر، همیشه بهتر است. یک دکمه که نیمی از صفحه نمایش را اشغال میکند ایده خوبی نیست، و ما برای دانستن آن، نیازی به مطالعه ریاصی نداریم. با این حال قانون Fitts یک لگاریتم دودویی است٬ به این معنی که، نتایج پیش بینی شده برای استفاده از یک شئ، نه به شکل یک خط راست، بلکه در امتداد یک منحنی حرکت میکند.
وقتیکه سایز یک دکمه کوچک ٪۲۰ افزایش می یابد، کلیک بر روی آن آسانتر میشود، در حالی که یک شی بسیار بزرگ که سایز آن ۲۰% افزایش می یابد، امکان مشابه را نخواهد داشت.
این موضوع شبیه قانون اندازه هدف است.
اندازه یک دکمه، باید متناسب با دفعات مورد انتظار برای استتفاده باشد. شما میتوانید آمار دکمههایی را که مردم بیشتر استفاده میکنند، بررسی کنید، و دکمهها عمومی را بزرگتر درست کنید(آسانتر برای کلیک)
تصور کنید فرمی وجود دارد که میخواهید مردم آن را پر کنند. در انتهای فرم، دو دکمه وجود دارد : “ارسال” و “پاک کردن”.
۹۹.۹۹۹۹٪ میخواهید دکمه ارسال کلیک شود. بنابراین باید بزرگتر از دکمه “پاک کردن” باشد.