به مرور زمان اطلاعات گرافیکی نیز به این وبسایت ها اضافه شدند. وقتی برای اولین تیم برنرزلی اولین وبسایت خود را ساخت هیچ گاه تصور نمی کرد که این تکنولوژی تکامل پیدا کند. امروزه انواع بسیار متفاوتی از وبسایت ها وجود دارد، تا جایی که دسته بندی برخی از آن ها در یک لیست مجزا سخت شده است. هرچند به منظور دانستن وبسایت مناسب بیزنس مورد نظر، شما باید انواع صفحات وب را بشناسید.
انواع سایت را می توان به ۱۶ دسته مختلف تقسیم بندی نمود که عبارتند از:
- وبسایت شخصی (Personal)
یک وبسایت شخصی، شخصیت شما را نشان داده و شما را معرفی می کند. این وبسایت ها نشان دهنده ی حیطه علایق شما، اهدافتان، توانایی ها و دستاورد های شما و گاها نیز شامل پورتفولیو شماست. این وبسایت ها عموما توسط خود شخص برای معرفی خود، پیدا کردن دوستان، افراد هم سلیقه و… ساخته می شوند.
تعداد صفخات / ساختار:
وبسایت های شخصی خیلی بزرگ نیستند و عموما به صورت تک صفحه ای ساخته ی شوند.
به یاد داشته باشید که بیوگرافی و اطلاعات تماس را در بالای منو اصلی وبسایت خود قرار دهید.
طراحی:
وبسایت های شخصی به دلیل اهمیت دادن به فردیت نویسنده غالبا طراحی پیچیده ای دارند.
مزایا و فواید :
- وبسایت های شخصی نشان دهنده رفتار حرفه ای شما در زمینه کاری یا علایق شماست.
- این وب سایت ها توجه شما به پیشرفت فردی در کنار درآمد ماهانه را نشان می دهد.
- وبسایت های شخصی موثر ترین ابزار پرسنال برندینگ هستند.
- این وبسایت ها فرصتی هستند برای بیان کردن هر نوع پیامی در مورد شخصیت شما و شرح تجربیاتتان
- وبسایت های شخصی به شما فرصتی برای درآمد زایی می دهند
- و در آخر، این وبسایت ها به شما فرصت دیده شدن در اینترنت را می دهند.
صفحات و عناصر الزامی :
- هوم پیج جذاب
- صفحه درباره حاوی اطلاعات مفید باشد
- صفحه ی مدیا
- صفحه توانایی ها
- پورتفولیو
- لینک به کانال های اجتماعی
- کیس استادی (طراحی هایی از روند پیشرفت پروژه ها)
- رزومه
- بلاگ
- تقدیر، توصیف و پیشنهاد
- اطلاعات تماس
وبسایت های شخصی
شاید تعجب کنید اما مارتین به دنبال کار نیست. چرا که او یکی از طراحان توئیترست. اما حتما وبسایتش را ببینید. تمام کنترل وبسایت با چهار فلش صورت می گیرد و شما می توانید با کمک فلش های روی کیبوردتان در این سایت بچرخید.
به طور خلاصه این وبسایت یک مثال بسیار استادانه از یک وبسایت شخصی است.
- بلاگ های شخصی
بلاگ های شخصی، وبسایت هایی هستند که به صورت مرتب پست هایی حاوی متن، تصویر و مالتی مدیا می گذارند.
تعداد صفحات/ساختار :
عموما بلاگ های شخصی حاوی صفحات متعدد است. تعداد این صفحات بسته به نوع فعالیت نویسنده داشته و گاها وبلاگ ها بسیار بزرگ و پرصفحه می شوند. ساختار بلاگ ها همیشه ساده و شفاف است.
فواید و مزایا
- به شما این توانایی را می دهد تا درباره علایق خود نوشته و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.
- به راحتی می توانید با افراد جدید آشنا شده و افرادی که دوست دارید ارتباط بگیرید.
- موثرترین شیوه برای ساختن اعتبار است.
- بهترین موقعیت برای تبلیغ توانایی های فردی، استعدادها، محصولات و سرویس هاست.
- یک شانس برای درآمد زایی است (سرویس های ویژه، تبلیغات، برنامه های وابسته و… )
صفحات و عناصر الزامی
- درباره من
- صفحه Start Here
- نقشه سایت
- صفحه قبول (کوکی) GDRP
- صفحه رفع مسئولیت
- صفحه خدمات (سرویس ها)
- سیاست حفظ حریم شخصی
- صفحه ۴۰۴ شخصی سازی شده
- صفحه آرشیو
- صفحه تبلیغات
- صفحه “برای ما بنویسید”
- صفحه اخبار
- صفحه فشردن (Squeeze)
- فرم ثبت نام / عضو شدن
- صفحه پست های مورد علاقه
- مخاطبین
وبسایت های شخصی
یک وبلاگ با طراحی عالی که به شما می گوید چطور رییس خودتان شده و ثروتمند شوید. این بلاگ یک بخش پادکست فعال دارد که به طرز خارق العاده ای در آیتونز محبوب شد و با فروش بخش تبلیغات در پادکست درآمد عالی به دست آورده است. اگر شما بلاگی خوب دارید، استفاده از پادکست یک ابزار کسب درآمد عالی است.
- وبسایت های صفحه ورود (محبوب ترین نوع وبسایت ها)
هدف اصلی از این وبسایت ها وادار کردن بازدید کننده به انجام فعالیتی خاص در وبسایت است. مثل : خرید محصول، ثبت نام یک دوره و … . به همین دلیل یک صفحه ورود باید همه چیز را در مورد یک محصول یا سرویس توضیح دهد و برای مخاطب ایجاد علاقه و نیاز برای خرید کند.
تعداد صفحات/ساختار :
صفحه ورود، به صورت تک صفحه ای و دارای ساختار منطقی شفاف است.
طراحی :
طراحی صفحه ورود، از بخش هایی تشکیل شده که هرکدام پاسخگوی پرسش هایی مانند : “قیمت آن چقدر است؟” ، “شرکت ها (دفاتر) کجا قرار دارن؟”، “چرا این بهترین پیشنهاد در شبکه جهانی وب است ؟” و… . فاصله متنی بین بخش ها باید برابر باشد. شما باید بک گراند (پس زمینه) بخش ها را تغییر دهید : سیاه، سفید، طوسی و… .
همچنین، بهتره که از یک رنگ روشن مثل زرد یا نارنجی و یا آبی برای یکی از بخش ها انتخاب کنید (در صورتی که صفحه فرود طولانی باشد). هدر بخش ها وقتی رنگی هستند ظاهر بهتری دارند. از تعداد ستون های مشابه که در کنار هم قرار گرفتند استفاده کنید. ستون ها و متن را تغییر دهید.
فواید و مزایا:
- بالاترین نتیجه مکالمه
- راه اندازی سریع و تغییر راحت و سریع اطلاعات
- سرعت بارگذاری بالا حتی در دستگاه هایی با سرعت اینترنت پایین
- صفحه فرود یک شیوه عالی برای کسب خریداران بالقوه است؛ حتی اگر بازدیدکنندگان سفارشی را ثبت نکنند، گاها ایمیل خود را ثبت می کنند. به این صورت شما می توانید به آن ها ایمیل زده و چک کردن آفر های حال حاضر وبسایت خود را پیشنهاد دهید.
- صفحه فرود تاثیر تبلیغات متنی را افزایش می دهد
- امکان آنالیز عدد و امکان فروش آنلاین
- اگر وبسایت شما با کیفیت باشد، صفحه فرود به افزایش فروش شما کمک می کند
- ساختن صفحه فرود کاملا ارزان است.
صفحات و عناصر الزامی :
- هدر همراه شعار یا شماره تلفن با قابلیت کلیک کردن
- پیشنهاد فروش خاص که بر صفحه اول قرار داده شده
- فیلد سود حاصل شده برای مشتری
- ویدیو و عکس های با کیفیت از محصول
- اثبات اجتماعی (Social proof)
- ریویو (برررسی)
- فیدبک
- (Call to Action) قوی
- فوتر (پاوررقی) همراه اطلاعات تماس و دکمه های شبکه های اجتماعی
وبسایت های صفحه فرود
یک سایت عالی که کیف پول می فروشد. کافی است یک دقیقه در این سایت وقت بگذارید تا وسوسه شوید یک کیف برای خود بخرید.
مثال “یک عکس به اندازه ی هزاران کلمه می ارزد” برای این وبسایت صادق است. چرا که به محض ورود به این سایت متوجه می شوید که چه چیزی را برای فروش قرار داده اند.
صفحه اصلی برای تقسیم بندی مشتریان است. کیف پول های کوچک و کیف پول های مسافرتی از دسته بندی های این سایت است. تصاویر جذاب و ویدیو ها به وضوح نشان می دهند که چگونه محصولات مشکلات خریداران را حل می کند.
- وبسایت های بروشوری
بروشور ها یکی از بهترین روش ها برای افزایش حضور آنلاین بیزنس های کوچک است. هدف اصلی وبسایت های بروشوری، معرفی کردن صاحب آن، محصولات و سرویس هایی است که ارائه می دهد و ارائه راه های بسیار زیاد برای برقراری ارتباط با آن فرد است. مثل آدرس، شماره تماس، ایمیل و… .
تعداد صفحات/ساختار:
به دلیل حجم کم اطلاعات گذاشته شده بر وبسایت، ساختار این وبسایت ها غالبا ساده است. معمولا وبسایت بروشوری حاوی ۳ تا ۵ صفحه است و بخش های جانبی و منو های چند سطحی ندارد. ایستا یا پویا بودن وبسایت بروشوری بسته به علاقه صاحبت آن دارد.
طراحی:
طراحی گرافیکی این وبسایت ها می تواند کاملا متفاوت باشد. هر دو نوع ساده و پیچیده و حتی انحصاری، حاوی گرافیک نویسنده، فونت های خاص، عناصر انیمیشنی و فلش. به طور خلاصه، هر چیزی که استایل و شخصیت نویسنده / صاحب سایت را نشان دهد.
فواید و مزایا:
- ساختن آن ارزان است
- مدیریت راه حل ها راحت است
- هزینه نگهداری بسیار کم است
- امکان مدرن کردن آن در آینده
- ساختن سریع
- یک راه حل عالی برای نشان دادن خلاصه مفید و آموزنده ای از همه اطلاعات
- یک راه عالی برای جذب همکاران و خریداران
- یک ابزار مناسب برای آزمایش محیط مارکت
- یک راه حل مفید برای سازمان هایی با بیزنس آفلاین
صفحات و عناصر الزامی:
- کاور قابل توجه
- صفحه درباره ما
- صفحه محصول/خدمت
- تمایز (فواید و ویژگی های خاص) یک کمپانی/ فروشنده
- محتوای الزامی حاوی محتوای آموزشی
- تایم لاین برای نشان دادن تاریخچه پیشرفت محصول (یا کمپانی)
- گواهی ها
- صفحه نظارت خریدار (تجربیات خریدار)
- نقشه اتفاقات پیش روی بیزنس
- دکمه قدرتمند Call to Action
- بلاگ
- مخاطبین
وبسایت بروشوری :
یک سایت کوچک و آموزنده کمپانی لوازم روشنایی. این وبسایت بروشوری حاوی کاتالوگ یا فرم سفارش آنلاین نیست. اما در عوض حاوی طراحی خیره کننده و مقادیر زیادی اطلاعات مفید درباره کمپانی است. عکس های با کیفیت در پورتفولیو، رنگ بندی عالی سایت و رابط کاربری ساده این وبسایت، آن را به یک ابزار بیزنسی قدرتمند تبدیل کرده است.
- وبسایت های سرگرمی
در کنار وبسیایت های بیزنسی، وبسایت هایی مخصوص سرگرمی وجود دارند. محتوای این وبسایت ها متنوع است. مثلا سایت هایی مثل Onion که محتوای خنده دار دارند یا xkcd که سایتی برای کامیک است و یا حتی وبسایت buzzfeed با محتوای جذاب.
بیشتر این وبسایت ها از طریق تبلیغات کسب درآمد می کنند. اگر مایل به ساختن وبسایت سرگرمی هستید، گزینه های متنوعی برای فرمت آن پیش رو دارید . شما می توانید اطلاعات متنوع و مفید یا کلیپ های خنده دار پست کنید. پست های جالب را بلاگ کنید، کامیک یا آزمون های جالب بسازید.
تعداد صفحات/ساختار:
وبسایت های سرگرمی می توانند بسیار بزرگ و پرمحتوا باشند. این وبسایت ها حاوی چندین صفحه از انواع مختلف صفحات وب هستند. پس حفظ ساختار سلسله مراتبی آن ها بسیار مهم است. عناصر عنوان وبسایت شما باید توصیفی و دقیق باشند. راهنمای اصلی وبسایت نیز باید جلب توجه کرده و در کل وبسایت پابرجا باشد. بهتر است که بخش های منو به ۷ تا ۹ بخش محدود شود و از زیر منوها (ساب منو) استفاده شود. اطلاعات حیاتی وبسایت را در فوتر گذاشته و از زبان کاربر پسند (یوزر فرندلی) استفاده کنید.
طراحی:
ما به شما فقط ۱ توصیه داریم: تمام تلاشتان را کنید تا قالب و طراحی وبسایت سرگرمی شما خلاقانه باشد. از گرافیک های روشن و رنگی، انیمیشن و کلیپ های فلش استفاده کنید.
فواید و مزایا:
- ساختن یک گروه یا جامعه قدرتمند
- به دست آوردن تعداد بسیار بالایی فالور
- امکان کسب درآمد از طریق تبلیغات و تیزر
- تبلیغ محصولات و خدمات شخصی
صفحات و عناصر الزامی:
- درباره ما
- شرکای ما
- صفحه تبلیغات
- صفحه حفظ حریم شخصی
- صفحه Term of Use
- آلارم موبایل
- جستجو تبلیغات
- جستجو مدیا
- دکمه دانلود App
- تماس با ما
امروزه وبسایت سرگرمی به یک اجتماع بزرگ تبدیل شده که فروشگاه آنلاین مخصوص خود را نیز دارد. این وبسایت همانند وبسایت های دیگر مثل reddit و … محتوای خود را از اعضای خود این مجموعه اعضا تهیه می کند. محتوای این وبسایت بیشتر Meme های اینترنتی است. این Meme ها در دسته بندی های مختلف قرار دارند و افراد می توانند به آن ها رای مثبت و یا منفی داده و در زیر پست ها کامنت بگذارند.
به اعضای این گروه بزرگ، به اصطلاح ۹gagers می گویند.
- وبسایت کاتالوگ
وبسایت نوع کاتالوگ مناسب برای با خبر ساختن مشتریان بالقوه و شرکای کمپانی ها از تمام محصولات پیشنهادی است. ساختار این نوع وبسایت بروشوری شبیه است.
اما برخلاف بروشوری، تعداد صفحات وبسایت های نوع کاتالوگ نامحدود است. در این وبسایت ها، جزئیات دقیق محصولات همراه عکس و اطلاعات مفیدی مانند قیمت اجناس یا خدمات به کار برده می شود.
تعداد صفحات/ساختار :
ساختار وبسایت نوع کاتالوگ پیچیده است. در کنار اجزای مورد نیاز و لیست های قیمت قابل دانلود، ساختار این وبسایت ها می تواند شامل اجزای مختلف و ماژول های متفاوت باشد.
طراحی :
طراحی این نوع وبسایت ها بسته به خواست صاحب آن می تواند هم ساده و هم پیچیده باشد.
فواید و مزایا :
- سود حداکثری با حداقل سرمایه
- درآمد پایدار
- ارائه یک تصویر مثبت از کمپانی
- یک ابزار بسیار عالی برای تبلیغات و ارائه اطلاعات مفید در مورد کمپانی در فضای اینترنت
- قابلیت به اشتراک گذاری بهبود یافته
- داده (اطلاعات) بسیار قوی در مورد محصولات
- هزینه های کاهش یافته
- سهولت مدیریت و به روز رسانی
صفحات و عناصر الزامی :
- صفحه مقدمه (معرفی)
- جستجوی سریع
- صفحه درباره ما
- کاتالوگ محصول/خدمت
- دکمه دانلود لیست قیمت ها
- اطلاعات تماس( آدرس، ایمیل، تلفن)
آموزش انواع سایت{۱}