بهبود تجربه کاربری UX در طراحی سایت

در چشم انداز بازاریابی امروز، نوع طراحی سایت و تجربه کاربری UX انجام شده برای کسب و کار شما یک ابزار قدرتمند می باشد که در واقع یک فروشنده در هفت روز هفته و در ۲۴ ساعت شبانه روز محسوب میگردد. در نتیجه می تواند به عنوان یکی از قوی ترین دارایی هایتان باشد. اما واقعیت این است که سایت ها خیلی زود قدیمی میشوند و برای طراحی سایت مجدد نیاز به سرمایه گذاری زیادی خواهید داشت. با طراحی تجربه کاربری UX قوی می توانید مشکلاتی که بازدیدکنندگان با آن مواجه می باشند را برطرف نمایید.

 

بهبود تجربه کاربری UX در طراحی سایت

  1. استفاده از فضای سفید و خالی در طراحی تجربه کاربری UX
  2. بهبود دادن سرعت سایت
  3. ایجاد call to action به صورت موثر
  4. استفاده از هایپرلینک های برجسته و واضح
  5. جداسازی اطلاعات کلیدی با بالت ها
  6. استفاده از تصاویر در طراحی تجربه کاربری
  7. استفاده از عناوین و سرفصل های با طراحی خوب
  8. حفظ سازگاری صفحات سایت
  9. از بین بردن خطای ۴۰۴
  10. واکنش گرایی و سازگاری با موبایل

استفاده از فضای خالی در طراحی تجربه کاربری UX

یکی از مشکلاتی که اغلب بازدیدکنندگان را آزار می دهد، فضای خالی زیاد در صفحات سایت می باشد. با این حال فضاهای خالی به اندازه مطلوب می تواند خوانایی و قدرت تمرکز بیننده را افزایش دهد.

با توجه به تست های انجام شده توسط ابزار Crazy Egg، فضای خالی در اطراف متن و عناوین باعث افزایش توجه بیننده تا ۲۰ درصد می باشد. علاوه براین، فضای باز و خالی باعث مدرن بودن باشد و اگر نوع کسب و کار شما نیز با این نوع طراحی سازگار باشد، در نتیجه احساس رضایت کاربر را بهبود می بخشد. اگر قصد دارید در بالای صفحه محتوای زیادی قرار دهید، در نتیجه فضای خالی باید با اطلاعات ارزشمند جایگزین شود. در این شرایط باید بین فضای خالی، تصاویر و متن تعادل ایجاد کنید.

به عنوان مثال سایتی که تصویر آن را مشاهده می کنید را در نظر بگیرید. (سایت sara dunn) در تجربه کاربری یا ux، فضای خالی زیادی در سمت راست در نظر گرفته شده است و توجه تان را به تصویر sara و کاری که انجام می دهد جلب می کند. این نوع فضای خالی باعث میشود تا توجهتان به مهم ترین بخش ها متمرکز شود. هر بخش از صفحه ی اصلی سایت دارای هدر خالی و چند گزینه ی پشتیبانی می باشد که باعث میشود درک اطلاعات موجود در هدر آسان تر شود.

 

بهبود در تجربه کاربری UX با بهینه سازی سرعت سایت

یکی از بدترین تجربیاتی که کاربران با ورود به سایت ها ممکن است بدست آوردند، مدت زمان بالای انتظار برای بارگذاری آنها می باشد. اغلب کاربران دنیای امروز به دستگاه های تلفن همراه با پلت فرم ها و مرورگرهای مختلف دسترسی براحتی به محتوای سایت هایی در سراسر دنیا دسترسی دارند و به تماشای فیلم های آنلاین در starbucks و سایر سایت ها می پردازند. در نتیجه نمی توانند برای سایت هایی با سرعت پایین منتظر بمانند.

بالا بودن سرعت بارگذاری سایت برای کاربران احساس خوبی را به همراه ندارد و جالب است بدانید که طبق گزارشات section.io پنج ثانیه زمان بارگذاری بیشتر می تواند نرخ پرش را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. سوال این است که سرعت سایت را چطور تشخیص دهیم؟ یکی از سرویس های گوگل ارائه ی اطلاعات کامل در مورد سرعت صفحات سایت می باشد و همچنین پیشنهاداتی را برای بهبود سرعت سایت در موبایل و دسکتاپ ارائه می دهد.

فشرده سازی تصاویر یکی از بهترین کارها برای افزایش سرعت سایت می باشد. ابزارهایی مانند compressor.io تا حد زیادی می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

 

Call to action ایجاد کنید

اغلب کاربران به دنبال نشانه های ظاهری و بصری هستند که بتوانند مستقمیما به محتوای مورد نظر هدایت شوند. CAT به فرآیند استفاده از یک کلمه یا نشانه برای هدایت مستقیم به عمل و همان چیزی که کاربر مد نظرش می باشد است. استفاده از دکمه های رنگی که رنگ آنها بر اساس اصول روانشناسی انتخاب شده اند یکی از گزینه های موثر در این زمینه ور بهبود دهنده ی طراحی تجربه کاربری می باشد.

جالب است بدانید، در تحقیقی که Maxymiser انجام داد، مشخص گردید که تغییر در رنگ و ایجاد call to action در سایت Laura Ashley تا ۱۱ درصد نرخ کلیک را افزایش داد. هر رنگ دارای پیام خاصی می باشد و باید بر اساس پیامی که می خواهید به کاربر القا کنید و حسی که در آن ها ایجاد نمایید، رنگ مورد نظر را انتخاب کنید.

دومین مورد مهم در این زمینه، کلماتی می باشند که روی دکمه ها باید استفاده کنید. کلمات باید حاوی یک فعل یا یک کلمه ی امری برای اجبار کردن به انجام کاری باشد. انتخاب کلمه مناسب تا حد زیادی به عوامل روانشناسی و سطح احساسی بودن بستگی دارد. در نتیجه باید کلمات را جسورانه، عمل گرا و حساس به زمان انتخاب کنید.

 

استفاده از هایپرلینک های مشخص

زمانی که یک لینک در صفحه ایجاد می کنید، هدف این است که کاربر روی آن کلیک کند و به همین خاطر باید مطمئن باشید که نشانه های بصری به درستی در آن رعایت شده اند. استفاده از متون با رنگ متفاوت و متن زیر خط دار باعث جذب نگاه مخاطب میشود.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط Karyn Gravas، اکثر کاربران متن های به رنگ آبی و زیر خط دار را به عنوان لینک می شناسند و می دانند که باید روی آن کلیک کنند. در نتیجه زمانی که از لینک های مشخص و متمایز استفاده کنید طبق قراردهای همیشگی پیش میروید و در نتیجه بهترین نتیجه را دریافت خواهید نمود. برای لینک دادن بهتر است به طول عبارت لینک شده دقت کنید. لینک های با طول بیشتر برای کاربر قابل شناسایی می باشند.

بخش بندی اطلاعات کلیدی با بالت ها

استفاده از بالت ها باعث میشود تا کاربر خیلی سریع اطلاعات بیشتری را دریافت نماید. در نتیجه مطالب برای کاربر جذاب تر خواهد بود و نیاز نیست مانند گذشته از دایره های ساده برای این کار استفاده نمایید. با داشتن آیکن های متنوع در این زمینه می توانید با بالت ها خلاقیت ایجاد کنید.

 

استفاده از تصاویر در طراحی تجربه کاربری

مردم در سراسر اینترنت، وب سایت ها را خیلی هوشمندانه و سریع و بدون نیاز به مرور صفحات مختلف آن قضاوت می کنند. هنگامی که برای اولین بار وارد یک سایت میشوید، براحتی می توانید تصاویر stock و عمومی را بر روی بخش های مختلف سایت ها شناسایی و تشخیص دهید. استفاده از چنین تصاویری اعتماد و همچنین منحصر به فرد بودن سایت را کاهش می دهد.

در مطالعاتی که توسط spectrum,Inc از Harrington Movers انجام شد، آنها توانستند میزان بازدید از یک سایت را با جایگزین کردن تصاویر عمومی با تصاویر واقعی و متعلق به همان شرکت افزایش دهند. آنها از تصویر یک کامیون واقعی به جای تصاویر عمومی استفاده کردند.

اگر قصد دارید از تصاویر عمومی در سایت استفاده کنید، حتما به کیفیت آنها توجه داشته باشید. البته این نکته را هم باید بدانید که هیچ عکس عمومی نمی تواند به خوبی محصولات و نام تجاری و خدماتتان را نمایش دهد و فقط تصاویر واقعی این توانایی را دارند.

استفاده از عناوین و سرفصل های مناسب

سرفصل ها و عناوین محتوای موجود در سایت باید همان چیزی باشند که مشتریان بالقوه به دنبال آن هستند. استفاده از کلمات کلیدی در عناوین می تواند در جذب کاربر موثر باشد. لازم به ذکر است که موتورهای جستجو به طور معمول مطالب را بر اساس محتویات موجود در عنوان انتخاب می کنند. علاوه براین، شناسایی مطالب موجود در محتوای سایت با سرفصل های مشخص برای کاربر راحت تر خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید
افزایش ترافیک ارگانیک سایت با چند گام ساده و کاربردی

در تصویر زیر یک نمونه استفاده ی موثر از عناوین را مشاهده می کنید. استفاده از عنوان با سایز مناسب و رنگ متفاوت با زمینه مشخص میکند که چه محتوا و مطلبی در ادامه نمایش داده خواهد شد.

حفظ سازگاری صفحات سایت

سازگر بودن یعنی همه چیز در سایت با هم تناسب داشته باشند. اندازه ی سرفصل ها، فونت، سبک دکمه ها، فاصله، المان های طراحی، استایل های تصویری و انتخاب عکس همگی باید با هم در یک صفحه و سایر صفحات تناسب داشته باشند.

به منظور طراحی تجربه کاربری ایده آل باید به نوعی تمام صفحات را متناسب با هم طراحی نمود که کاربر با مرور آنها دچار سردرگمی نشود و در نتیجه اعتماد آنها از بین نرود. ناسازگار بودن سایت ها باعث میشود تا کیفیت طراحی محصولات و خدمات تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

سایت Winshape Foundation که در تصویر زیر مشاهده می کنید، یکی از نمونه های موفق در حفظ سازگاری در طراحی تجربه کاربری می باشد. استفاده از ناوبری در سمت راست، هدر بزرگ، زیر هدر با تصویر پس زمینه مناسب و به کار بردن محتوای کم در پایین آن کاملا با هم سازگار هستند.

 

خطاهای ۴۰۴ را از بین ببرید

درست است که موتورهای جستجو بخاطر خطاهای ۴۰۴ زیاد جریمه نمی کنند، اما زمانی که یک کاربر وارد لینک میشود، انتظار دارد تا به صفحه ی جدیدی وارد شود. مواجه شدن با خطای ۴۰۴ احساس خوشایندی را برای کاربران به همراه نخواهد داشت. برخورد با صفحه ای با پیغام ۴۰۴ به شدت کاربران را عصبانی می کند و بعد از پایین بودن سرعت بارگذاری سایت، این خطا می تواند باعث رنجش کاربر و ترک سایت توسط وی باشد.

برای بررسی خطاهای ۴۰۴ می توانید از ابزارهای گوگل استفاده نمایید. البته ابزار رایگان ۴۰۴ checker نیز می تواند موثر باشد. البته بهتر است در شرایطی که کاربر با خطای ۴۰۴ مواجه میشود، گزینه ای برای برگشت وی به مسیر قبل فراهم گردد تا از میزان نارضایتی وی کاسته شود.

واکنش گرایی و سازگاری با موبایل

دستگاه های تلفن همراه برای پاسخگویی به نیازهای بشر هر روز در حال پیشرفت می باشند و سایت ها نیز به شدت دچار تکامل شده اند. به همین خاطر لازم است تا سایت ها با توجه به نوع دستگاهی که به آن دسترسی پیدا کرده اید، تطبیق پیدا کنند. اخیرا گوگل سایت هایی را که با دستگاه های تلفن همراه سازگار نیستند را جریمه می کند و نیاز به واکنش گرایی را برای سایت ها الزامی کرده است. اگر از سازگاری و واکنش گرایی سایت خود مطمئن نیستید، می توانید از ابزارهای رایگان برای این منظور استفاده کنید.

بهبود تجربه کاربری UX در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید