وایرفریم در طراحی وب سایت

 وایرفریم در طراحی وب سایت

در زمینه ی طراحی محصولاتی که سرمایه گذاران مختلفی در آن نقش دارند، وایرفرمینگ ابزاری موثر برای برقراری ارتباط مابین افراد دخیل می باشد. از طراحی اسکرین ها روی تخته سیاه گرفته تا طرح های کاغذی، وایرفریمینگ به طراح تجربه کاربری اجازه میدهد تا ایده ها و منطق خود را به تحلیل گران تجاری، مهندسین، مدیران بازاریابی و غیره منتقل کند. از طرف دیگر سرمایه گذاران نیز میتوانند ایده های خود را به طراحان منتقل کنند.
فواید وایرفریم ها.
بدون وایرفریم ها طراحی یک اپلیکیشن یا وب سایت به بازی حدس و گمان مبدل میشود. یکی از بهترین فواید وایرفریم تهیه دستورالعمل و درنتیجه هدایت شماست. و اما سایر فواید وایرفریم ها عبارتند از:
همکاری در طراحی، یک عنصر کلیدی محسوب میشود. تمام افراد دخیل در این پروسه از توسعه دهنده و مهندس گرفته تا مشتری و سرمایه گذار، همگی باید تصویر روشنی از اهداف، ملزومات و انتظارات داشته باشند. بهنگام توسعه ی اجزا و تعاملات یک اپلیکیشن یا وب سایت، وایرفریم ها مبنای برقراری ارتباط و منبع توضیحات و روشنگری محسوب میشوند. وایرفریم ها مشخص میکنند کدامیک از اجزا در طراحی شما کار میکنند و کدامیک کار نمیکنند. بدین ترتیب نتایج زودتر و سریعتر برای شما روشن میشوند.
بمنظور خلق یک تجربه کاربری موثر، طراحی یک نویگیشن بصری(intuitive navigation) ضروری می باشد. هنگام طراحی یک وب سایت یا اپلیکیشن جامع و فراگیر از وایرفریم برای تست آنها استفاده میشود. وایرفریم ها به طراحان و توسعه دهندگان امکان میدهند تا طراحی نویگیشن اولیه را تست کرده و از کارایی منوهای drop down اطمینان حاصل کنند.

 

وایرفریم ها نیازی به ترسیم طرح های بصری ندارند. آنها از طریق ایجاد جریان اطلاعات میان محتوای سایت یا اپلیکیشن شما و چگونگی دسترسی کاربر نهایی به این اطلاعات مسیرهای شفافی ایجاد میکنند. به محض اینکه شما به این ایده که المان های طراحی راچطور و کجای صفحه قرار دهید دست یافتید قادر خواهید بود براساس آنچه در وایرفریم میبینید تصمیم های استراتژیک را اتخاذ کنید.
وایرفریم ها در پروسه ی طراحی کمک میکنند تا در زمان، پول و انرژی خود صرفه جویی کنید. این متد از طریق یک پلتفرم به سادگی یک پروتوتایپ تعاملی یا قابل کلیک به شما، مشتری یا طراح امکان میدهد جریان منطقی سایت یا اپلیکیشن را مستقیما تست کنند.

 

وایرفریم های Lo- fidelity.

این دسته از وایرفریم ها به مشتریان امکان میدهند تا ایده های خود را با تیم طراحی درمیان گذاشته و بنوعی احساس مالکیت داشته باشند. این وایرفریم ها صرفا پیش نویس و خلاصه ای از طرح اصلی بوده و نیازی به ظاهری میلیون دلاری ندارند. این دسته از وایرفریم ها را میتوان با استفاده از نرم افزار نیزتهیه کرد. وایرفریم های lo fidelity معمولا شامل placeholder content هستند که از باکس های سفید و سیاه تشکیل شده و به کپی و یادآوری ها((annotations اشاره دارند. هدف این وایرفریم ها اشاره به ساختار و طرح بندی( layout) است نه رنگ ها و سبک های بصری.

 

وایرفریم های Mid-fidelity.
این دسته از وایرفریم ها نسخه ی واضح تر و منظم تر وایرفریم های lo fidelity هستند. این وایرفریم ها یک گام پیشتر نهاده و احساس کاربران بهنگام استفاده از اپلیکیشن یا وب سایت را از طریق پرتوتایپینگ نشان میدهند. این رویکرد صفات حرفه ای وایرفریم های hi fidelity را دارا بوده اما جزییات ساده ی وایرفریم های lo fidelity ارتباط و تعامل با کاربران و سرمایه گذاران را آسان تر میکند.

 

وایر فریم های Hi- fidelity.
این دسته از وایرفریم ها، نسخه ای از وایرفرمینگ با جزییات بیشتر هستند که معمولا طراحی واقعی، منوهای کامل و تصاویر یا تکست های واقعی را نمایش میدهند. تمام آیتم های موجود روی صفحه شامل جزیی ترین اطلاعاتی میشوند که به عملکرد، اندازه و حرکت آنها مربوط میشود. بطورکلی این وایر فریم ها شبیه ورژن تمام شده ی کانسپت بدون جزییات ظریف ترهستند.

وایرفریم ها برای پروژه های خاصی استفاده میشوند. پروژه هایی که برقراری ارتباط میان تعاملات و امور با مشتریان به شیوه ی غیرتکنیکی لازم است درحالیکه باید اطمینان حاصل کرد مشتری به تمام جزییات پی نبرده است. کلید اصلی در یافتن تعادل است.

 

پروتوتایپ های کاغذی.
پروتوتایپ کاغذی نوعی از وایرفریم است که معمولا نادیده گرفته میشود. دسترسی به تعاملات با استفاده از پروتوتایپ های کاغذی و از طریق برش های رابط کاربری انفرادی که میتوانند در راس سایر المان ها قرار گیرد ممکن است. این نوع از وایرفریم ها برای ارائه به سرمایه گذاران ماهری که در زمینه ی فنی مهارت زیادی ندارند بهترین گزینه می باشد. و همچنین بهنگام اداره و هدایت یک سناریو یا یک وظیفه برپایه ی تست، ابزار موثری است.

محدودیت های بودجه و زمان.

متد Design Studio عملکرد بسیار خوبی دارد چراکه در عرض چند ساعت تیم طراحی میتواند مشخصات اصلی و راهکارهای حل مسائل خاص را طراحی کنند.
توصیه: زمان اندکی را به جزییات اختصاص دهید و هدف خود را به تایید اعتبار ایده ها معطوف کنید. هرچه در دریافت بازخورد سریعتر عمل کنید زمان کمتری هدر میشود.

 

ابزارهایی که طراح ترجیح میدهد.
قطعا همه ی ما برای انتخاب ابزارها و اپلیکیشن های وایرفریم دچار مشکل شده ایم. فراوانی و دسترس پذیری این ابزارها به این معنا است که طراحان انتخاب های زیادی دارند. علاوه براین آنها میتوانند ابزارهایی را انتخاب و استفاده کنند که مکمل سبک آنها باشد.
بعنوان مثال اگر وایرفریم کلاسیک را ترجیح میدهید دیگر نمیتوانید از balsamiq Mock ups فراتر روید. بعکس اگر بدنبال برنامه ای با جزییات بیشتر هستید، Axure برای سالها نرم افزار استاندارد بوده است. Justinmind و UXPin نیز اپلیکیشن هایی با ویژگی های غنی هستند. اما  Invisionویژگی هایی همچون screen sharing، کامنت ها و توانایی خلق هات اسپات ها و تعاملاتی را دارد که برای مشتریان خاص مناسب می باشد.
در آخر اینکه هیچ ابزار “درست” یا “غلطی” برای استفاده وجود ندارد. درست یا اشتباه بودن یک ابزار به اولویت ها و راحتی شما بستگی دارد.

هیچ شکی نیست که وایرفریم در پروسه طراحی نقشی ضروری دارد. وایرفریم را همچون ساختار اسکلتی پروژه های خود بدانید که موجب تقویت بدنه ی پروژه از ابتدا تا انتها میشود. بدون وایرفریم بدنه دوام نخواهد آورد.

وایرفریم در طراحی وب سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید