نکات طراحی لوگو حرفه ای

لوگو (logo) نمادی تصویری است که معرف یک شرکت، محصول، سایت یا وبلاگ و هویت یک برند است . و به گونه ای طراحی می شوند که در عین سادگی حاوی بیشترین اطلاعات و نشانه های تصویری (معمولا با هدف تبلیغاتی) هستند .

 

نکات طراحی لوگو حرفه ای

هدف اصلی از داشتن لوگو چیست؟ چرا تجارت ما احتیاج به یک لوگو با طراحی حرفه ای دارد؟  یک لوگوی با طراحی حرفه ای توجهات را جلب می کند و اثری ماندگار روی ذهن مردم دارد. برای مثال، به آرم نایک، شرکت مشهور کفش های ورزشی نگاه کنید هنگامی که شما آرم تیک را می بینید، به سرعت می فهمید که این متعلق به نایک است. مثال های فراوان دیگری نیز میتوان آورد که شما احتمالا هر روز می بینید و بدون شک قدرتی که طراحی لوگو خوب برای شرکت ها دارد مورد تاثیر همگان قرار می گیرد

اولین گام در طراحی لوگو

طرح های اولیه که به صورت دستی روی کاغذ نقاشی می شود اولین و مهمترین مرحله در طراحی یک لوگوی تاثیرگذار است. این طرح ها می تواند شامل نقاشی های ساده ای باشد که با خودکار یا مداد روی کاغذ نقاشی می شود.
کار خود را با کشیدن چندین طرح اولیه یا ایده آغاز کنید و سپس از بین آنها و یا با ترکیب چند ایده به ایده اصلی دست پیدا کنید. در صورتی که هیچ یک از این طرح ها به شما کمک نکرد طرح های دیگری رسم کنید و هرگز از تلاش خود دست برندارید .
یک طراح حرفه ای در مقایسه با دیگر بخش های طراحی، زمان بیشتری را صرف این مرحله از کار می کند.

 

لوگو متقارن طراحی کنید

تعادل در طراحی لوگو موضوع بسیار مهمی است، چون ذهن ما به طور طبیعی در صورتی طرحی را دلپسند و جذاب ارزیابی می کند که آن طرح متقارن و دارای تعادل باشد .

در طراحی لوگو سایز اهمیت ویژه ای دارد . یک لوگو باید در هر سایز و اندازه ای زیبا و خوانا باشد و در صورتی تاثیرگذار خواهد بود که اگر سایز آن بیش از اندازه کوچک شود، مثلا برای استفاده روی سربرگ ها یا هنگامی که در قالب های بزرگتر مثل بیلبورد و قالب های الکترونیکی مثل وب ،پروفایل اینستاگرام ، تلگرام و … مورد استفاده قرار بگیرد نیز کیفیت ، خوانا بودن و زیبایی خود را حفظ کند.

از رنگ های تاثیرگذار در طراحی لوگو استفاده کنید

استفاده از رنگ های خاص و تک ، یکی دیگر از ایده های موثر است. برخی از برندها فقط با رنگ خاص و منحصر به فرد خود قابل تشخیص و شناسایی هستند. مثلا کمتر کسی است که با برند معروف لاگوست (lacoste) و شکل سوسمار (تمساح) جالب روی آن آشنا نباشد . این برند با رنگ سبز خود شناخته میشود و این موضوع این برند را از رقبای خود متمایز می کند.
از رنگ هایی استفاده کنید که در چرخه رنگ به هم نزدیک هستند.
مثلا برای یک پالت گرم از رنگ های قرمز، نارنجی و درجات مختلف رنگ زرد استفاده کنید.

 

انتخاب بهترین سبک طراحی لوگو متناسب با فعالیت کمپانی

قبل از شروع کار، در مورد مشتری خود و مخاطبان او تحقیق و جستجو کنید. این به شما کمک می کند از همان ابتدا بهترین سبک طراحی را انتخاب کنید.  اما هدف از طراحی یک لوگو این است که متوسط افراد یک جامعه آن برند را به یاد بسپارند. از این نمونه می توان لوگوی  Pepsi و Nike را نام برد که با یک نگاه اجمالی به این لوگوها می توانید آنها را بلافاصله تشخیص دهید.
به یاد داشته باشید که لوگوها در دنیای واقعی در معرض دید مخاطب قرار می گیرند، مثلا روی اتوبوس و بیلبورد باید قبل از ارائه لوگو به مشتری آن را از زوایای مختلف در معرض دید قرار دهید تا ببینید به راحتی قابل تشخیص هست یا خیر؟

مرحله نهایی و تکمیل سازی لوگو

بهتر است چندین طرح برای مشتری خود طراحی کنید تا به او این امکان را بدهید که از میان طرح های مختلف ، دستش برای انتخاب باز باشد.  بعد از طراحی و نمایش آن به مشتری ، دست او را برای چند مورد تغییر باز گذارید تا در مرحله تکمیلی طرح ،آن را اجرا نمایید.
شما نمی توانید سلیقه خود را به مشتری تحمیل نمایید. رعایت این نکات نوعی احترام به مشتری تلقی می شود و رضایت او را به همراه دارد.

نتیجه گیری

 لوگو ها همواره سیاه و سفید طراحی می شود. لوگوهایی که در همان مرحله اول رنگی طراحی می شوند، از حرفه ای گری آن کاسته شده است. باید در نظر داشته باشید آرم طراحی شده معلوم نیست در آینده چه جاهایی استفاده خواهد شد .ممکن است مجبور به استفاده بدون رنگ یا سیاه و سفید از آن باشیم یا مجبور باشیم آن را در ابعاد بسیار کوچک یا بسیار بزرگ استفاده کنیم. طراحی لوگوی شما باید به نحوی باشد که به هیچ وجه از زیبایی ،کیفیت و خوانایی آن در سایزهای مختلف یا در رنگ های مختلف ، کاسته نگردد. طراحی لوگو باید ساده و روان باشد. پس از طراحی لوگوهایی که حائز جزییات بسیار هستند اجتناب کنید چون وقتی این لوگوها را در سایزهای خیلی حقیر بهره‌گیری می کنید دیگر جزییات قابل تشخیص نیستند.

نکات طراحی لوگو حرفه ای

 

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید