نقش (هاست ) در بهینه سازی سایت

در بهینه سازی و سئو وبسایت  ، محتوا سازی و لینک سازی یکی از مهم ترین عوامل به حساب می آیند . اما در این میان موارد مهم دیگری هم هستند که نمی توانیم از نقش پر رنگ آنها بکاهیم ، یکی از این موارد مهم هاست و سرور است.

 یک هاست مناسب تاثیر چندانی بر روی وضعیت سئو سایت و یا موقعیت سایت در موتور های جستجوگر ندارد ، اما یک هاست غیر استاندارد و نامناسب می تواند به تنهایی یک سایت را نابود کند.

برای انتخاب یک هاست مناسب جهت بهینه سازی وبسایت باید دو عامل را در نظر گرفت: سرعت هاست و پایداری هاست که به آن آپتایم (UPTIME) هم می گویند. عوامل دیگری همچون : موقعیت سرور،امنیت و پشتیبانی نیز در کیفیت میزبانی موثر هستند اما نکات قابل توجه برای بهینه سازی یک وبسایت آپتایم آن می باشد.

نقش (هاست ) در بهینه سازی سایت

 سرعت لود کردن یک سایت در یک هاست بر روی سئوی آن سایت تاثیر دارد

 آپتایم از عوامل مهم کیفیت یک هاست می باشد ، سرعت لود شدن یا آپتایم سایت با بهینه سازی سئو رابطه مستقیم دارد و می تواند بر روی آن تاثیر مثبت بگذارد و سایت ما را نزد موتورهای جستجو محبوب سازد، این یک امر کاملا درست و منطقی است.

تعریف آپتایم یا زمان پایداری

به مدت زمانی که یک سایت در درسترس و بالا باشد آپتایم یا زمان پایداری می گوییم ، به طور معمول آپتایمی که شرکت های میزبانی باید ارائه بدهند ۹۹% است و اگر کمتر باشد قابل قبول نیست.

هنگامی که خزنده های گوگل وارد سایت می شوند قادر به ایندکس کردن سایت نباشند و آنها را به عنوان صفحات ۴۰۴ شناسایی می کنند و پس از مدتی از نتایج حذف می کنند، اینجاست که اهمیت هاست مشخص می شود.

آیا مکان فیزیکی و جغرافیایی هاست بر روی سئوی سایت تاثیر دارد ؟

برخی بر این عقیده اند که روبات های گوگل بر روی هاست هایی که در خارج از کشور وجود دارند بهتر عمل می کند تا در داخل , اما آیا واقعا این باور صحیح می باشد ؟

این دیدگاه را با دلایل زیر به چالش می کشیم

 آیا سایت هایی که در آلمان و یا کشورهای دورتر هاستینگ و میزبانی شده اند , باید مشکل سئوی سایت خود را با خرید هاست در کشور امریکا حل کنند ؟ واضح است که منطقی به نظر نمی رسد.

جالب است بدانید سایت هایی که بر روی هاست خارج از کشور خود هستند فقط سرعت  pingآنها  از داخل کشور کند تر می شود که ربات های گوگل ، سرعت ping را ملاک قرار نمی دهند.در همه نقاط دنیا سایتهایی که از هاست و سرور خارجی استفاده می کنند دارای سرعت ping بیشتری می باشند و سرعت ping سایت ها استانداردهایی دارند که بسته به شرایط مختلف متفاوت هستند. سرعت بارگذاری یک سایت پس از ping بررسی می شود و می تواند در سئو تاثیر بگذارد و یکی از فاکتورهای خدمات سئو می باشد ، البته بازهم برای سرعت دانلود احتیاجی نیست که به فکر ربات های گوگل باشید.الگوریتم های گوگل آنقدر غیر حرفه ای نیستند که به دلیل اینکه برخی ربات هایش از بعضی کشورها دور هستند به آنها رتبه منفی دهد.

در نتیجه نمی توان دلیل محکمی داشت برای اینکه حتما سرورهایی که انتخاب می کنیم در خارج از کشور باشد ولی باید در نظر داشته باشیم که سرویسی را که خریداری می کنیم از شرکت معتبری باشد تا هر زمان که سایت ما با مشکلی روبرو شد سریعا پاسخگو باشند .

دی ان اس هاست شما

 DNS   راه ارتباطی دامنه و وب سایت شماست. که کاربرد آن تبدیل آدرس سایت شما به آی پی میباشد. بحث دی ان اس پیچیدگی خود را دارد  باید این را بدانید اگر شما در دی ان اس های سایتتان مشکل داشته باشید ممکن است خیلی جاها سایت شما بالا نیاید و این باعث افت سئو سایت شما میشود.

سایت های با سرعت پاسخگویی بالا ، نسبت به سایت های کند به مراتب شانس بیشتری در رتبه بندی جستجو دارند  و زمان بارگذاری برای تجربه کاربر مهم است.گوگل اولین کسی است که به سایت های ضعبف ضربه می زند و دیگر موتورهای جستجو نیز از آن پیروی می کنند.

عوامل مختلفی نیز باعث کاهش سرعت سایت می شوند مانند:. عکس های حجیم و CSS و HTML هایی که به خوبی طراحی نشده اند به طور کلی می توانند زمان بارگذاری را افزایش دهند. اما اگر در مورد میزبان خود انتخاب  اشتباهی کرده اید، حتی اگر کد ها را ساده کنید باز هم سرعت سایت پایین نخواهد آمد.

یکی از راهکارهایی که برای رفع کندی سرعت بارگذاری محتوا ، در نقاط مختلف جهان مانند تصاویر و ویدیوها و یا حتی رفع مشکل دان تایمی می توان انجام داد استفاده از میزبانی CDN Content Delivery Network یا می باشد.

کش کردن راهکار دیگری است که به سرعت لود سایت شما کمک می کند که در این وضعیت به چند روش در دسترش شما قرار میگیرد. کش سرور ( Server-side Caching ) و یا کش نرم فزار سیستم مدیریت وبسایت از جمله روش هایی هست که میتوانید شما از آن طریق سایت خود را با سرعت هرچه سریعتر به نمایش بگذارید.

 دسترسی (Accessibility)

در صورتی که سایت در دسترس نباشد سرعت بالا دیگر اهمیتی ندارد و اگر به طور مداوم در دسترس نباشد و مشکلش برطرف نشود از سمت موتورهای جستجو جریمه خواهد شد.

برآورد دقیق uptime برای اکثر هاست ها دشوار است. طبیعی است که به ندرت پیش می آید میزان هاست شما زیر ۹۹٪ باشد. با این حال، خیلی معمول است که چیزی مثل ۹۹٫۹٪ را ببینید خیلی از این اعداد نسبتا دقیق هستند.

با توجه به میزان کار سایت خود باید کارهای پایه ای را انجام دهید.سیستم عامل وب مستر که یکی از ابزارهای گوگل میباشد معمولا اگر مشکلی در زمینه دسترسی به وجود بیاید به شما هشدار می دهند.

توجه داشته باشید قبل از شروع یک قرارداد میزبانی، ابتدا خودتان تمام کارهای لازم را انجام دهید. اگر می خواهید بدانید در حال حاضر چه کسان دیگری  بر روی سرور شما هستند ، یک IP معکوس می تواند به شما اطلاعاتی در این زمینه بدهد.

عوامل کلی تاثیرگذار در سرعت بارگذاری سایت بر روی هاست :

منابع سخت افزاری سرور ( سی پی یو ، رم ، پورت ، کیفیت هارد و … )

اختصاصی یا اشتراکی بودن منابع هاست

میزان لود و ترافیک شبکه در ساعات زمانی مختلف

محدودیت های نرم افزاری و سخت افزاری هاست

و …

همیشه به یاد داشته باشید که بهترین کیفیت هاست با حداقل میزان دان تایمی را مدنظر بگیریم و در این مورد حتما با مدیر هاست در ارتباط باشید و پشتیبانی واقعی در صورت بروز مشکل بخواهید.

نقش (هاست ) در بهینه سازی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید