نقش تصاویر لایه باز در طراحی سایت

نقش تصاویر لایه باز در طراحی سایت

امروزه تصاویر به عنوان یکی از ملزومات و پایه و اساس طراحی سایت تبدیل شده اند.تصاویر باعث زیباتر شدن ظاهر سایت ، انتقال راحت تر مفهوم و جذابیت محیط گرافیکی سایت می شوند. ولی:

از چه تصاویری باید در طراحی سایت استفاده کنیم؟

باید ها و نباید های عکس در طراحی سایت چه چیز هایی هستند؟

اندازه ی تصاویر به کار برده شده در طراحی سایت در چه حد و اندازه ای باید باشند؟

کدام نرم افزار ها برای تهیه یک تصویر ایده آل در طراحی سایت کاربرد بیشتری دارند؟

از چه قالب ها و فرمت هایی می توانیم برای تهیه عکس در طراحی سایت استفاده کنیم؟

برای پاسخ به این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با طراحی سایت اینتن همراه باشید…

 

 

اندازه یا سایز تصاویر در طراحی سایت

اندازه و سایز تصاویر به کار گرفته شده یکی از مهمترین مباحث در طراحی سایت بوده و بسته به نوع سایت و هدف آن دارای اندازه های متفاوتی می باشد . اندازه ی عکس ها نباید از یک اندازه مشخص بزرگتر باشند تا حجم سایتمان زیاد شده و در نتیجه مدت زمان لود شدن آن زیاد باشد ، این امر مخصوصا در صفحه ی آغازین و اول سایت از اهمیت ویِژه ای برخوردار بوده و تاثیر زیادی بر روی سئو سایت و بهینه سازی سایت دارد.همچنین اندازه ی عکس و تصویر مورد استفاده در طراحی سایت نباید از یک اندازه معین کوچکتر باشد تا کیفیت و جذابیت خود را از دست دهد.

نرم افزار های مناسب برای ادیت و تنظیم اندازه ی مناسب تصاویر در طراحی سایت

از آنجایی که تصاویرانتخابی ما برای قرار گرفتن درسایت می توانند در اندازه های متفاوتی از چند کیلوبایت تا چندین مگابایت باشند. بنابر نیاز استاندارد سازی تصاویر،ابتدا باید اندازه ی آن ها را تغییر داده و سپس برای نمایش در سایت ارائه دهیم.

 

نرم افزار فتوشاپ

از جمله نرم افزار های کاربردی در این زمینه نرم افزار مشهور فتوشاپ می باشد، با استفاده از این نرم افزار شما می توانید تصاویر مورد نظر را ادیت کرده ، جلوه هایی برای آن تعیین کرده و در اندازه ی دلخواه آن را ذخیره کنید. این اندازه بسته به نوع سایت و تصویری که در ان قرار می گیرد متفاوت بوده و عکس استفاده شده در طراحی سایت گرافیکی با عکس های استفاده شده در یک سایت خبری تفاوت چشم گیری خواهند داشت.

 

سایت های ادیت و تغییر اندازه ی عکس ها در طراحی سایت

علاوه بر فتوشاپ و نرم افزار های موجود، سایت هایی نیز برای تغییر اندازه ی عکس های طراحی سایت وجود دارند که در صورت نیاز می توان از آن ها نیز استفاده کرد(برای مثال نرم افزار فتوشاپ نمی تواند به خوبی اندازه ی عکس های با فرمت PNG را کاهش دهد ولی سایت tiny با کمترین کاهش کیفیت بیشترین کاهش حجم را برای عکسها و تصاویر فراهم می کند )

ادیتور موجود در سیستم های مدیریت محتوا در طراحی سایت

توجه داشته باشید که ادیتورهای موجود در CMS ها و سیستم های مدیریت محتوا فقط برای تغییر اندازه ی تصاویر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیری در حجم فایل تصویری ندارند پس بهتر است از این روش فقط در تغییر اندازه های کوچک استفاده شود.

 

قالب ها و استاندارد های تصاویرمورد استفاده در طراحی سایت

یکی از قابلیت هایی که هنگام طراحی سایت به آن توجه ویژه ای می شود قابل نمایش بودن سایت بر روی مرورگر های مختلف می باشد، بنابراین قالب و نوع تصاویری که ما در طراحی سایت از آن ها استفاده می کنیم باید قابل نمایش در تمامی مرورگر ها را داشته باشند. از جمله قالب تصاویری که تقریبا بر روی تمامی مرورگر ها به راحتی به نمایش در می آیند می توان به GIF , JPG , PNG اشاره کرد.

استفاده از قالب تصویری JPG درطراحی سایت

قالب JPG (Joint Photographic Experts Group) از روش فشرده سازی تصاویراستفاده می کند. هنگام کاهش اندازه و حجم، تصاویر مقداری از کیفیت خود را از دست می دهند. پس باید توجه داشته باشیم که این کاهش اندازه ی این قالب در حد استاندارد بوده و تاثیر کمی بر روی کیفیت تصاویر بگذارد.

استفاده ازقالب تصویری PNG درطراحی سایت

قالب تصویری PNG  اغلب برای طراحی لوگو و برخی ازتصاویری که نیاز است در آن ها رنگ پس زمینه نیز مشاهده شود ، مورد استفاده قرار می گیرد. این قالب از یک محدوده ی رنگی۲۴بیتی RGB استفاده می کند، و هنگام فشرده سازی تصاویر ، کاهش اندازه و حجم آن ها کیفیت ظاهری خود را خیلی کم از دست می دهد به همین دلیل این فرمت تصویری جزو بهترین ها برای طراحان و توسعه دهنده گان وب به حساب می آید.این قالب تصویری در دو کیفیت متفاوت PNG8 (8-bit) و PNG24 (24-bit) در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از قالب تصویری JPG در طراحی سایت

قالب GIF (Graphics Interchange Format) از یک بازه ی محدود ۲۵۶ تایی برای نمایش تصاویراستفاده می کند که به علت کاهش بیش از اندازه ی کیفیت هنگام فشرده سازی و کاهش اندازه ی تصاویر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربرد های مهم این قالب در طراحی سایت ساخت تصاویر متحرک با حجم کم می باشد.

 

 نقش تصاویر لایه باز در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید