نقش تجربه در طراحی سایت

 

نقش تجربه در طراحی سایت

نقش حیاتی تحقیقات کاربری((User Research

پژوهش/تحقیق کاربری یکی از مواردی است که برای انجام پروژه ی تجربه کاربری بطور صحیح باید انجام شود. زیرا در تجربه کاربری تنها تحقیقات در زمینه ی بازاریابی نیست که نقشی مهمی دارد بلکه تفکر و احساس مردم نیز نقشی کلیدی دارد. یافته های بدست آمده از تحقیق درباره ی کاربران اهداف برای ایجاد تعادل در طراحی ها را مشخص کرده و به آن شخصیت می بخشد.

تجربه ی کاربری، پروسه ای استاندارد نیست

برخی از مدیران شدیدا اعتقاد دارند که برای هر کاری باید پروسه ای استاندارد وجود داشته باشد. آنها معتقدند که تجربه کاربری باید جدولی باشد مثلا متشکل از شش بخش که از سوی یک مرکز معتبر تایید شده باشد. هرچند تجربه ی کاربری دیسیپلینی کامل با پروسه های تعریف شده ی متعدد می باشد اما از طرفی انعطاف پذیری بالایی دارد. درواقع تجربه کاربری چیزی بیشتر ازمجموعه ای از تاکتیک ها و رویکردها می باشد تا یک پروسه ی رسمی. بسیاری از طراحان و مشاوران تجربه کاربری پروسه های مختص بخود را رسمی کرده اند اما همه ی آنها از یک پروسه ی تجربه کاربری واحد، پیروی نمیکنند. البته این تنوع به هیچ وجه نقطه ضعف محسوب نمیشود. بلکه به طراحان یا مشاوران تجربه کاربری فرصت استفاده ازیک تولکیت انعطاف پذیر را میدهد تا برای هرمورد از ابزار درست استفاده کرده و مشکلات کاربری یا مسائل تجاری را به روش های هدفمند حل کنند.

تجربه کاربری، رابط کاربری نیست

بسیاری از مدیران اجرایی براین باورند که تجربه کاربری تنها به طراحی چند اسکرین خلاصه میشود. اما هرچه بیشتر به سمت دنیای متصل به “اینترنت اشیا” پیش می رویم، طراحی تجربه کاربری از اسکرین ها بیشتر فاصله گرفته و بیشتر به چگونگی تعامل پروسه ها و سیستم های مختلف بایکدیگر نزدیک میشود. تخصص های نوظهور در زمینه تجربه کاربری از قبیل طراحی سرویس و استراتژی محتوا که بیشتر به طراحی محتوا و پردازش می پردازند تا خلق واسط کاربری رهبری و هدایت این حرفه را بدست گرفته اند.
حتیطراحی اپلیکیشن موبایل تنها به طراحی و مستندسازی چند اسکرین خلاصه نمیشود. بلکه تحقیقات کاربری، سناریوها، استوری بودرها و تست کارایی را نیز شامل میشوند.

اهمیت تست کارایی

طراح می تواند از بهترین شیوه ها، مناسب ترین الگوی طراحی استفاده کند و تمام تحقیقات ضروری را انجام دهد اما نمی تواند از نحوه ی واکنش کاربران به طراحی خود مطلع شود تا زمانیکه آنرا تست کند. بهترین شیوه برای آگاهی از خوب یا بد بودن طراحی این است که اجازه دهید کاربران بدون هیچ دستورالعمل یا دموی از پیش تعیین شده از آن استفاده کنند. اگر آنها از آن مانند محصول نهایی استفاده کردند آنوقت است که طراحی انجام شده موفق بوده است.”

تفاوت کارایی و تجربه کاربری

کارایی و تجربه کاربری یکسان نیستند، تجربه ی کاربری بسیار بزرگتر و وسعیتر از کارایی می باشد. درحقیقت با رشد اپلیکیشن های مفید و کارا سطح استاندارهای مشتریان نیز ارتقا یافته است و کارایی به “table stakes” (اصطلاحی در بازی پوکر) مبدل شده است که همه راهکارها به آن نیاز دارند. در عرصه ی رقابت بازار ایده ها هرآنچه که مفید یا کارا نباشد موفق نخواهد بود.

اسطوره های تجربه کاربری بسیار کمیاب هستند

تجربه کاربری قلمرویی بسیار گسترده است که روش ها و دیسیپلین های بسیاری را شامل میشود. گفته ی مشهور Robert Heinlein که “تخصص مختص حشرات است” در اینجا مصداق می یابد. تبحر و تخصص یافتن در تمام مهارت های لازم در تجربه ی کاربری کاری بسیار دشوار است. در حوزه ی تجربه ی کاربری تخصص داشتن گاهی اوقات مفید و ضروری است.

نقش تجربه در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید