نرم افزار تحت وب چیست

این نرم افزار  نوع خاصی از نرم افزارهای کلاینت و سرور هستند که روش طراحی و توسعه آنها نسبت به نرم افزارهای ویندوزی مدرن تر و توانا تر است، نرم افزار تحت وب روی کامپیوتر کلاینت نصب نمیشود و کاربر با استفاده از Browser  های مرسوم مانند (گوگل کروم ، فایرفاکس ، اپرا ، اکسپلورر ) به آن دسترسی پیدا میکنند و از یک هسته پایدار بهره میبرند و با تغییر در عملکرد یا آپدیت برای همه کاربران در سطح شبکه جهانی اینترنت تغییر میکند .
سرعت دسترسی به نرم افزار تحت وب یا web based از سرعت و عملکرد بسیار بهتر و مطلوب تری برخوردار است و میتواند با استفاده از موبایل ، تبلت و لپ تاپ و هر دستگاهی که اجازه باز کردن صفحات اینترنتی را میدهند مانند تلویزیون های هوشمند از قابلیت های آن بهرمند شد  .
نرم افزار تحت وب چیست
طراحی و تنوع در روش های طراحی در اینگونه نرم افزارهای بسیار متنوع و مدرن است تا جایی که شرکت های بزرگ نرم افزاری مانند گوگل راه حل هایی برای بهبود بخش UI  وب اپلیکیشن ها یا نرم افزارهای تحت وب ارائه کرده اند که در نسخه های Windows Form  دیده نمی شود.
یک پایگاه داده برای همه کاربران از دیگر ویژگی های تحت وب بودن است همه عملیات از قبیل عضویت ، تراکنش های مالی ، سفارشات ، رزرو ها در یکجا قرار میگیرند و این مهم موجب حذف پراکندگی و تکرار اطلاعات میشود ، از سویی پشتیبان گیری از این پایگاه داده به سادگی قابل انجام خواهد بود.
سایت هایی که در پروتکلهای وب (httpsو https) اجرا میشود میتوانند حامل تصاویر و مطالب باشد در حالی که نرم افزارهای تحت وب از پیچیدگی و الگوریتم های ریاضیاتی و محاسباتی متنوعی برخوردار است
یکپارچه بودن و دسترسی در هر زمان و هر مکان از دیگر مزیت ها و دلایل استفاده از این نوع تکنولوژی است.
به طور مثال سرویس هایی اینترنتی که گوگل یا فیسبوک دارد به عنوان یک وب اپلیکیشن هستند ، ارتباط با پایگاه داده های قدرتمند مانند Oracle , mysql , sql server و انجام گزارشات حرفه ای است که این تکنولوژی برای ما فراهم کرده است.
سرعت بالا و سریع این نوع نرم افزار به توانایی سخت افزاری کلاینت یا کاربر پشت سیستم ربطی ندارد چرا که محاسبات پیچیده از راه دور در سرور انجام میشود و ما میتوانیم با یک سیستم ساده یا یک موبایل دستورالعمل های پیچیده ای را اجرا کنیم.
یکی شرکت های رندر ۳D که سخت افزارهای قدرتمندی دارد با ایجاد بستری از طریق اینترنت ، با ارتباط با نرم افزار نصب شده روی کامپیوتر مشتریان دستورالعمل های پیچیده را روی سرور های خود اجرا میکند و بابت این خدمت مبلغی را دریافت میکنند ، مثلا خرید یک ابررایانه میلیارد های تومان هزینه دارد اما با استفاده از خدمات الکترونیکی و ارتباطات ابری یا Cloud Computing محاسبات را روی ابرها انجام میدهد.
پیام رسان ها با حجم عظیمی از اطلاعات نوعی نرم افزار تحت وب محسوب می شوند و تنها راه حل برای اجرای پروژه های Big data استفاده از این فناوری بزرگ است . اما به راستی وسعت نرم افزارهای تحت وب به چه اندازه است و اگر کسی یک نمونه ساده از یک Application راه اندازی کرد نرم افزار او قدرت رفتاری مانند پیام رسان های مانند تلگرام یا اینستاگرام را دارند ! خیر معماری پایگاه داده بخش بسیار پیچیده و پیشرفته ای است که تنها شرکت های دارای تجربه زیاد میتوانند معماری Big Data را به خوبی پیاده سازی کنند مثلا اگر قرار باشد میلیون ها نفر از یک نرم افزار مالی ابری استفاده کنند ساختاری پایگاه داده ای آن باید به چه صورتی باشد که در صورت جواب ندادن  منابع سخت افزاری  بتوان با افزودن سرورهای جدید مشکل سرعت و پاسخ گویی حل شود ! این ها چالش های بزرگی هستند که اکثر سازمان های بزرگ که حجم کاربران زیادی دارند درگیر آن شده اند .
فریم ورک های توسعه وب اصلی ترین زیرساخت های لازم برای ایجاد نرم افزارهای تحت وب به شمار میروند برنامه نویسان بر اساس توانایی  و صلاح دید خود زبان های برنامه نویسی متعددی را ممکن است انتخال کنند به طور مثال در زبان محبوب PHP فریم ورک Laravel از مشهور ترین فریم ورک های ایجاد وب اپلیکیشن ها یا همان نرم افزارهای تحت وب به شمار می روند.

تفاوت تحت وب ابری چیست ؟

در واقع تحت وب به معنای واقعی یعنی نرم افزاری که با تکنولوژی وب و روی سرور با استفاده از مرورگر قابل استفاده باشد را تحت وب میگویند این نوع نرم افزارها بدون وابستگی به سخت افزار و نرم افزار کلاینت یا کاربر نهایی قابل اجرا شدن در گوشی یا تبلت یا انواع رایانه ها را دارد و با توجه به این ویژگی رشد خوبی در توسعه آنها به وجود آمده است .  اما نرم افزارهای ابری هم مانند تحت وب می باشند اما آن طور که رایج شده است نرم افزارهای ابری با روش متفاوت تری ارائه میشود ، اولا هیچ تفاوتی از نظر ساختاری با تحت وب ندارد و ثانیا روش استفاده آنها متفاوت است یعنی کاربر با عضویت در یک سایت که مثلا حسابداری آنلاین را ارائه می کند در کمتر از ۲ دقیقه میتواند نرم افزار خود را تهیه و استقرار کند ، این روش کلیه فرایند خرید هاست و دامنه نگهداری و توسعه را توسط شرکت ارائه دهنده خدمات دریافت میکند و مشتری به صورت اجاره ای و در مدت محدودی با توجه به تعرفه ای که به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت میشود از سرویس ابری استفاده میکند. پس درواقع تفاوتی در تکنولوژی و نحوه پیاده سازی این دو وجود ندارد.
جمع بندی به طور کلی از مزیت های تحت وب میتوان به موارد زیر اشاره کرد
  • نرم افزار تحت وب در هر زمان و مکان قابل اجرا و استفاده است
  • امن تر از نرم افزارهای ویندوزی هستند ! عدم نیاز به بکاپ گیری دستی و ذخیره در USB Flash و عدم نگهداری اطلاعات در  موبایل یا رایانه قابل حمل
  • شرکت تولید کننده سرویس قدم به قدم شما در حال استفاده در اطلاعات حساس و مهم است پس همه تلاش خود را برای بهتر ساختار و امن تر کردن آن خواهد کرد
  • همه چیز در یکجا قرار دارد تنها باید در حفظ رمز عبور خود کوشا باشید
  • روزانه از دیتا شما بکاپ گرفته میشود
  • تضمین امنیت و نگهداری دیتا توسط شرکت سرویس دهنده تحت وب تضمین میشود
  • همیشه از آخرین نسخه بدون نیاز به نصب و آپگرید توسط شما به روز میشود
  • نیاز به نصب و دانلود ندارد با یک مرورگر معمولی مانند فایرفاکس یا گوگل کروم از آن استفاده کنید
  • هیچ گاه نخواهید پرسید که آیا با دستگاه من سازی دارد !
  • در خانه یا در جاده با سرویس به صورت آنلاین کار کنید.

نرم افزار تحت وب چیست

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید