مینیمالیسم در طراحی وب سایت

مینیمالیسم در طراحی وب سایت

اصولا از مینیمالیسم به عنوان ساده گرایی در طراحی نام برده می شود که تقریبا در تمام مکاتب هنری مشهود است و تقریبا از یک قرن پیش به طور دقیق مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس اصل طراحی مینیمال ، طراحی ها با قانون سادگی در رنگ و فضا و اجزای درون طرح استوار است.

می توان در طراحی مینیمال سادگی و بی آلایشی ، طرحی بدون پیچیدگی ، عناصر و اجزاء ساده را مشاهده کرده و در طراحی وب سایت نیز کاربر به خوبی با محیط ساده در اینگونه طراحی ها ارتباط برقرار می کند.

رنگ بندی ها

وقتی صحبت از طراحی مینیمال در وب سایت می شود ، ذهن ها به سراغ یک طرح سیاه و سفید و بدون هیچ رنگ بندی خاصی می رود. اما واقعا مفهوم Minimalism در طراحی وب سایت ، فقدان یا به کار نگرفتن رنگ ها نیست . اما مطمئنا در طراحی مینیمال باید هوشمندانه تر از پالت های رنگی استفاده نمود.

در طراحی مینیمال مهم استفاده از رنگ های بخصوص نیست ، بلکه اصل چگونگی استفاده از پالت های رنگی است.

در یک طراحی مینیمال ، رنگ پس زمینه و استفاده از پالت رنگی بخصوص و محدود توجه بیننده را جلب می نماید و اگر از رنگ ها به صورت اصولی مورد استفاده قرار بگیرد و بطوریکه چشم کاربر را اذیت نکند ، می توان در یک چشم به هم زدن تمام اطلاعات صفحه را درون ذهن کاربر جاسازی کرد.

استفاده از چگونگی و ترکیب رنگ ها در طراحی وب سایت می تواند نقش بزرگی در جلب توجه کاربران و برانگیختن احساسات آنها داشته باشد.

در بیشتر طرح های مینیمال وب سایت ها به صورت مشابه ای از رنگ های سفید ، مشکی یا خاکستری روشن در پس زمینه سایت استفاده شود و کمتر می توان در اینگونه طرح ها ، عناصر و اجزاء زیاد را مشاهده کرد.

شاید طرح های سیاه و سفید و خاکستری از رنگ های پر جنب و جوش در طرح های مینیمال بیشتر استفاده شود ،  اما نباید روی طیف خاصی از رنگها تعصب نشان داد به صورت مفیدی از رنگ ها در فونت ها ، آرم و لوگو ، آیکون ها و دیگر عناصر موجود در صفحه استفاده کرد.

تایپوگرافی

خب از بکارگیری رنگ ها که بگذریم به استفاده از فونت ها می رسیم. اولین چیزی که همیشه در یک صفحه وب در چشم کاربران خودنمایی می کند ، فونت ها و نحوه بکارگیری تایپوگرافی سرفصل ها و عنوان های مطالب و آرم و لوگو است.

بکارگیری مجموعه ای از فونت ها در طراحی سایت جزء جداناپذیر کار طراح است. با وجود سرویس های خوبی مثل Google fonts API می توان به راحتی فونت های سفارشی نیز برای خود ساخت.

تایپوگرافی یا به نوعی نحوه استفاده جذاب از فونت ها به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتقال اطلاعات و ساختار کلی سایت به کاربران است و یک طراح مینیمال وب سایت به خوبی می داند که چگونه و در چه مکان هایی باید از فونت های سفارشی خود استفاده کند.

فضای سفید

یکی از اصول پایه و مهم ترین قوانین طراحی مینیمال ، استفاده از فضای منفی یا سفید در طراحی وب سایت است. منظور از فضای سفید را می توانید در این پست مشاهده کنید که به خوبی در مورد معنی و مفهوم و بکارگیری فضای سفید در طراحی صحبت کرده است.

اما چیزی که در طراحی مینیمال در وهله اول خودنمایی میی کند ، همین استفاده ۶۰ تا ۷۰ درصدی از فضای سفید برای تمرکز دادن بیشتر بر روی قسمت های اصلی مثل آرم و لوگو ، نوشته ها و مطالب و رنگ بندی کلی آنهاست و منظور از این کار اینست که به نوعی سادگی را در صفحه وب پیاده کنند تا توجه بیشتر کاربران بر روی یک منطقه خاص درگیر شود.

علاوه بر این استفاده از فضای سفید هم جزئی جدایی نشده از طراحی وب سایت بوده و به نوعی فضای خالی می تواند به چشم و مغز کاربر استراحت و آرامش خوبی برای مطالعه و توجه بر روی صفحات وب را بدهد.

حفظ تعادل و توازن

با تمام بحث هایی که در مورد بکارگیری رنگ های محدود و بخصوص ، فونت ها و استفاده از فضای سفید و پرهیز از بکارگیری بیش از حد از عناصر گرافیکی شد ، شاید این نکته در ذهن شما شکل بگیرد که در طراحی مینیمال ، تصاویر به عنوان دشمن شناخته و مشکل ساز شود.

اما مطمئنا اینگونه نیست و استفاده از تصاویر در بیشتر اوقات از بکارگیری کلمات مفیدتر خواهد بود. افزایش در فضای سفید و استفاده از پالت رنگی ساده می تواند بهترین فرصت برای در کانون قرار دادن توجه کاربران به وسیله بکارگیری تصاویر باشد.

اما این اصل را فراموش نکنید که هنگام قرار دادن تصاویر یا عناصر گرافیکی ، حتما تعادل ( Balance ) و توازن را در صفحه وب خود رعایت کنید. قبل از استفاده از تصاویر باید مطمئن شوید که آنها مرتبط با محتوای درون صفحه شما بوده و استفاده نابجا از آن ها نکنید.

نتیجه

اگر بخواهیم در نتیجه این بحث در یک جمله در مورد مینیمالیسم صحبت کنیم ، طراحی مینیمال در همه هنرها بر روی سادگی ، رنگ کمتر ، تایپوگرافی زیبا ، استفاده از فضای منفی ، تعادل و توازن ، اشکال و تصاویر ساده تمرکز کرده است و به راحتی در ذهن بیننده حک شده و به این زودی ها از یاد او بیرون نخواهد رفت!

مینیمالیسم در طراحی وب سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید