موشن گرافیک چیست

موشن گرافیک در واقع به معنی حرکت عناصر گرافیکی در محدوده خاصی از فضای تجسمی میباشد ، این فضای تجسمی میتواند طراحی موشن گرافیک در قالب ویدیو و یا حتی ویدیو های استاپ موشن هم باشد .
موشن گرافیک کلمه ایست که این روزا ها در بازار داغ کسب و کار های آنلاین بسیار به گوش میخورد . درضمن اگر شما یک فرد فعال در زمینه وب هستید و از گوشه و کنار آن کسب در آمد میکنید ، مطمئنا آوازه هایی از بخش گرافیک درباره ساخت تیزر های تبلیغاتی و موشن گرافیک شنیده اید!
در واقع امروزه طراحی موشن گرافیک بخش بزرگی از ویدیو مارکتینگ را به عهده خود گرفته و کسانی که به طراحی موشن گرافیک مشغول هستند موفق تر از بقیه طراحان واقع شده اند .

دلیل موفقیت ویدیوهای موشن گرافیک در ویدیو مارکتینگ نسبت به ساخت تیزر تبلیغاتی ساده بودن و درک آسان آن توسط مخاطب و بیننده مورد نظر است.

 

 

موشن گرافیک چیست
موشن گرافیک چیست ؟

طراحی موشن گرافیک در کل در دو مرحله انجام میشود که مرحله اول قسمت طراحی گرافیک و مرحله دوم طراحی موشن و جان بخشی به عناصر گرافیکی در زمینه فضای بصری میباشد که بیشتر در قالب حرکت های نرم و جالب در افتر افکت میباشد که نگاه مخاطب را به خود جذب میکند .
حال سوال آن است که انجام این طراحی ها چگونه میشود ؟ طراح گرافیک ایده های خود را در کاغذ پیاده میکند و به صورت کاملا مجزا ایده های خود را برای موشن گرافیک روی کاغذ اعمال میکند و بعد کاغذ را وارد کامپیوتر کرده و به اصطلاح وکتور سازی برای طراحی موشن گرافیک انجام میدهد .
وکتور های ساخته شده میتوانند تجلی بخش طراحی کاراکتر ها و محیط ها و طراحی های گرافیکی برای ساخت موشن گرافیک باشند و اکثرا بعد از انجام این امور کار منتقل به نرم افزار جادویی افکتر افکت میشود.
افکتر افکت یکی از بهترین نرم افزار های شرکت ادوبی میباشد که بهترین گزینه برای جان بخشی و ساخت موشن گرافیک است.
عناصر گوناگون موشن گرافیک در افتر افکت با توجه به خلاقیت های کوچک و بزرگ طراح گرافیک به حرکت در می آیند و میتوانند یک سرزمین جادویی مانند خواب کودکان به وجود آورند .
به راستی که یکی از گزینه های الهام بخش برای ساخت تیزر تبلیغاتی و طراحی موشن گرافیک نقاشی ها و رویا های کودکان هستند که آنان آینه ی هنر طبیعت بر ما هستند !
آموزش موشن گرافیک شامل بخش های تئوری فراوانی میباشد که میتواند شامل روان شناسی رنگ ها و هارمونی آن ها و نکات روانی زیادی باشد اما به صورت کلی توضیحات برای مخاطب کافی است .

(ساخت موشن گرافیک) یکی از سخت ترین کار ها برای طراحان میباشد ، چرا که طراحی و ساخت تیزر های تبلیغاتی ساده نیاز به قدرت خلاقیت کمتری نسبت به این نوع از ویدیو مارکتینگ دارند . و ساخت موشن گرافیک بدون شک نیاز به پرورش خلاقیت در یک هنرمند نقاش را محیا میکند .
به صورت وکتور یا اصطلاحا کامپیوتری میشود .Illustrator کار ابتدا با استفاده از نرم افزار
اشکالات طرح های موشن گرافیک روی آن رفع شده و آماده انتقال به نرم افزار افتر افکت میشود .
در افتر افکت کار ها ابتدا به صورت دسته بندی شده شروع به حرکت میکنند ، آزمایشات فراوانی روی آبجکت های مورد نظر انجام میشود تا بهترین شکل موشن گرافیک خلق شود .
مرحله آخر صدا گزاری موشن گرافیک میباشد که با استفاده از بانک بزرگ افکت های صوتی ، صداهای جذاب که ۳۰ ٪ توجه مخاطب را به خود جلب میکند را بر روی موشن گرافیک اعمال میکنند .

ساخت تیزر تبلیغاتی به سبک موشن گرافیک ، این روش بیشتر برای معرفی محصولات و خدمات ارائه شده توسط کارفرمایان به اجرا در آورده میشود و تفاوت آن با موشن گرافیک های داستانی ، داستان و استوری برد آنها میباشد که در ساخت تیزر های تبلیغاتی فقط نیاز به معرفی خدمات و محصولات مطرح است .
در این نوع موشن گرافیک ترکیب گرافیک ، حرکت و صدا شاهکار های بسیار خوبی را به وجود می آورد که محصولات و خدمات شرکت ارائه شده به صورت خیلی روان و ساده به ذهن مخاطب منتقل میشود .
به راستی که این نوع تبلیغات در زمینه ویدیو مارکتینگ در ذهن ها هک میشود و در بیشتر اوقات مخاطب میخواهد برای چندمین بار یک موشن گرافیک را تماشا نماید و از تماشای آن دوباره و دوباره لذت ببرد !

 

گرافیک موشن گرافیک

درواقع اصل و پایه هر طراحی موشن گرافیک مربوط به اصل گرافیک آن میباشد که بستگی به خلاقیت گرافیست دارد که آیا چقدر بر روی کار وقت گذاشته و با چینش ایده های گوناگون و انتخاب بهترین آن ها نسبت به طراحی گرافیکی برای پروژه اقدام نماید ، این کار با خطوط ساده بر روی کاغذ شروع و با حرکت و جان بخشی به آنان در افتر افکت به پایان میرسد .

طراحی گرافیک بخش های گوناگونی را شامل میشود که در زمینه طراحی و ساخت موشن گرافیک به چند بخش اختصاص دارد :
طراحی محیط ها و ابزار های مربوط به آن فضا برای معرفی بهتر محصول تبلیغاتی ، طراحی کاراکتر های مختص موشن گرافیک و حالات مختلف پیش بینی شده برای آنان که میتواند یک شخص در پشت میز کاری و یا شخصی در حال آشپزی و انجام هر کار مربوط به موشن گرافیک مورد نظر باشد .
بعد از انجام این مراحل سراغ نوشته های ویدیو میرسیم که بعضی اوقات ما نیاز به نشان دادن یک لوگو به صورت موشن ویا نوشته شدن آدرس وبسایت در کنار آن خواهیم داشت که در ساخت موشن گرافیک الزامی هستند .
آموزش موشن گرافیک به قدری بی انتهاس که بدون تجربه انجام آن برای کسانی که بسیار علاقه مند به این بخش از گرافیک میباشند امکان پذیر نیست و خلاقیت آنان خواهد بود که روند طراحی موشن گرافیک را ادامه خواهد داد ، و کاملا بستگی به خلاقیت دارد .
برای تمرین خلاقیت شما میتوانید از بسیاری از آموزش های موجود در وب کمک بگیرید و حتی در اول کار با کپی کاری با ذکر نام منبع آن به کار خود ادامه دهید .
بعد میتوانید برای ادامه طراحی موشن گرافیک از طراحی های گرافیک شروع کرده و با تغیرات بر روی آن ها با توجه به خلاقیت خود آثار جدیدی بسازید و برای ساخت موشن گرافیک اول خود آماده شوید !
با ترکیب ساخته های خود با تغییر های اندک و زیاد شما در سوی طراحی تیزر تبلیغاتی در سبک موشن گرافیک قدم برداشته اید و اولین قسمت از کلاس آموزش طراحی موشن گرافیک را گذرانده اید .
از این به بعد شما هستید و ابزار کار که به شما خلاقیت خواهند بخشید !

صحبت که از ابزار کار شد به بخش دیگر مقاله آموزش موشن گرافیک به زبان ساده میرسیم که بحث نرم افزار های طراحی موشن گرافیک میباشد :
بسیاری از افراد هنرمند و خلاق در زمینه موشن گرافیک تلاش های زیادی کرده اند ولی در یافت بهترین ابزار اجرای دقیق و بهتر موشن گرافیک به مشکلاتی بر خورده اند که میتواند ابهام در انتخاب نرم افزار اجرای طراحی موشن گرافیک و یادگیری آن باشد ؛
از نظر بهترین طراحان موشن گرافیک و گرافیست ها بهترین نرم افزار های طراحی: افتر افکت و ایلاستریتور میباشند . که میتوانید حتی پیچیده ترین ایده های ذهن خود را به صورت بسیار آسان و کار آمد تبدیل به یک پروژه قابل بهره برداری تبدیل کنید ؛
کافیست که مقداری زمان نسبت به یادگیری دو نرم افزار اصلی خرج دهید ، افتر افکت در این بین از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار میباشد که یک نرم افزار نامحدود برای ایده های شما برای طراحی موشن گرافیک میباشد .
افتر افکت با ایجاد امکانات و پلاگین های حرفه ای کار را برای انیمیتور ها بسیار آسان کرده است .

در ضمن هماهنگی افتر افکت با بسیاری از نرم افزار ها و ارتباط با آن ها مانند ایلاستریتور و حتی سینما ۴ بعدی زمینه ای بسیار باز برای ساخت موشن گرافیک فراهم آورده است ، پس حتما پیشنهاد میکنیم که در بین نرم افزار های فراوان مستقیم به سراغ حرفه ای ترین آن ها بروید .
خروجی کار نتیجه انجام پروژه موشن گرافیک بر روی نرم افزار هایی چون ایلاستریتور و افتر افکت و یا حتی سینما ۴ بعدی میتواند باشد .
بعد از اتمام ساخت موشن گرافیک ، ویدیو نیاز به صدا گزاری (افکت های صوتی) و یک موسیقی دلنشین هماهنگ با سبک طراحی گرافیک و طراحی موشن گرافیک آن خواهد داشت .
به راستی تاثیر گوینده (نریشن) در صورت نیاز به بازگویی مطالب هماهنگ با تصاویر برای معرفی پروژه نیز حائز اهمیت بسیاری میباشد که در این بخش از آموزش موشن گرافیک به زبان ساده در بخش ساخت تیزر های تبلیغاتی مختصری هم به آن خواهیم پرداخت .

گوینده باید کاملا صدایی از صمیم دل و آرام و متناسب با موشن گرافیک داشته باشد ، یعنی صدای او نباید بیش از حد کند و کم و بر عکس سریع و بلند باشد ، زیرا که بر کیفیت درک بیان موشن گرافیک تاثیر بسزایی خواهد داشت .
بعد از صداگزاری گوینده نیز بر پروژه موشن گرافیک ، رندر های نهایی از پروژه ساخت موشن گرافیک گرفته خواهد شد و ویدیو آماده بهره برداری خواهد بود .

 

صدا گزاری نیز در انجام طراحی موشن گرافیک اهمیت بسیار زیادی دارد که با توجه به شرایط پروژه از میان صد ها بانک فایل صوتی میتوان ترکیب و انجام داد !
خلاقیت نیز در این راه بسیار مهم بود و پرورش آن برای کسانی که میخواهند در زمینه موشن گرافیک یا همان گرافیک متحرک فعالیت داشته باشند بسیار مهم است .
پرورش خلاقیت میتواند از نقاشی های ساده کودکان شروع و تا به نتیجه گیری از موشن گرافیک های شرکت های بزرگ اوج بگیرد .

پس هم اکنون برای شروع کار طراحی موشن گرافیک ، قهوه خود را آماده کنید و یک کاغذ و یک مداد برای پیاده سازی ساخته های ذهن خود برای طراحی موشن گرافیک در دست بگیرید و شروع به ساخت دنیایی بی نهایت از رنگ ها و شکل ها کنید ! مطمئن باشید که اگر علاقه داشته باشید ، میتوانید آثار خارق العاده ای به وجود اورید .

فقط لازم است تا گرافیک خود را پرورش داده و در این زمینه تمرین داشته باشید ، تا اولین پروژه موشن گرافیک خودتان را بگیرید و کسب و کار کوچکتان را گسترش دهید

موشن گرافیک چیست

 

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید