عناصر مهم در یک وب سایت تجاری

عناصر مهم در یک وب سایت تجاری

اگر قصد دارید به فروش آنلاین اقدام کنید، داشتن یک طرح تجارت الکترونیک و وب سایت به اندازه طرح کسب و کار اولیه شما اهمیت دارد.

اولین گام در نوشتن طرح کسب و کار الکترونیک این است که تصمیم بگیرید می‌خواهید چه نوع تجربه‌ای برای مشتریان آنلاین خود ایجاد کنید. نه تنها به امروز بلکه به دو یا پنج سال آینده کسب و کار خود هم فکر کنید. طرح تجارت الکترونیک شما با هدف داشتن یک وب‌ سایت آغاز می‌شود. مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟ نیاز آن‌ها چیست؟ آیا آن‌ها در وب سایت شما فقط اطلاعات به دست می‌آورند یا می‌توانند محصولاتی را هم از وب سایت شما خریداری کنند؟ این سوالات کلیدی که در ابتدای امر مطرح شده و پاسخ داده می‌شوند می‌توانند زمان و بودجه‌ لازم برای توسعه و حفظ حضور آنلاین شما را تعیین کنند.

در مرحله دوم، باید تصمیم بگیرید می خواهید چه محصولات یا خدماتی را ارائه دهید. آن‌ها را چگونه در وب‌ سایت خود جایگذاری و نمایش می‌دهید؟ آیا هر دو روش خرید آنلاین و آفلاین را ارائه خواهید کرد؟ چه تمهیداتی برای ارسال مرسولات و مرجوعی‌ها در نظر گرفته‌اید؟ علاوه بر این، نیاز کاربر برای دسترسی به یک فرد واقعی را نادیده نگیرید. یک شماره تلفن باید در وب سایت شما وجود داشته باشد تا مشتریان بتوانند هر زمان می‌خواهند تماس بگیرند و سوالات خود را از یک فرد واقعی بپرسند و تعامل آن‌ها صرفا با وب سایت شما نباشد.

 

اگر تصمیم دارید فروش آنلاین داشته باشید به یک کامپوننت سبد خرید احتیاج خواهید داشت که روشی برای مدیریت و پردازش پرداخت‌ها محسوب می‌شود. در نهایت این که، حتی اگر یک وب‌ سایت تمام عیار ایجاد کردید، گمان نکنید که مشتری‌ها به صورت خودکار شما را پیدا خواهند کرد. اگر می‌خواهید جریانی دائمی از مشتریان را به سوی وب‌ سایت خود هدایت کنید، لازم است که برنامه‌ریزی کرده و یک استراتژی چند منظوره طراحی کنید که مشتریان شما را هدف گرفته باشد.

وقتی تصمیم گرفتید یک وب‌ سایت داشته باشید، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید ایجاد فهرستی از نام‌های مختلف برای آن است. سپس به سراغ کامپیوتر خود رفته، وارد اینترنت و موتور جستجوی مورد نظر خود شده و عبارت «ثبت دامنه» را وارد کنید تا فهرستی از کمپانی‌هایی که این کار را انجام می‌دهند در کسری از ثانیه در مقابل شما ظاهر شود. اگر بخواهید از وب‌ سایت‌های خارجی دامنه خرید کنید می‌توانید به networksolution.com، godaddy.com و register.com مراجعه کنید تا شما را برای انجام فرآیند ساده ثبت و خرید دامنه راهنمایی کنند. می‌توانید با پرداخت مبلغی بین ۸ تا ۷۵ دلار نام دامنه مورد نظر خود را برای یک یا چند سال به نام خود ثبت و خریداری کنید.

از میان نام‌هایی که قابل ثبت هستند آن مواردی را انتخاب کنید که هجی کردن و به خاطر سپردنشان ساده بوده و کار کمپانی شما را به بهترین شکل توصیف کنند. البته باید دقت کنید که علامت تجاری یا نام ثبت شده کمپانی دیگری را برای وب‌ سایت خود انتخاب نکنید. در بسیاری از موارد، نام کمپانی شما با افزودن عبارت دات کام (www.companyname.com) مناسب‌ترین نام دامنه‌ای است که باید ثبت کنید. وقتی نام دامنه را ثبت کرده و طرح کسب و کار الکترونیک شما برای آنچه که می خواهید به مشتریان آنلاین خود در آینده و مشتریان فعلی ارائه کنید، آماده شد، چالش بزرگ بعدی برای شما طراحی و ساخت یک وب‌ سایت واقعی و آغاز حضور آنلاین خود در فضای رقابت است.

 

قبل از این که در جزئیات طراحی غرق شوید، با نوشتن طرح کلی وب‌ سایت خود، تصویر نهایی آن را متصور شوید. محتوایی که تولید و منتشر می‌کنید باید مستقیماً مرتبط به اهداف و مقاصدی باشد که وب‌ سایت خود را برای آن ایجاد کرده‌اید و در رسیدن شما به این اهداف کمک کنند. یک وب‌ سایت خوب و سازمان سافته شامل موارد زیر است:

محتوا: کلید موفقیت هر وب‌ سایتی محتوای آن است. برای بازدیدکنندگان از وب‌ سایت خود کلی اطلاعات جالب تهیه کنید، به آن‌ها انگیزه و شوق بازدید از وب‌ سایت  و خرید از آن و راه‌هایی برای تماس با خود را ارائه دهید. به محض این که وب‌ سایت شما راه‌اندازی شد، محتوای خود را دائما آپدیت کرده و محتوای جدید بگذارید تا افراد را تشویق کنید تا به طور مرتب به وب سایت شما سر بزنند.

ساختار: تصمیم بگیرید که می‌خواهید وب‌ سایت شما چند صفحه داشته و این صفحات چگونه به هم مرتبط شوند. تصاویر گرافیکی و آیکون‌هایی که به ارتقا و بهبود محتوا کمک می‌کنند را انتخاب کنید

طراحی: وقتی محتوا و ساختار وب‌ سایت آماده شد، مرحله بعد نوبت طراحی سایت است. مهم نیست کار طراحی را به فرد دیگری می‌سپارید یا خودتان آن را بر عهده می‌گیرید، در هر صورت باید روی سادگی، خوانایی و سازگاری آن تمرکز کنید. به یاد داشته باشید، تمرکز شما باید روی آنچه که می خواهید انجام دهید باشد.

راهبری: گشت و گذار در وب سایت خود را برای بازدیدکنندگان ساده و لذت بخش کنید. برای مثال از بیشتر از دو یا سه لینک به صفحات مهم استفاده نکرده و هرگز بازدید کنندگان را در یک بن بست رها نکنید.

قابل اعتماد بودن: این موضوعی است که نباید در میان هیاهو و کارهای زیاد ایجاد یک وب‌ سایت فراموش شود. وب سایت شما باید با هر بازدیدکننده‌ای ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها بگوید که چرا باید محصول یا خدمات شما را خریداری کنند. وب‌ سایت شما باید بسیار حرفه‌ای به نظر رسیده و همان احساسی را در مشتریان بالقوه ایجاد کند که در هنگام خرید تلفنی یا حضوری دارند. به مشتریان خود یادآوری کنید که شما فقط در فضای مجازی حضور ندارید. اطلاعات کامل تماس کمپانی خود- نام کمپانی، آدرس کامل، تلفن، فکس و ایمیل- را در تمام صفحات وب‌ سایت خود قرار داده و به صورت دائمی در صفحه اول وب‌ سایت نمایش دهید.

 

عناصر مهم در یک وب سایت تجاری

 

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید