طراحی سایت کودکان

طراحی سایت کودکان

طراحی سایت کودکان به منظور آشنایی و استفاده کودکان از دنیای مجازی و با هدف یادگیری و کاربرد کامپیوتر و اینترنت و همچنین یادگیری مهارت‌ها و بازی‌ها با در نظر گرفتن رده سنی آنها راه اندازی می‌شود. در این مقاله چند ویژگی مهم که هر وبسایت کودکان باید داشته باشد را به تفصیل بررسی می‌کنیم.

ویژگی های عمومی در طراحی سایت

وب سایت ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا، امکان سازگاری صفحات وب را با انواع مختلف نمایشگرها، همچنین تطبیق و سازگاری با انواع مرورگرها و سیستم عامل‌هایی نظیر: ویندوز، اندروید، لینوکس، یونیکس، IOS  و… را فراهم می‌آورد. طراحی سایت ریسپانسیو این امکان را فراهم می‌کند که بدون نیاز به نسخه‌های جدید برای دستگاه‌های متفاوت با تغییر رزلوشن، محتویات صفحه نیز انعطاف‌پذیر شود. سایت‌های ریسپانسیو URL و HTML یکسانی دارند و این سبب می‌شود گوگل محتوای وبسایت را راحت‌تر نشانه گذاری و طراحی سایت ریسپانسیو رتبه بالاتر و بهتری در گوگل کسب کند.

داده های ساختاریافته

داده های ساختار یافته به کدهایی گفته می شود که دارای فرمت مشخصی هستند و به گونه ای نوشته می شوند که قابل درک برای موتورهای جستجو باشند. داده های ساختار یافته یا همان Structured data در سئو می‌تواند به شما کمک کند سیگنال صحیحی از نوع کسب و کار یا محتوای سایت‌تان را به موتورهای جستجو بفرستید. داده های ساختار یافته ممکن است به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی در الگوریتم‌های گوگل در نظر گرفته شود. به همین جهت اگر در زمینه سئو سایت و بهینه سازی موتور جستجو فعالیت می‌کنید باید از این کدها در سورس سایت‌تان استفاده کنید. به طور حتم این کار ارزش تلاش دارد چرا که برای گوگل اهمیت زیادی دارد.

استفاده از AMP

AMP یک فن آوری منبع باز است که صفحات طراحی سایت شما را قادر می‌سازد تا برای کاربران تلفن‌های همراه سریعا بارگذاری شود. این موضوع با کمک کتابخانه JavaScript و برخی نشانه‌گذاری‌های اضافی در HTML اتفاق می‌افتد. در حال حاضر اگر مایلید که سایت شما از رتبه‌بندی خوبی در نتایج جستجوها برخوردار شود، نیاز است که سایتتان با تلفن همراه سازگار باشد.

 

امنیت در طراحی سایت

بحث امنیت داده‌ها و اطلاعات در طراحی وبسایت از اهمیت بالایی برخوردار است. امنیت وبسایت نسبی است و دارای دو جزء داخلی و عمومی است. اگر منابع موجود در شبکه یا سایت‌تان مقدار کمی از ارزش مالی، شرکت شما باشد، امنیت نسبی شما بالا است .همچنین باید وب سرورتان بروز و تمامی تنظیمات آن به درستی انجام شود. طراحی وبسایت تان نیز به روز و کدهای استفاده شده در آن با بالاترین استانداردها نوشته شود.

طراحی مبتنی بر سئو

اگر طراحی سایت بر مبنای سئو صورت نپذیرد، یک متخصص سئو کار زیادی از دستش بر نخواهد آمد. تصور کنید که کلی هزینه طراحی سایت کرده و بعد برای سئو اقدام می‌کنید. متخصص سئو به شما می‌گوید که سایت شما برای سئو مناسب نیست و باید از ابتدا طراحی شود. این یعنی هدر رفتن هزینه و زمان شما. مطمئن شوید طراح سایت شما مسلط به سئو سایت باشد.

قالب اختصاصی یا آماده

در انتخاب قالب اختصاصی یا آماده دقت کنید. قالب اختصاصی یعنی زمان بیشتر طراحی و هزینه بیشتر اما بسیار مناسب برای سئو است. قالب آماده یعنی هزینه پایین طراحی و سرعت بالای طراحی اما نمی‌توان از یک قالب آماده انتظارات زیادی داشت. انتخابی کنید که در شان کسب و کار شما باشد.

ویژگی های اختصاصی در طراحی سایت کودکان

CRM  حرفه ای

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری پایگاه داده‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که او می‌تواند به کمک آن اطلاعات تماس و مشخصات مشتریان را در آن وارد کند. سپس می‌تواند در صورت نیاز به راحتی در آن جستجو کرده و مشتری مورد نظر را پیدا کند.

انتخاب صحیح  CMS

سیستم مدیریت محتوا نرم افزاری است که از آن به منظور تولید و مدیریت محتوای وبسایت‌های مختلف با کارایی متفاوت استفاده می‌شود، به عبارتی سیستم‌های مدیریت محتوا طراحی شده‌اند تا روند چاپ و نشر محتوای وبسایت‌ها را ساه کنند. در وبسایت‌هایی که با سیستم مدیریت محتوا ایجاد شده اند مطالب، عکس‌ها و فیلم‌ها را می‌توان بدون نیاز به علم برنامه نویسی مدیریت کرد. سه نمونه از سیستم‌های مدیریت محتوا به رسمیت شناخته شده‌اند عبارتند از:جوملا، وردپرس و دروپال می‌باشند.

رده‌های سنی

در طراحی سایت کودکان ، سن مهمترین عامل می‌باشد. طرح کلی وبسایت و اجزاء مورد استفاده در آن کاملاً با توجه به سن کاربران سایت تعیین می‌شوند. ۴ رده سنی برای کودکان وجود دارد: ۳ تا ۵ سال؛ ۶ تا ۸ سال؛ ۹ تا ۱۲ سال؛ نوجوان از ۱۳ سال به بالا. پس قبل از هر چیز رده سنی کاربران سایت را مشخص کنید و ببینید چه چیزهایی برای هر رده سنی جالب و جذاب است.

 

رنگ

رنگ یکی از مهمترین اجزاء در طراحی سایت به خصوص برای کودکان می‌باشد. سعی کنید از رنگهای روشن و شاد استفاده کنید. رنگ‌های پایه‌ای و اصلی مثل زرد، قرمز، سبز، آبی و بنفش بدون هیچ سایه روشنی برای استفاده در سایت کودکان مناسب هستند. در طراحی سایت کودکان بر عکس طراحی سایتهای دیگر هر چه تعداد رنگ‌های به کار رفته بیشتر باشد بهتر است، یعنی از ۶ یا ۷ رنگ مختلف هم می‌توانید استفاده کنید. تعداد رنگ بیشتر بدون سایه روشن و فیلتر بهترین انتخاب برای وبسایت کودکان است.

بخش بازی

قرار دادن بازی آنلاین در سایت راه خوبی برای جذب کودکان و نگه داشتن آنها در سایت می‌باشد. کودکان عاشق بازی کردن هستند حتی بازیهای ساده مثل تشخیص رنگ‌ها. پس از این ویژگی حتماً در طراحی سایت برای کودکان استفاده کنید. دقت داشته باشید که بازی‌ها ساده و قابل فهم باشند. دکمه‌های عملیاتی باید بزرگ و به راحتی قابل دیدن باشند. برای بازی‌ها جایزه قرار دهید، به خصوص برای رده‌های سنی بالاتر تا کودکان بیشتر تشویق به ادامه بازی شوند.

بَخش کتابخانه

همچنین بخش کتابخانه با معرفی کتاب‌های آموزنده برای سنین مختلف یکی از کاربردی‌ترین و مفیدترین بخش‌ها در طراحی سایت کودکان است.

بخش نقاشی و کاردستی

بَخشِ نقاشی شامل آموزش نقاشی، رنگ آمیزی و ساخت تصاویر و بخشِ ساخت کاردستی از بخش‌های جذاب و دوست داشتنی برای کودکان است و سبب رشد و پرورش خلاقیت آنها می‌گردد.

بخش شعر

این قسمت می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که در صفحاتی اشعار آموزشیِ مناسب مهدکودک‌ها و با بیان کودکانه قرار داشته باشد و در صفحاتی اشعار کهن و معاصر پارسی همراه با نام و اطلاعات مختصری از شاعر در اختیار کودکان قرار داده شود.

 

بخشِ مقالات

این بخش می‌تواند دربرگیرنده محتوای مفیدی برای والدین درباره مراحل رشد جسمی و روحی، روانشناسی کودکان و بیماری‌های کودکان باشد. ایجاد مقالات آموزشی می‌تواند افرادی را که به آیندۀ فرزندانشان اهمیت می‌دهند و برای رفع سوالات‌شان به جستجوی آنلاین می‌پردازند را به سایت شما جذب نماید. این کار باعث بالا رفتن رتبه شما در گوگل خواهد شد.

بخش فروشگاه اینترنتی

محصولات کمک آموزشی ، کتاب ،‌ اسباب بازی و … در قسمت فروشگاه اینترنتی طراحی سایت کودکان به فروش می‌رسد. به کمک این بخش والدین کودکان در صورت تمایل می‌توانند لوازم مورد نیاز کودکان خود را تهیه کنند.

 طراحی سایت کودکان

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید