طراحی سایت زیبا

طراحی سایت زیبا

 

اولین قدم برای ساختن یک سایت خوب داشتن یک RFP خوب است. این واژه مخفف اصطلاح Request For Proposal است که منظور از آن ارائه یک معرفی نامه کامل و جامع در مورد کار و هدف از داشتن سایت است. اینکه چطور کار خود را به صورت منظم و طبقه بندی شده به مشتری معرفی کنید، در جلب اعتماد او و تشویق او به ادامه کار با شما تاثیر زیادی دارد. مشتری کسی است که به شما مراجعه میکند تا سایتی را برای او بسازید. او نمی داند کار شما چه مراحل و ریزه کاری هایی دارد و هیچ دیدی نسبت به روند و زمانبندی کار شما ندارد و شما هم برای افراد و شرکت های مختلف در زمینه های گوناگون خدمات ارائه می دهید که مسلماً درباره ی همه آنها اطلاعات جامعی ندارید. برای رسیدن به یک زبان مشترک که راه ارتباطی شما و مشتری تان می باشد باید از پروپوزال استفاده کنید. با این داکیومنت شما اطلاعاتی که از کار مشتری به دست آورده اید با چگونگی نحوه کار خودتان هماهنگ می کنید و آن را به صورت یک پروپوزال در اختیار او قرار می دهید.

ساختار این RFP باید شامل موارد زیر باشد:

معرفی کار و موضوع آن: اینکه برای چه فرد، سازمان یا شرکتی سایت می سازید. او را معرفی کنید و به زبانی مختصر و مفید بگویید که موضوع سایت مورد نظر چیست.

  • اهداف کار: در این قسمت شما به طور واضح هدف از ایجاد این سایت را بیان می کنید. اینکه این کار چه سود و فایده ای برای کاربران آن خواهد داشت و دلیل ساخت آن چیست.
  • امکانات سایت: عملکردهایی که می توان در سایت انجام داد، خدماتی که سایت ارائه می دهد و چگونگی انجام مراحل و نحوه استفاده از آنها را باید به صورت دقیق و قابل فهم با تمام نکات آن بیان کنید به صورتی که برای مشتری و همچنین برای کسانی که قرار است از سایت استفاده کنند روشن و کاربردی باشد.
  • توضیحات: در این قسمت شما می توانید هر موردی که فکر می کنید لازم است در پروپوزال مطرح شود ولی مربوط به قسمت های دیگر نمی شود را توضیح دهید. برای مثال اهداف یا عملیاتی که قرار است در آینده ای دورتر به پروژه اضافه شود یا مزیت هایی که سایت شما نسبت به موارد مشابه دارد.
  • زمانبندی: این قسمت یکی از مهمترین قسمت هایی است که در پروپوزال وجود دارد. شما باید همه ی مراحل کار خود را به طور دقیق مشخص کرده و زمان مناسب و معقولی را که برای انجام هر قسمت از کار نیاز است برآورد کرده باشید. سپس این مراحل را با زمان و هزینه دقیق آن در اختیار مشتری تان قرار دهید تا هم انتظارات او و هم وظایف شما کاملا مشخص شود. این کار تعهد و مسئولیت پذیری شما را نشان خواهد داد و مسیر و مقصد را روشن خواهد کرد.

 

User Interface – UI و  User Experience – UX خوب

همانطور که از نام آنها پیداست UI به چیزی می گویند که کاربر بر روی صفحه نمایش می بیند که همان رابط کاربر می باشد. از رنگ و طرح سایت گرفته تا سایزبندی و جایگذاری و چیدمان قسمتهای مختلف و آیتم های ریز و درشت سایت. این موضوع شاید در نگاه اول کم اهمیت جلوه کند ولی در واقع یکی از مهمترین مواردی است که در شروع ساخت یک سایت خوب وجود دارد. کاربری که به سایت شما وارد می شود باید مدتی را در سایت بماند و از گشتن و وقت گذراندن در سایت خسته نشود و همچنین به خواسته و هدف خود دست پیدا کند. برای این منظور شما باید به تمام جزئیاتی که در سایت وجود دارد توجه کنید. باید از همه ابزار هایی که در اختیار دارید از جمله عکس، تصویر، ویدئو، آیکون، متن، جدول، نمودار، ماژول و … بهترین استفاده را ببرید.

همچنین به احساس و درکی که کاربر در سایت تجربه می کند UX سایت می گویند که راحتی رابط کاربر است. از نحوه و زمان باز شدن صفحات سایت گرفته تا دست یابی به قسمت های مختلف سایت در این حیطه جای دارد. هرچه بیشتر به کاربر سایت اهمیت بدهید و درک و شعور خود را از نیازهای او بالاتر ببرید، می توانید کاربران بیشتری را برای مدت بیشتری به سایت خود جذب کنید. قوانین و اصول UX را بیاموزید و سایت های زیادی را بررسی کنید و نکات خوب و بد آنها را پیدا کنید. از اطرافیانتان که متخصص نیستند برای فهمیدن حس و راحتیشان در سایت شما کمک بگیرید.

 

محتوای قابل دسترس

در یک سایت خوب کاربر نباید وقت خود را برای گشتن دنبال چیزی که میخواهد و باید در دسترس او باشد صرف کند. محتوای سایت باید خود را به کاربر نشان دهد و هر آیتم در بهترین و مناسب ترین جایگاه ممکن و به قابل فهم ترین و روان ترین زبان باشد. قسمتی از این موضوع به قوانین و مدل های مرسوم در سایت ها و قسمتی هم به سلیقه و هوش شما مربوط می شود.

سرعت خوب

همانطور که میدانید و در اینجا هم اشاره زیادی شد، سرعت سایت یکی از مهمترین ملاک های موجود برای یک سایت خوب است. از آنجایی که دنیای مجازی دنیای سرعت و راحتی در انجام کارها است، اینکه مشتری با کلیک بر روی سایت شما، در کمترین فاصله زمانی ممکن بتواند محتوای آن را مشاهده کند و قسمت های مختلف سایت شما را ببیند و برای رفع نیاز خود انتظار طولانی را متحمل نشود، تاثیر بسیار زیادی در جلب رضایت او دارد.

موارد مهمی وجود دارد که به بالا رفتن سرعت یک سایت کمک می کند. اینکه از تصاویر با کیفیت و سایز مناسب و به مقدار لازم در سایت استفاده کنید یکی از موارد مهم موثر بر سرعت سایت است. ارائه یک قالب اختصاصی برای سایت می تواند بسیاری از ایراد های کاهش دهنده سرعت را رفع کند. کم کردن تعداد رکوئست هایی که به سمت سرور می رود هم یکی دیگر از مواردی ست که باید به آن توجه کنید. با توجه به اینکه پایه ی یک سایت بر روی سرور آن بنا می شود انتخاب یک سرور خوب نباید از نظر شما دور بماند. می توانید برای بررسی سرعت سایتتان از ابزارهای مفیدی مثل gt metrix استفاده کنید.

تصاویر جذاب و فونت خوب

این مورد شاید به نظر واضح و تکراری بیاید ولی موردی است که اهمیت آن در چشم مشتری غیر قابل جایگزین است. فونت باید خوانا و برای موضوع سایت مناسب باشد. تصاویر سایت نیز باید در سایز متناسب و کیفیت بالا باشند. در ضمن مرتبط بودن تصاویر با موضوع و بافت سایت و توجه به زیبایی و جذابیت بصری عکس ها می توانند تا حد زیادی در جذب و رضایتمندی بازدید کننده تاثیر بگذارند.

به روز بودن سایت و جذابیت در محتوا

در نهایت برای نگه داشتن بازدیدکنندگانی که به سایت شما سرزده اند و به خاطر کیفیت و جذابیت های بصری و فنی سایت ترغیب به بررسی موضوع مورد نظرشان شده اند، باید محتوای سایت رامورد توجه قرار دهید. به روز بودن محتوای سایت، استفاده از مطالبی که قدیمی و تاریخ گذشته نباشند، بازنویسی و بهینه نویسی مطالبی که قابل تکرار ولی مفید و کاربردی هستند و استفاده از زبانی ساده و روان برای مخاطبین سایت از جمله موارد مهم در زمینه محتوای سایت است.

 

موضوعات زیادی وجود دارد که برای داشتن یک سایت خوب ضروری هستند و هر کدام از آنها به تخصص، علم و تجربه کافی نیاز دارند. برای فراگیری دانش فنی و کسب تجربه در این راه شرکت طراحی سایت ره وب در کنار شماست.

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید