رنگ بنفش در طراحی سایت

رنگ بنفش در طراحی سایت

در طراحی وب، انتخاب رنگ مناسب زمینه‌ساز نحوه قضاوت و تاثیرگذاری بر مشتریان شما خواهد بود. دیگر تنها مُد تعیین کننده رنگ سال نیست. در طراحی وب، انتخاب صحیح رنگ وبسایت پیش‌زمینه‌ای از میزان معروفیت و خوشنامی شما در چشم مشتری خواهد بود.

چرا باید به رنگ‌ها اهمیت بدهیم؟

برای آنکه پاسخ بهتری به این سوال داده شود ابتدا باید روانشناسی رنگ مورد بررسی قرار گیرد و این که چرا این موضوع در طراحی وب اهمیت دارد.

روانشناسی رنگ علمی است که تاثیر رنگ‌ها بر ذهن انسان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. چرا این موضوع برای طراحان وب بسیار حائژ اهمیت است؟ چرا که هر کسی که با سایت‌ها و طراحی‌ آنها سر و کار داشته باشد به خوبی می‌داند که با رنگ‌ها باید کار کند. استفاده نامناسب از رنگ می‌تواند نظر و بازتاب اشتباهی روی مخاطب نهایی داشته باشد.

روانشناسی رنگ یک موضوع مطالعه برای تمام مشاغل است و طراحی وب نیز از آن مستثنی نیست. حتی اگر شما طراح وب نیستید اما صاحب یک کسب و کارید و می‌خواهید برند خود را آنلاین مطرح کنید؛ یاد گرفتن نحوه استفاده از رنگ و نمایش آن در پروژه حیاتی و مهم است. در واقع می‌توان گفت که موفقیت منابع وب شمابه رنگ‌هایی که برای آن استفاده می‌کنید، بسیار وابسته است.

  •  روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ

شرابط زیر را در نظر بگیرید. شخصی یک تلفن هوشمند به شما می‌دهد؛ تلفنی که شما از لحظه‌ٔ نخست انتظار آن را می‌کشیده‌اید. سرشار از هیجان خواهید شد؛ درست است؟ حتما همین طور است. اما حالا فرض کنید که دیزاین آن با رنگی باشد که شما از آن نفرت دارید. یا حتی بدتر از ترکیب رنگ‌هایی استفاده شده باشد که هیچ تناسخی با یکدیگر ندارند مثلا نارنجی و سبز. احتمالا از هیجان شما کاسته خواهد شد، درست است؟

اتفاق مشابهی در طراحی وب نیز رخ خواهد داد. رنگ‌هایی که برای پروژه سایت خود انتخاب می‌کنید، روی بازدیدکنندگان اثر احساسی می‌گذارد. از نظر معیارهای kissmetrics وقتی به یک رنگ خاص نگاه می‌کنید، چشم شما پیامی به هیپوتالاموس می‌فرستد و پس از آن سیگنال‌هایی به غده هیپوفیز و سپس غدد تیروئید ارسال می‌ؤود. همه این سیگنال‌ها به آزاد شدن هورمون‌هایی منجر می‌شوند که به تغییر حس و حال و رفتار شما می‌انجامد.

دانشمندان ثابت کرده‌اند که رنگ‌های مختلف احساسات متفاوت، مثبت یا منفی را شکوفا می‌کند. یک بازدید کننده سایت به متوسط ۹۰ ثانیه زمان نیاز دارد تا درباره آن نظری پیدا کند. پس از آن ۶۰٪ ارتباط کاربر با سایت – به تنهایی – تحت تاثیر رنگ آن است.

پس در طراحی وب از رنگ کجا باید استفاده کرد؟ در ادامه این مطلب به استفاده از رنگ در طراحی وب، تایپوگرافی، گرافیک، پس ‌زمینه، لوگو، بنر و پاپ‌آپ‌ها می‌پردازیم. انتخاب صحیح سایه‌های رتگ بنفش به برقراری بهتر ارتیاط به بازدیدکنندگان و مخاطبین و تشویق آنها به فعالیت در سایت شما می‌انجامد.

  • آشنایی با مفهوم رنگ‌ها و فرهنگ‌ها

 

کاربرد رنگ بنفش در طراحی وب

طراحی سایت از ابتدا می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد؛ چه از نظر زمانی و چه از نظر اقتصادی. به همین دلیل بسیازی از برندها به دیزاین‌های پیش ساخته تمایل بیشتری نشان می‌دهند. بخصوص وقتی می‌خواهند که سایتشان با آخرین تغییرات و ضوابط طراحی وب همخوانی داشته باشد و تاثیرات مورد نظر را روی مخاطبی داشته باشد.

در میان رنگ‌های بسیاری که می‌توانید تمپلیت سایت را با آن طراحی کنید، سایه‌های رنگ بنفش یا ترکیب آنها با رنگ‌های دیگر هم می‌توانند گزینه مطلوبی باشند و توجه بیننده را به محتوای مورد نظر به خوبی جلب کند. بنرهای بنفش که با رنگ‌های شاداب ساخته می‌شوند هم می‌توانند به خوبی در بالای سایت خودنمایی کنند.

  • انتخاب رنگ در طراحی لوگو

بنفش رنگی است که مفهوم آن با ثروت و موفقیت در آمیخته است. بلاگ‌های فشن و مد می‌توانند بهترین بهره را از این رنگ ببرند؛ چرا که انتقال حس دوس داشتنی بودن و زیبایی را به خوبی به بیننده انتقال می‌دهد.

بنفش با طبیعت نیز بسیار در ارتباط است. گیاهان و گل‌های زیادی از زیبایی این رنگ بهره می‌برند. این رنگ را در سایت‌های مسافرت و گشت و گذار بسیار می‌توان دید.

 

با توجه به رنگی که برای ترکیب با بنفش انتخاب می‌کنید، می‌توانید حالت‌های متفاوتی ایجاد کنید. مثلا ترکیب رنگ بنفش و قرمز، حس گرما به سایت می‌بخشد. بنفش روشن، احساس‌های رمانتیک را انتقال می‌دهد و سایت را زنانه‌تر به نظر می‌رساند. اگر می‌خواهید سایت حس مردانه‌تر بگیرد از سایه‌های تیره رنگ بنفش استفاده کنید. اگر می‌خواهید جذابیت بصری سایت را بالا ببرید بنفش را با زرد ترکیب کنید.

  • رنگ قرمز در طراحی وب چطور نظر بینندگان را به خود جلب می‌کند؟

 

ترکیب رنگ زرد و بنفش در طراحی لوگو

اینفوگرافی رنگ بنفش

دیزاین‌های رنگ بنفش عموما برای سایت‌هایی به کار می‌روند که بیشتر مخاطبین آنها زنان در بازه سنی ۱۸-۲۵ سال هستند. به همین دلیل است که بیشتر سایت‌های آرایشی و زیبایی از ترکیب‌های رنگی بنفش بسیار استفاده می‌کنند.

  • رنگ: نماد، معنا و روانشناسی

برای مخاطبین مرد، این رنگ شیفتگی کمتری ایجاد می‌کند. بسیاری از سایت‌هایی که مخالطبی آنها آقایان هستند از رنگ بنفش بهره کمتری برده‌اند. اگرچه در چنین سایت‌هایی از بنفش تیره برای طراحی استفاده می‌شود اما تلاش می‌شود از این رنگ بیش از اندازه استفاده نشود.

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید