رنگ‌ها در طراحی وب سایت

 رنگ‌ها در طراحی وب سایت

در واقع اصل عملکرد و موضوع فعالیت تجاری سایت، در رنگ بندی مطالب بسیار مهم است. سایت های دولتی و به طور کلی، سایت هایی با بازدید کننده بسیار بالا، معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینک های مشاهده شده که به عنوان default برنامه فرانت پیج نیز به کار می رود، استفاده می کنند.

سایت هایی که بیش تر جنبه شخصی دارند، از رنگ های مکمل استفاده می کنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد و یا در طراحی سایت های کودکان، از رنگ های خیلی شاد استفاده می شود.

به هر حال توجه به کارکرد رنگ ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است. در ادامه این مطلب، فقط قصد یادآوری نوع روان شناسی هر رنگ درمخاطبان از دید روان شناسان داریم و فعلا در مورد این که چه نوع رنگی برای چه سایتی مناسب است، صحبت نمی کنیم. اگر چه این توضیحات، خود نیز بیان گر استنتاجات خوبی هستند که وب مسترها را در گرافیک سایت، به خوبی هدایت می کند.

نکته مهم اساسی دیگری که باید بدانید این است که بهترین رنگ نداریم! در مدیریت نوین یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که یک بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد. ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگ بندی صفحات وب نیز، چنین رویکردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست که سایتی را برای ما جذاب و سایتی دیگر را next می کنیم. نکاتی که می بایست در زمان طراحی گرافیکی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند:

  1. اثر روان شناسی رنگ
  2. قابلیت خواندن متون صفحات سایت . مثل سایت
  3. رنگ متمم رنگ های انتخابی برای بک گراند، گرافیک ها، لینک ها و متون
  4. وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده
  5. توجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخش های مختلف سایت. سایتی مانند یاهو، که روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات اکتیو، استفاده کرده است.

لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان می کند:

  • رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند .
  • اثر رنگ می تواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
  • رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی کنند، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان می دهند.
  • اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است.
  • هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده می فرستد .به قول مک لوهان، رسانه همان پیام است.

 

پس وقتی می خواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود باندیشید . چه احساساتی را می خواهید برانگیخته کنید؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید می خواهید منتقل کنید

توجه داشته باشید که گرافیک صفحات وب، امروزه نقش زیادی را در ارائه دکترین رفتار سازمانی الکترونیکی مراکز رسانه ای غرب به مخاطبان دراختیار دارند و LOGO،BANNER ،TIZER ها، فوق العاده در تحکیم مفاهیم به مخاطبان وبی موثر هستند.

رنگ نقش بسیار مهمی در طراحی صفحات وب دارد ، انسان ها موجودات بصری هستند و رنگ را برای تحریک احساسات ، تغییر خلق وخوی و … بکار می برند برای مثال رنگ قرمز نماد هیجان دارد و استفاده این رنگ در ماشین های فراری باعث بروز حس سرعت در زندگی و عشق و هیجان می شود همچنین در مارک کوکا کولا قرمز باعث می شود احساس کنید که در تابستان گرم داخل استخر هستید و یک نوشابه را از یک جعبه سرد یخ بیرون می کشید، این ها واقعا لذت بخش هستند.

رنگ‌ها در طراحی وب سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید