تفاوت طراحی سایت و توسعه سایت

 تفاوت طراحی سایت و توسعه سایت

طراحی سایت عبارتند از طراحی گرافیکی سایت، معرفی خدمات و محصولات شما در سایت، مدیریت این مطالب در سایت شما جزء توسعه سایت شما می باشد. بعضی از مشتریان بعد از طراحی سایت خود می خواهند که سایت خود را ارتقاء دهند و یکسری مطالب را روزانه به سایت خود اضافه کنند این کار در قالب توسعه سایت می باشد. برای طراحی سایت هر شخصی مسئول کاری می شود. طراح سایت تصمیم گیرنده این است که از چه رنگها و فونتهایی استفاده نماید، طراح گرافیک باید خلاقیت گرافیکی داشته باشد و دقیقا بداند که چه ترکیبی از رنگها و عکسها در این سایت کاربران را به خود جذب می کند. محتوای سایت باید گویا و روان باشد و نیاز بازدیدکننده در این سایت برطرف شود. حتما با این مسئله تا به حال برخورد کردید که به دنبال یک محصول در گوگل هستید ولی وارد صفحاتی می شوید که اصلا نیاز شما رو برطرف نمیکند در این حالت شخص سریع سایت شما را می بندد و این برای سایت شما بسیار مضر می باشد. بنابراین پیشنهاد می کنم که نیاز کاربر و بازدید کننده خود را در سایت در نظر بگیرید.

مبحث طراحی سایت و توسعه سایت دو مقوله جدا می باشد در حالیکه با یکدیگر گره خورده است. طراحی وب سایت شامل ساخت مطالب سایت و قالب سایت می باشد در حالیکه توسعه سایت شامل عملکرد سایت و آزمایش قابل استفاده بودن آن می باشد.
لازم است بدانید که شرکتهای بزرگ برای طراحی سایت خود نیاز به تیمی جداگانه از طراحان گرافیک، مولف متون، برنامه نویسی، و تیم آزمایش کننده را برای طراحی یک سایت به استخدام در می آورند ولی در بیشتر حالات، طراحان سایت و برنامه نویسان توسعه دهنده وب، دو تیم جداگانه می باشند که می بایست برای طراحی یک سایت موفق در کنار هم مشغول بکار باشند.

طراح وب سایت

کسی است با استفاده از طراحی های تصویری و زیبا و بدون بهره گیری از کد نویسی، وب سایت را از لحاظ بصری ارتقا بخشد، طراح وب سایت می باشد که از خلاقیت خود در زمینه طراحی وب سایت کرده و بیشتر تمرکز خود را بر زیبایی سایت و مواردی چون رنگ، تایپوگرافی، روابط اجزا و مخاطب معطوف نموده است.

توسعه دهنده وب سایت

توسعه دهنده وب از نظر کارکرد شباهت زیادی با طراح وب سایت دارد اما تفاوتهایی نیز میان مسئولیت ها و وظایف آنان وجود دارد. توسعه دهنده وب بیشتر بر کد نویسی درست تمرکز می نماید و زیبایی های بصری و گرافیکی سایت برای وی اهمیت چندانی ندارد. بیشتر موارد کاربرد توسعه دهنده وب سایت، کدنویسی می باشد که موجب شده تا بر روی جزئیات دقیق شود.

همکاری میان توسعه دهنده وب سایت و طراح وب سایت

برای طراحی یک سایت وجود کدها و در عین حال زیبایی سایت اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در کنار هم بودن و همکاری میان این دو، موجب ایجاد یک سایت با تمامی تکنیک ها و اصول طراحی می باشد. بطوری که می توان گفت با وجود تمایز میان فعالیت های این دو گروه، هدف هر دو مشترک بوده و آن ارائه سایتی مناسب برای جذب مخاطب است.

تفاوت های میان توسعه دهنده وب و طراح وب

شما و طرح

شما و طرح شامل تمامی اجزایی که به منظور زیبایی های سایت به کار گرفته می شود که دربرگیرنده گرافیک سایت، رنگ های بکار رفته در سایت، منوها و … است. طراح وب سایت برای استفاده از رنگ ها و فونتها تصمیم می گیرد و آرایش و چیدمان صفحات سایت را بر عهده دارد. در واقع طراح گرافیک باید حس زیبا شناسی خوبی داشته باشد و دقیقا می توانند ترکیب زیبایی از رنگ های و تصاویر پروژه مورد نظر را در کنار یکدیگر بچیند.

محتوا

 محتوا شامل تمامی اطلاعات موجود در سایت است که به فرمت های متفاوتی در سایت بارگذاری می شود. محتوا می‎تواند بصورت تصویر، مطالب، بازی آنلاین، کلیپ های ویدئویی یا صوتی و … باشد. در این جا توسعه دهنده وب سایت چگونگی بارگذاری و مبحث زیبایی و چیدمان این مطالب را با استفاده از کدهای برنامه نویسی مشخص می نماید. این در حالی است که در وب سایت در زمینه وردپرس فعالیت دارد.

عملکرد

عملکرد وب سایت به معنای تمامی شاخصه ها و ویژگی هایی تعاملی سایت با کاربران است که یک وب سایت به کاربران خود ارائه می دهد که به زیر ساختهای درونی  نیاز است. برنامه نویسان با استفاده از زبانهای مختلف برنامه نویسی تحت وب که از وب سرور پشتیبانی می کنند، تمامی این ویژگی ها تعاملی سایت را طراحی می نمایند.
از فلش می توان به منظور متحرک سازی تصاویر استفاده نمود. به این معنا که Perl، PHP جاوا از زبانهای برنامه نویسی می باشند که در وب سرور به کار .برده می شوند تا صفحاتی با دینامیک پیچیده ایجاد گردد. این صفحات از یکدیگر مجزا هستند که در عین حال از یک دیتابیس استفاده می کنند تا نیازهای کاربران از سایت را برآورده نمایند. جاوا اسکریپت از قبیل عوض شدن عکسها جهت ایجاد افکت در مرورگرها استفاده می شود. زمانی که موس روی آنها حرکت می کند، یا تغییر رنگ لینکها و … افکت ها ایجاد می شوند که زیبایی خاصی را به سایت می بخشد.
از دیگر فعالیت های توسعه دهنده وب سایت ایجاد نرم افزارهایی است که کاربران با آنها کار می کنند. از جمله آنها می توان به فرم ها، مدیریت محتوا (در وبلاگها) و برنامه های مدیریتی اشاره کرده که برای کسانی که با برنامه نویسی آشنایی ندارند، امکانات جالبی فراهم می کند. تمامی این برنامه ها باید از زبان HTML پشتیبانی نمایند تا بتوانند در یک صفحه اینترنتی به کار برده شوند.

قابل استفاده بودن

کارهایی که توسط یک توسعه دهنده انجام می شود در زیرساخت ها بوده و قابل مشاهده نیست. در واقع بازدید کننده ظواهر و شکل ظاهری سایت را مشاهده می کند که این کار توسط طراح سایت انجام شده است. این در حالی است که منوها، قابلیت استفاده از یک وب سایت، بازید کاربران از سایت و کیفیت کلی سایت در تعامل کاربران با سایت، منوها و مفیدبودن سایت توسط توسعه دهنده انجام می شود. آنچه دغدغه یک توسعه دهنده است عبارتند از:

ایجاد منوهای کاربرپسند

– بررسی برنامه های سایت

– نشان دادن تصاویر مورد نیاز کاربران

– انجام فرایندی که به بارگذاری سریع وب سایت می انجامد

– هدایت منوهای سایت کاربران به صفحاتی که صاحب سایت درخواست نموده

در حالی که طراحی وب سایت در برگیرنده ساخت مطالب و قالب سایت است، اما توسعه وب دربرگیرنده فرآیند ساخت، عملکرد سایت و آزمایش قابل استفاده بودن آن است، باید  از نرم افزارهایی نظیر فتوشاپ استفاده شود. اگر چه ممکن است یک طراح سایت با زبان HTML نیز آشنایی داشته باشد بطوری که بتواند طرح هایشان را پیاده سازی نماید، اما استفاده از انیمیشن در سایت، قالب سایت و طراحی آنها برای صفحات مختلف، در حیطه مسئولیت های توسعه دهنده وب سایت به شمار می رود.
ممکن است سایت نیازمند ویرایش باشد و در بعضی موارد باید قسمت هایی از آن مجددا بررسی شود. این کار توسط توسعه دهنده انجام می شود، برنامه نویسان توسعه وب، عملکردهای یک وب سایت را برنامه نویسی می نمایند که در چهارچوب HTML در صفحات و محتویات HTML می توانند درون برنامه ها جاسازی شوند. توسعه دهندگان وب، همچنین سایت را از لحاظ قابلیت استفاده کاربر، بررسی می کنند. با تمام تفاوتهایی که میان این دو حرفه وجود دارد، هر دو در کنار یکدیگر عمل می کنند و همکاری بین آنها موجب ایجاد یک وب سایت با تمامی اجزا و رعایت تکنیک ها می باشد

تفاوت طراحی سایت و توسعه سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید