ترفندهای مهم برای طراحی یک وب‌سایت

 

ترفندهای مهم برای طراحی یک وب‌سایت

 

این روزها ایجاد یک وب‌سایت کاربرپسند، تیتر داغ اخبار طراحی است. توسعه‌دهندگان باید روی یک رابط کاربری با عملکرد مناسب و اپلیکیشن های تحت وب تمرکز کنند؛ اما طراحان وب باید روی زوایای دیگری از پروژه‌ها، مانند طراحی زیبای صفحات وب‌سایت و عملکرد روان برای کاربر، تمرکز کنند.

این مباحث در چند سال اخیر هم مطرح بوده‌اند اما به‌تازگی دنیای وب دستخوش تغییرات زیادی شده و در حال ورود به یک عصر قدرتمند اطلاعات جدید هستیم.

این تغییرات سبب می‌شوند که کاربر یک پروسه‌ی خلاقانه را تجربه کند و طراحان نیز باید با این روند پیش بروند. اکنون چند ترفند در مورد اینکه چگونه این کار را انجام دهید، به شما ارائه می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم افزودن قابلیت کاربرپسند بودن، چقدر ساده است.

با ترسیم وایرفریم وب‌سایت شروع کنید

این اولین گام این پروسه‌ی خلاقانه است و انرژی زیادی باید صرف این مرحله شود. خلق یک طراحی زیبا ممکن است کار سختی به نظر برسد اما یک تغییر در درک شما از طراحی، در پیشبرد این پروسه خلاقانه به شما کمک خواهد کرد.

رسم یک وایرفریم ابتدایی، ساده‌ترین راه برای شروع هر پروژه طراحی است. آغاز کردن کار با نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ یا فایرورکس، برای شما محدودیت ایجاد می‌کند. قلم و کاغذ هیچ‌گاه شمارا محدود نمی‌کند، تنها محدودیت شما میزان خلاقیت ذهن شماست.

برای کاربرپسند بودن، با لیست کردن مواردی که می‌خواهید با بارگذاری صفحه‌نمایش داده شوند، شروع کنید. این لیست باید شامل یک منوی نویگیشن اصلی، نوار جستجو، لیست مطالب وب‌سایت، اطلاعات تماس و موارد دیگر باشد، سعی کنید یک لیست مختصر و مفید تهیه کنید.

از این به بعد اگر بدانید به دنبال چه هستید، تهیه پیش‌نویس یک مکاپ وب‌سایت، بسیار ساده خواهد بود. می‌توانید پیش‌نویس‌های مکاپ خود را به دیگران نیز نشان بدهید و برای طراحی از آن‌ها ایده بگیرید. ازآنجایی‌که هدف شما ایجاد یک طراحی کاربرپسند و روان است، اگر بتوانید از دید کاربران به طراحی خود نگاه کنید، به شما کمک زیادی خواهد کرد.

برنامه‌ریزی برای طراحی مناسب برای موبایل

این ایده در چند سال گذشته دور از ذهن به نظر می‌آمد اما امروزه استفاده از موبایل همه‌گیر شده و شاهد هستید همه افراد یک موبایل آیفون، بلک‌بری، یا موبایل‌های اندرویدی را در جیب خوددارند.

طراحان هم‌اکنون این قابلیت را فراهم کرده‌اند و استایل شیت های موبایل، در بسیاری از وب اپلیکیشن ها استفاده می‌شوند. با اندکی جاوا اسکریپت ساده، می‌توانید این امکان را برای مرورگرهایی که بازدیدکنندگان شما از آن‌ها استفاده می‌کنند، فراهم کنید و بر این اساس استایل های موردنظر خود را بکار ببرید.

یک ابزار قدرتمند برای طراحی متناسب با موبایل، Mobify Studio است که کتابخانه‌های جاوا اسکریپت را توسعه داده تا تشخیص دهد بازدیدکنندگان از مرورگر موبایل استفاده می‌کنند و استایل شیت متناسب با آن را ارائه دهد. همچنین امکان درگاه پرداخت الکترونیک و ویژگی‌های قدرتمند دیگری را نیز ارائه می‌کند؛ اما برای کاربران عادی، می‌توانید امکان عضویت رایگان را فراهم کنید و از هرچه اسکریپت‌های آن‌ها فراهم می‌کنند، سود ببرید.

تایپوگرافی خود را با دقت انجام دهید

تایپوگرافی یکی دیگر از مواردی است که باید در طراحی در نظر بگیرید. نیازی نیست کارهای فوق‌العاده‌ای مانند طراحی فونت اختصاصی یا نحوه نمایش خاص کلمات در متن دیجیتالی را انجام دهید، بلکه با داشتن درک ابتدایی از تایپوگرافی به همراه تاکتیک‌های کاربرپسند بودن طراحی، می‌توانید کارهای فوق‌العاده‌ای انجام دهید.

یک باور غلط در جامعه طراحان این است که سایز کوچک برای فونت‌ها عالی است. سایز ۱۱px برای فونت Arial ممکن است مرتب و حرفه‌ای به نظر برسد، اما وقتی برای کاربر نمایش داده می‌شود افتضاح است! پیشنهاد می‌شود سایز پاراگراف‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که تا حد امکان خوانایی بیشتری داشته باشد، مخصوصاً برای کاربران موبایل.

حتماً فضای خالی کافی رابین مطالب یک صفحه قرار دهید. هیچ‌کس دوست ندارد ۱۵ پاراگراف فشرده را که با تعداد کمی تیتر از هم مجزا شده‌اند، بخواند. ارتفاع خطوط CSS، یکی از تنظیمات بسیار کاربردی است که امکان تنظیم فاصله بین خطوط یک پاراگراف یا هدینگ و دیگر موارد نوشتاری را، فراهم می‌کند.

توسعه استایل یک صفحه به‌وسیله CSS بسیار ساده است، یعنی اینکه تغییر مقادیر عددی در CSS در مقایسه با ویرایش آن در یک فایل PSD، به‌مراتب ساده‌تر است.

عناوین باید شفاف، برجسته و زیبا باشند

اجازه ندهید عناوین سایت در طراحی گم شوند. بسیاری از بازدیدکنندگان برای یک بازدید کلی از محتوا، به وب‌سایت یا وبلاگ شما مراجعه می‌کنند، پس ممکن است عناوین تنها چیزی باشند که آن‌ها می‌خوانند.

تغییرات مشخصی باید در رنگ فونت‌ها یا تغییر در تایپوگرافی (از sans-serif یا serif و vice-versa) صورت بگیرد. عناوین به‌صورت پیش‌فرض بزرگ‌تر و برجسته‌تر از محتوای متن نمایش داده می‌شوند که به خوانندگان کمک می‌کند مطالب را سریع‌تر بیابند و متوجه نکات مهم متن شوند. می‌توانید بجای استفاده از Bold، از ویژگی‌های دیگری مانند Italic، Underline و فاصله بین حروف استفاده کنید و ببینید کدام‌یک مناسب‌تر است. همچنین، بسته به نوع طراحی، ممکن است Underline با Hyperlink اشتباه گرفته شود، بنابراین در این مورد خلاقیت به خرج دهید.

تست، تست، تست

جایی که بسیاری از طراحان در آن پیشرفت نمی‌کنند، مرحله نهایی فرآیند خلاقانه است. هنگامی‌که طراحی را به پایان رساندید و از کار خود احساس رضایت کردید، ممکن آن را رها کنید و بروید.

اینجا جایی است که ممکن است توجه به جزییات، مانند خطاهای اساسی در طراحی، فراموش شود. همیشه تا جایی که ممکن است وب‌سایت خود را در محیط‌های مختلف تست کنید. سیستم‌عامل‌های امروزی، می‌توانند چندین مرورگر را اجرا کنند. توجه داشته باشید اجرای تست به‌وسیله ابزاری مانند IEtester نیز هیچ‌گاه راحت نیست.

کاربران اینترنت روز بروز کم‌تحمل تر می‌شود و زمان کمتری را صرف بازدید از صفحات شخصی می‌کنند. ازاین‌رو باید در وب‌سایت شما احساس صمیمیت و راحتی کنند، بنابراین در تعامل با طراحی شما نباید احساس سردرگمی یا محدودیت کنند.

 

ترفندهای مهم برای طراحی یک وب‌سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید