تایپوگرافی در طراحی سایت حرفه ای

تایپوگرافی

در طراحی سایت حرفه ای تایپوگرافی باعث افزایش میزان خوانایی محتوا توسط کاربر می شود. نکات مهم تایپوگرافی در طراحی سایت حرفه ای را بیان می کنیم.

در طراحی سایت حرفه ای، یکی از موارد مهمی که باید به آن دقت زیادی کرد، تایپوگرافی مناسب است. برای اینکه سایت یک رابط کاربری مناسبی داشته باشد، داشتن تایپوگرافی مناسب خیلی مهم است.

همانطور که می دانید یکی از اهداف طراحی سایت حرفه ای، بالا بردن میزان خوانایی سایت است. اگر تایپوگرافی و ارتباط عناصر آن  به درستی انجام نشود، باعث سردرگمی کاربر می شود و در نهایت او وب سایت شما ترک خواهد کرد. بعضی از مشتریان فکر می کنند که طراحی سایت حرفه ای به معنای به کار بردن عناصر گرافیکی بسیار زیادی در سایت است اما امروزه این دیدگاه غلط منسوخ شده است.

نبود تایپوگرافی مناسب در طراحی سایت، نه تنها می تواند بر میزان خوانایی آن تاثیر گذار باشد بلکه ممکن است در بعضی موارد چون اصول سئو را در آن رعایت نمی شود، توسط گوگل هم مورد جریمه قرار می گیرد.

در این مقاله آموزشی ما می خواهیم در خصوص تکنیک تایپوگرافی در طراحی سایت حرفه ای صحبت کنیم.

تایپوگرافی مناسب در طراحی سایت حرفه ای چیست؟

تایپوگرافی به معنای پردازش متن و ویرایش آن است که به یک زبان بصری مناسب تبدیل گردد. به طور عمومی هر نوع متن، معنای خاصی را در برمیگیرد که به نوع پیامی که شما قصد بیان آن را دارید بستگی دارد. برای مثال متن مورد استفاده برای هشدار، منو یا آموزشی کاملا با هم متفاوت هستند. این طراح است که باید تصمیم بگیرد که از چه نوع متنی در محتوای سایت خود استفاده کند.

تایپوگرافی خوب می تواند باعث ارتباطی بین معانی متن گردد. این نکته را در نظر داشته باشید که  این تکنیک بسته به نوع پیام انتخاب می شود

برای هر طراحی تایپوگرافی، یک آپشن و گزینه ای وجود دارد و می توان گفت که یک فرمول ریاضی نیست که بخواهیم از آن استفاده کنیم. ممکن است بگویید که نمی دانیم که از کدام نوع باید استفاده کنیم. در واقع ما هم دقیقا نمی توانیم به شما بگوییم! تنها راه این است که چند نوع تایپوگرافی مختلف را به کار ببرید و آن ها بررسی کنید و هرکدام که نتیجه بهتری داد، آن را انتخاب کنید. این را بدانید که هدف شما طراحی سایت حرفه ای است، پس باید روی این مساله که تاثیری مستقیمی بر میزان خوانایی توسط کاربر را دارد، وسواس زیادی به خرج دهید.

چند جنبه کلیدی در تایپوگرافی برای طراحی سایت حرفه ای

اندازه

همه حروف چاپی مختلف هستند. بعضی از آنها حالت بولد شده و برخی دیگر حالت ساده تری دارند. هر نوع حروف چاپی برای مکانی از سایت استفاده می شود. برای مثال حروف چاپی درشت، برای عناوین می توان به کار برد اما حروف چاپی ساده تر را بیشتر در متن به کار می برند. در هر نوع، نکته ای را که باید در نظر گرفت، فاصله میان کلمات نسبت به نوع حروف چاپی استفاده در آن است. مسلما کلماتی با حروف درشت، نیازمند فاصله بیشتری برای افزایش خوانایی هستند.

فاصله عمودی خط ها

در طراحی سایت حرفه ای، برای افزایش میزان خوانایی محتوا باید به فاصله بین خطوط دقت زیادی کرد. از نظر استاندارد، فاصله مناسب بین خطوط بین ۱٫۲۵ تا ۱٫۵ برابر اندازه حروف می باشد. برای مثال اگر اندازه فونت شما ۱۴ پیکسل باشد، بهتر از فاصله بین خط ها ۲۸ پیکسل باشد تا میزان خوانایی آن افزایش یابد.

اندازه عرضی متن

اگر با طراحی سایت آشنا باشید، متن را شما داخل یک تگ div تعریف می کنید. نکته ای اکثر طراحان آن را رعایت نمی کنند، اندازه عرضی متن یا همان تگ p را برابررا ۱۰۰درصد کل تگ div در نظر میگیرند که این مساله می تواند بر خوانایی محتوای شما اثر نامطلوبی بگذارد.

متن شما نباید در حاشیه کادر قرار بگیرد، برای همین توصیه می شود که عرض متن را حدود ۸۰ درصدی div کلی در نظر بگیرید.

کرنینگ و ترکینگ

کرنیک به معنای ایجاد تعادل بین فاصله و کاراکترها برای ایجاد هماهنگی بین جفت حروف می باشد اما ترکینگ به معنای تعادل  فاصله همه کاراکترها می باشد.

مقیاس و رتبه بندی

در طراحی سایت حرفه ای، همه نوع متن ها نباید دارای اندازه یکسان باشند، البته استاندارد خاصی هم وجود ندارد که بگوییم که از اندازه چند پیکسلی باید استفاده کنیم. اما به طور کلی اگر می خواهید میزان خوانایی و دسته بندی کردن مطلب یک صفحه سایت را افزایش دهید، عناوین دارای اندازه بزرگ و درشت تر هستند و اندازه زیر عناوین کمی کوچکتر هستند و اندازه متن عادی که باید ساده باشد. اصولا و براساس عرف اندازه متن محتوا ۱۴ پیکسل است.

تایپوگرافی در طراحی سایت

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید