بهترین نرم افزارهای گرافیکی

نقاشی و طراحی در عصر جدید رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و با استفاده از یک نرم افزار گرافیکی می‌توانیم شاهد طرح‌های دیجیتال واقع‌گرایانه باشیم.

بهترین نرم افزارهای گرافیکی

 

همیشه بهترین نرم افزارهای گرافیکی آن‌هایی هستند که محیط کاربری راحتی را برای کاربران فراهم می‌آورند. این در حالی است که زمانی می‌توانیم یک نرم افزار گرافیک را موفق بدانیم که بتواند طیف وسیع از کاربران را پوشش دهد. چنین نرم افزارهای طراحی در کنار محیط کاربرپسند، چنان ساده هستند که حتی کاربران مبتدی نیز می‌توانند بدون مشکل با آن‌ها کار کنند. معمولاً برنامه های گرافیکی کاربردی کامپیوتر انواع مختلفی دارد. دسته‌ای از این نرم افزارهای گرافیکی به کمک طراحی‌های کامپیوتری می‌آیند و در سایه آن‌ها همه طراحان می‌توانند آسان‌تر طراحی‌‎های خود را انجام دهند. از طرف دیگر سایر کاربران نیز گاهاً نیاز دارند که با استفاده از نرم افزار های طراحی کارهایی را بر روی تصاویر مانند تغییر نوع فایل و یا تغییر اندازه، رنگ و سایر کارهایی از این دست را انجام دهند. با ما همراه باشید تا مروری بر بهترین نرم افزار های گرافیکی داشته باشیم که هر یک از آنها می‌توانند نرم افزار های مورد نیاز یک گرافیست باشند.

 

نرم افزار گرافیکی Photoshop

 

محال است به عنوان یک کاربر کامپیوتر با این نرم افزار گرافیک قدرتمند بیگانه باشید. در عین حال که همه فتوشاپ را نرم‌افزاری حرفه‌ای برای انجام کارهای گرافیکی می‌شناسیم باید بگوییم که این نرم‌افزار کاربردی حتی به فکر مبتدیان نیز بوده است. یادگیری آن آسان بوده و خیلی سریع ترفندهای آن را نیز می‌آموزید. البته به یاد داشته باشید برای حرفه‌ای شدن باید تمرین و کسب تجربه را به آموزه‌های خود اضافه کنید. یکی از قدرت‌های فتوشاپ، داشتن ابزارهایی برای ویرایش و ادیت تصاویر است.

شاید نتوانیم نرم‌افزار دیگری را برای رقابت با آن در این زمینه پیدا کنیم و قطعا بهترین نرم افزار گرافیکی است. فتوشاپ چنان در ادیت تصاویر قوی است که این کار سخت را خیلی سریع و لذت بخش برای ما انجام خواهد داد. کار دیگری که فتوشاپ با آن شناخته می‌شود ترکیب تصاویر مختلف با هم برای خلق تصویر جدید است. دسترسی به ابزارهای آن راحت بوده و با آشنایی با آن‌ها می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. گفتنی است شما می‌توانید فتوشاپ را چه در ویندوز و یا در سیستم عامل مک نصب کنید. همان‌طور که گفتیم این نرم افزار مناسب مبتدیان نیز است و در این راستا امکانات زیر را برای آن‌ها فراهم می‌آورد:

  • برش تصاویر، صاف کردن، چرخاندن
  • امکان حذف لک‌های تصویر
  • رنگ‌آمیزی در انواع مختلف
  • و خیلی از امکانات دیگر

مزایای فتوشاپ

  • ویرایش ویدیو نیز دارد.
  • ابزار برش آن بسیار عالی عمل می‌کند.
  • عملکرد بسیار خوبی دارد.

معایب فتوشاپ:

  • رابط کاربری چندان جالبی ندارد.
  • برخی از ابزارهای در گزینه‌های مختلف پنهان هستند.

 

برنامه گرافیکی Gimp

 

نرم افزار گرافیک GIMP با حجم کمی که دارد جایگرینی مناسب برای فتوشاپ خواهد بود، مخصوصاً اگر نمی‌خواهید کارهای حرفه‌ای انجام دهید.

نرم‌افزار طراحی گرافیک مجهر به ابزارها و ویژگی‌های برجسته است و برای طراحی‌های مختلف از جمله آن دسته از طرح ها که شامل خط و منحنی هستند، مناسب است.

اگر عکاس هستید، برای شما هم خبر خوبی داریم. GIMP از ویژگی‌هایی برخوردار است که آن را برای ادیت عکس بسیار قدرتمند می‌سازد. در کنار همه این خصوصیات خبر خوبی هم برای مبتدیان داریم. بله! این نرم‌افزار با بهره‌مندی از رابط کاربری ساده و آسان گزینه‌ای مناسب برای کاربران غیر حرفه‌ای نیز محسوب می‌شود که البته همه این ویژگی‌ها دست در دست هم می‌دهند تا بتوانید تجربه خوبی را در استفاده از این نرم افزار طراحی گرافیک رقم بزنید. اگر با اوبونتو کار کرده‌اید حتماً باید GIMP را جزو برنامه‌های پیش فرض آن مشاهده کرده باشید. اگر هم کاربر سایر سیستم‌عامل ها هستید GIMP بر روی آن‌ها نیز قابل نصب خواهد بود.

مزایای GIMP

  • رابط کاربری راحت و کاربرپسندی دارد.
  • یادگیری آن آسان است.
  • وقتی با آن کار می‌کنید، در زمان کار تنها با یک پنجره سرو کار دارید
  • می‌توانید در حالت فول اسکرین نیز به ادیت تصاویر بپردازید.

معایب GIPM

  • چند باگ کوچک دارد.
  • از قلم مخصوص طراحی تبلت‌ها هم پشتیبانی نمی‌کند.

 

نرم‌افزار طراحی گرافیک Illustrator

 

اگر برای وب سایت خود می‌خواهید طرح‌هایی گرافیکی داشته باشید ما به شما نرم افزار طراحی گرافیک illustrator را معرفی می‌کنیم که محصول شرکت ادوبی (Adobe) است. با توجه به امکاناتی که این برنامه گرافیکی در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید از صفر تا ۱۰۰ گرافیک وب سایت خود را با آن طراحی کنید.

یکی از دلایلی که ما illustrator را به شما معرفی می‌کنیم پشتیبانی از روشِ بُرداری برای تولید تصاویر گرافیکی است. درواقع تصاویر برداری و یا وکتور که با این نرم‌افزار تولید می‌شوند آنقدر با کیفیت هستند که حتی در زوم زیاد هم کیفیت خود را از دست نمی‌دهند و دلیل این اتفاق هم حضور محاسبات ریاضی پیچیده در پشت صحنه است. با این ویژگی‌هایی که گفتیم در می‌یابیم که حتما این نرم‌افزار برای طراحی لوگو، طرح‌های گرافیکی، آیکون‌هاف تصاویر و فایل‌های فلش نیز گزینه‌ای ایده‌آل است. پس اگر به‌عنوان یک گرافیست به دنبال کیفیت بالا در طراحی هستید حتما این نرم افزار طراحی گرافیک را تست کنید و مهم نیست که کاربر مک باشید و یا ویندوز. illustrator برای هر دو سیستم‌عامل قابل نصب است.

مزایای Illusterator

  • ابزارهای راحتی برای استفاده دارد.
  • رزولوشن نامحدود که طرح شفاف چاپی و یا بی نظیری را برای صفحه وب فراهم می‌آورد. البته نظر فنی نیز باید حرفه‌ای باشید.

معایب Illusterator

  • ممکن است یادگیری آن اندکی زمانبر باشد.
  • محدودیت در ویرایش طرح. بسیاری از افراد در این نرم‌افزار طراحی را انجام می‌دهند و در فتوشاپ آن را به پایان می‌رسانند.
  • عدم پشتیبانی از گرافیک پیکسلی

 

نرم‌افزار گرافیکی Inkscape

این نرم افزار طراحی گرافیک جایگزین بسیار مناسبی برای Adobe Illustrator جهت تولید تصاویر وکتور است و برای طراحانی که با فایل‌های SVG کار می‌کنند انتخابی مناسب خواهد بود. اما کاربران این نرم‌افزار باید توجه داشته باشند هر آنقدر که این نرم‌افزار در تولیدفایل‌های وکتور حرفه‌ای است توانایی تولید تصاویر Jpeg. را ندارد. اما با این حال هنوز هم چیزی از ارزش‌های آن کم نخواهد شد.

چراکه کاربران به راحتی می‌توانند از طریق کدهای این برنامه به طراحی بپردازند. همچنین رابط کاربری دوستانه و راحت، تجربه کار با آن را هم برای مبتدیان و هم برای حرفه‌ای‌ها دلپذیر می‌کند. همچنین بهره‌مندی از فیلترها و افکت‌های جذاب شاید گزینه دیگری برای انتخاب این نرم‌افزار جهت انجام کارهای گرافیکی باشد. از دیگر ویژگی‌های بارز این نرم‌افزار توانایی خواندن فایل‌های eps. است که این مورد برای طراحان و گرافیست‌ها بسیار قابل توجه خواهد بود. پس اگر قصد تولید فایل‌های گرافیکی وکتور را دارید و چندان نمی‌توانید با محیط کاربری نرم‌افزار Illustator ارتباط برقرار کنید، ما به شما این نرم‌افزار را به عنوان یکی از بهترین نرم افزار های طراحی پیشنهاد می‌کنیم.

  • پشتیبانی از سیستم‌های رنگ مختلف و رنگ‌آمیزی راحت
  • کاملاً رایگان و کد منبع باز
  • پشتیبانی از افکت‌ها و فیلترهای جذاب

معایب InkScape

  • خیلی کند عمل می‌کند.

 

برنامه گرافیکی Corel Draw

 

نرم افزار گرافیکی Corel Draw برنامه دیگری است که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم. اگر شما گرافیست و یا طراح وبی هستید که مایلید تصاویر بی عیب و نقص و بدون هیچ محدودیتی تولید کنید، به شما نرم‌افزار Corel Draw را پیشنهاد می‌کنیم. درواقع Corel Draw نرم افزار دیگری در زمینه تولید تصاویر وکتور است که با دراختیار داشتن ویژگی‌های بی‌نظیر گرافیکی می‌تواند انتخاب مناسبی برای طراحی در زمینه طرح‌های صنعتی باشد. همچنین Corel Draw  امکاناتی دارد که هیچ نرم‌افزار ویرایشگری آن‌ها را ندارد و این نکته‌ای است که آن را از سایر نرم افزارهای طراحی متمایز خواهد کرد. ابزار Alignment guide یکی از ابزارهای ویژه این نرم افزار گرافیکی است که شما را در مورد محل قرارگیری عناصر طراحی یاری خواهد داد. از طرف دیگر این نرم افزار خیلی راحت با فایل‌های گرافیکی حجیم کار می‌کند و درواقع همین نکته یکی دیگر از موارد منحصربه‌فرد این نرم افزار گرافیکی به شمار می‌رود.

مزایای CorelDraw

  • تولید تصاویر با کیفیت بالا و پشتیبانی از طیف وسیعی از فایل‌های گرافیکی
  • رابط کاربری قوی و قابل سفارشی کردن
  • ابزارهای طراحی جدید و مناسب برای طراحان
  • یادگیری آسان
  • دارای مجوز و یا اشتراک دائمی است.

معایب CorelDraw

  • نسخه‌ای برای سیستم‌عامل مک ندارد.
  • یادگیری ابزارهای آن ممکن است اندکی برای مبتدیان سخت باشد.

 

نرم افزار گرافیک Adobe Indesign

وقتی صحبت از ادغام متن با تصاویر به میان می‌آید اولین ایده نرم‌افزار Word است. اما باید بگوییم که این نرم‌افزار یک پردازشگر کلمه است و برای طرح‌های چاپی صنعتی گزینه مناسبی نیست. نرم افزار گرافیکی Indesign در سایه برند Adobe این توانایی را دارد که بتواند محیطی مناسب برای طرح‌های مناسب کسب و کار ایجاد کند.

درواقع این نرم‌افزار انتخاب مناسبی برای افرادی است که قصد طراحی و صفحه آرایی مجله‌های آنلاین را دارند. علاوه بر این‌ها اگر برای کتاب، دفتر، بروشور و مانند این‌ها طراحی می‌کنید باید بگوییم که این نرم‌فزار گزینه‌ای مناسب در این زمینه‌ها است. با توجه به همه این مطالب بهترین ویژگی این نرم افزار انعطاف پذیری بالای آن است. شما در استفاده از این برنامه به راحتی می‌توانید بین لایه‌های مختلف جابه‌جا شوید و یا به راحتی می‌توانید نسبت به تغییر اندازه تصاویر اقدام کنید. همچنین در کنار همه این ویژگی‌های خوب می‌توانید تصاویر تولیدی خود را با برنامه های گرافیکی مخلف به اشتراک بگذارید.

مزایای Adobe Indesign

  • ترکیب متن و تصویر به راحتی صورت می‌پذیرد.
  • یادگیری آن برای مبتدیان آسان است.
  • ویژگی‌ها و ابزارهای بی‌نظیری برای طراحی دارد.

معایب Adobe Indesign

  • ابزارهای محدودی برای تولید اشکال گرافیکی دارد.
  • درواقع ابزار گرافیکی آن چندان قدرتمند نیستند.
  • تنظیماتی که برای تصاویر و ویرایش آن‌ها در اختیار کاربر قرار میدهد محدود است.

مسلما کاری که یک عکاس بر روی تصاوی انجام می‌دهد با کارهای یک گرافیست بسیار متفاوت است. از طرف دیگر یک کاربر غیرحرفه‌ای نیز ممکن است کارهای دیگری با یک نرم افزار گرافیکی انجام دهد. هرچند که ما در این نوشتار درباره انواع مختلفی از نرم افزار های گرافیکی صحبت کردیم و مزایا و معایب هرکدام را برشمردیم؛ اما ناگفته نماند که هرکدام از این نرم‌افزارها ممکن است برای دسته‌ای از افراد مناسب‌تر و آسان‌تر باشد و بهتر نیازهای آن‌ها را تأمین کنند. پس می‌توانیم بگوییم که نرم افزارهای گرافیکی بیان شده در بالا بارها امتحان خود را توسط طراحان پس داده‌اند و توانسته‌اند در رسیدن به اهداف اولیه خود موفق باشند.

در این بخش به معرفی برنامه های مخصوص نقاشی و طراحی می‌پردازیم.

البته برخی از نرم افزارهایی مانند فتوشاپ که در بالا معرفی کردیم هم چنین قابلیت‌هایی دارند.

 

نرم افزار نقاشی Rebelle

نرم افزار نقاشی Rebelle ادعا می‌کند که تجربه نقاشی بسیار نزدیک به واقعیت را ارائه می‌کند که این ادعای درستی است. این برنامه به عنوان یک نرم افزار نقاشی منحصربه‌فرد شناخته می‌شود که دقیقا نحوه رفتار رنگ در دنیای واقعی را شبیه‌سازی می‌کند. شما می‌توانید یک قطره رنگ را که به آن فوت شده و در جهت‌های مختلف پاشیده می‌شود را شبیه‌سازی کنید. میزان فوت شدن، اندازه قطره و میزان آبی که استفاده می‌شود، همه می‌توانند تعیین شوند و گزینه Tilt به شما اجازه می‌دهد تا جهتی که می‌خواهید رنگ در آن حرکت کند را تعیین کنید. این یک نرم افزار طراحی بسیار عالی است که تنها مشکل واقعی آن، تعداد محدود قلم‌موهای آن است؛ البته شما می‌توانید براش مخصوص خود را با استفاده از ابزار Brush Creator ایجاد کنید.

مزایای Rebelle

  • قیمت مناسب
  • ارائه تجربه نقاشی بی‌نظیر
  • نسخه آزمایشی رایگان

معایب Rebelle

  • قلم‌موهای محدود

 

نرم افزار طراحی Artweaver 7

 

برنامه Artweaver دارای تعداد زیادی قلم‌موهای از پیش تنظیم‌شده است و می‌توانید با استفاده از آن، شاهکارهای خود را در مدت زمان کوتاهی ایجاد کنید. شما می‌توانید از براش‌ها همان‌طور که هستند استفاده کنید و یا آن‌ها را شخصی‌سازی کرده و همانطور که در نظر دارید به کار ببرید. رابط کاربری آسان آن هم قابلیت شخصی‌سازی بالایی دارد که البته همان ساختار اولیه آن هم بسیار خوب است. نرم افزار طراحی Artweaver 7 یک ابزار با ویژگی‌های کامل است که در دو نسخه Artweaver Free و Artweaver Plus در دسترس است.

مزایای Artweaver

  • رابط کاربری قابل شخصی‌سازی
  • تعداد قلم‌موهای قابل انتخاب زیاد
  • داشتن نسخه رایگان

معایب Artweaver

  • برخی مشکلات پایداری

 

نرم افزار نقاشی ArtRage 6

 

ArtRage همواره یکی از نرم افزارهای طراحی محبوب بین نقاشان و طراحان دیجیتال محسوب می‌شود. این برنامه نقاشی دارای افکت‌های واقع‌گرایانه برای رنگ‌ها و بافت‌های سنتی نقاشی بوده که نه تنها بسیار زیبا به نظر می‌رسند، بلکه کار کردن با آن‌ها هم بسیار سرگرم‌کننده است. با اینکه ArtRage تمرکز بیشتری روی نقاشی طبیعی دارد، به حدی انعطاف‌پذیر است که هنرمندان دیجیتال هم که به فتوشاپ عادت کرده‌اند، می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. با استفاده از نرم افزار نقاشی ArtRage 6 شما می‌توانید هر کاری را که از یک نرم افزار طراحی انتظار دارید را انجام دهید؛ شخصی‌سازی قلم‌ها، ضبط حرکات خود، شخصی‌سازی ظاهر بوم و بسیاری کارهای دیگر در این برنامه قابل انجام است.

مزایای ArtRage

  • نقاشی واقع‌گرایانه
  • عالی برای نقاشان دیجیتال

معایب ArtRage

  • در بوم‌های بزرگ، کندتر است

 

نرم افزار نقاشی Krita

 

به نظر می‌رسد برنامه Krita با وجود اینکه از سال ۲۰۰۴ به صورت عمومی در دسترس است، یکی از برنامه های نقاشی رایگان متن باز است که کم‌تر به آن توجه شده است. Krita رابط کاربری بسیار خوب و قابل شخصی‌سازی دارد که در آن می‌توان داک‌ها و پنل‌ها را طوری تنظیم کرد که فضای کاری خود را بهینه کنید. این نرم افزار طراحی بیش از ۱۰۰ قلم‌موی حرفه‌ای و ۹ موتور قلم‌موی منحصربه‌فرد دارد که شامل Smudge ،Shape و Particle هم می‌شوند. شما همچنین می‌توانید قلم‌موها و بافت‌های جدیدی را به آن اضافه کرده یا قلم‌موهای خود را به اشتراک بگذارید.

مزایای Krita

  • رابط کاربری بسیار خوب
  • قابل شخصی‌سازی

معایب Krita

  • نداشتن پشتیانی زیاد

 

امروزه دیگر نیازی نیست برای نقاشی کردن، دنبال بوم‌ها و رنگ‌های واقعی بروید و به جای آن می‌توانید با برنامه‌های مختلف، به طراحی گرافیکی و نقاشی بپردازید.

بهترین نرم افزارهای گرافیکی

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید