اصول طراحی پوستر

تاریخچه مختصری از پوستر در ا یران :

برای بررسی تاریخچه پوستر در ایران باید از نخستین اعلانهای تبلیغاتی که برای نصب روی دیوارها تولید شده بود , هیچگونه طرح و تصویری در آنها مشاهدهع نمی شود فقط از چندین سطر مطالب در یک کلمه « اعلان » یا « اطلاعیه » در بالای آن به صورت متقاون تشکیل شده بود . گاهی تزئینات مانند کادر و حاشیه و بعضی علامات تأکید کننده یا تزئین در این اعلانها دیده می شود که اگر خطاطی بود از روحسه ترهیب صفحه های قرآن و کتابهای دینی در تزئین صفحه استفاده می کردند و اگر چاپی بود از علائم تزینی چاپ فرنگی که همراه صنعت چاپ به ایران آمده بود , بهره می جستند . روحیه حاکم بر این نوع آگهی های دیواری تقاون بود که در تمام موارد به طور کامل به چشم می خورد و سنت سفیدها به سیاه ها معمولاً معقول و متقارن و چشم نواز و همان روحیه حاکم بر کتابهای خطی است و هنوز ویژگیهای خاصی به عنوان هنریی که ویژه آویختن روی دیوارهاست دیده نمی شود .

موضوع این اعلانها , تئاتر , سینما و سپس بعضی کالاهای تجاری و مضمونهای سیاسی است و بیشتر آنها چاپ سنگی و تک رنگ هستند بطور معمول سیاه روی کاغذ سفید , اما گاهی نمونه هایی هم دیده می شود که غالباً رنگهای اصلی مانند آبی , قرمز , سبز و زرد هستند . در روند تکامل تاریخی پوستر به عنوان یک هنر , سه مرحله متقاوت را می توان تشخیص داد مرحله ‌آغازین که در دهه‌ اول قرن ۲۰ رایج بوده شامل استفاده پوستر برای تبلیغ کالاها و دستگاهها بود . مرحله بعد کاربرد آن در اعلانهای سیاسی و آگاهی یافتن سیاستمداران برای انتقال نظریاتشان بود که با آغاز جنگ جهانی اول رواج گرفت و آخرین و مهمترین مرحله‌آن مربوط به آگهی های فرنگی و توریستی بود . پوستر پدیده ایست با سه ویژگی شامل , محتوا , ارزش هنری و کیفیتهای تبلیغاتی و بهترین پوسترها آنهایی هستند که این سه ویژگی را به طور همزمان داشته باشند .

 

در طراحی پوستر قوانین را زیر پا میگذاریم و با بکارگیری خلاقیت و نوآوری احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهیم . با یک پوستر جذاب می توان مخاطب را هیجان زده کرد، مثل طراحی پوسترهای مربوط به موسیقی و مناسبتی .
فرقی ندارد چه نوع تبلیغی باشد از طراحی کاتالوگ ، بروشور ، طراحی پوستر و …با رعایت اصول و ایجاد هماهنگی بین عنوان ، مطلب ، عکس و لوگو می توانید به نتیجه مورد نظر برسید.

اولین اصل از اصول طراحی پوستر شناخت کامل مخاطب و محصول مورد نظر است و بعد از آن سراغ طراحی و ظاهر می رويم.

 

اصول طراحی پوستر

اصول طراحی پوستر

– رنگ پوستر :اصلی‌ترین قسمت در اصول طراحی پوستر انتخاب رنگ است ، زیرا رنگ در مخاطب انرژی ایجاد می‌کند که در پی آن رفتار خاصی از وی سر می زند .

از اصول طراحی پوستر این است که برای نشان دادن مهم بودن متن از فونت بولد، برای ظرافت از ایتالیک و برای زیبایی و لوس بودن از فونت های غیر رسمی استفاده می کنند.

ازدیگر اصول طراحی پوستردر انتخاب فونت این است که فونت موضوع و مطلب با هم تفاوت داشته باشند.
– طی سلسله مراتب دیداری برای پوستر : یکی از مهمترین اصول طراحی پوستر جلب سريع مخاطب است تا مخاطب پوستر را در کوتاه ترین و سریع ترین زمان مطالعه کند

– بهره‌گیری از نگاتيو: طراحی یک عکس با بهره گیری از عکس دیگر بسیار شگفت انگیز است و می‌تواند افراد را جلب کند. از بهترین راه‌ها در این امر این است که پیرامون عنوانی که می‌خواهیم مخاطب به آن جلب شود از نگاتيو يا همان مكانی كه چيزي در آن چاپ نمی شود همه جا را پر کنیم.
– مختصر نویسی در پوستر : هر چه کمتر و پربار تر از ذکر شود بهتر است . کلمات کم با تصاویر ساده و زیبا در جذب مخاطب موثرتراند .
– يک مرکز توجه در پوستر ایجاد کنید ، برای بولدکردن و بااهمیت نشان دادن متن خارج و داخل آن از عکس استفاده کنید .
– بهره‌گیری از شکل های هندسی : با کنار هم گذاشتن اشکال هندسی تصویری بسازید که توجه مخاطب را به طرفی که شما می‌خواهید جلب کند . با استفاده از اشکال هندسی در طراحی کار خلاقانه با تاثیرات شگفت انگیز انجام دهید .
– ترکیبات هوشمندانه انجام دهید: در اصول طراحی پوستر توجه خاصی به ترکیبات و هماهنگی بین متن و عکس و سایر اطلاعات شده است. شما با بکارگیری خلاقیت باید طوری المان ها را هماهنگ قرار دهید که مخاطب را به خواندن پست راغب کند .
– با لایه ها بازی کنید. با قرار دادن عکس ها ، متن ها و رنگ ها در لایه های مختلف تصویر نهایی را عمیق تر نشان دهید .
– با تأکید روی اجزای پوستر انرژی تولید کنید، با به کارگیری فونت ها و عکس های هیجان انگیز تاثیر شگفت و واکنشی عالی از مخاطب دریافت خواهید کرد با این عمل احساسات مخاطب را درگیر می کنید .
– زاویه های همیشگی را بشکنید، دید از زاویه های گوناگون یک پست را جذاب‌تر می‌کند با به‌کارگیری نوشته‌های در حالت غیر مرسوم خلاقیت ایجاد کنید.
– شوخ طبعی را فراموش نکنید.
– تناسب را رعایت کنید .از بخش های تفکر برانگیز اصول طراحی پوستر رعایت تناسب است. رنگ ،گرافیک ومتن باید با هم هماهنگ باشند .

یک طرف پوستر نباید کاملا پر و طرف دیگر خالی باشد .
– انتخاب تصویر مناسب اعتبار بخش پوستر است .

انتخاب یک عکس زیبا برای پوستر از مهمترین اصول طراحی پوستر است که می تواند پیام شما را به مخاطب انتقال دهد.تصاویر به محصول اعتبار می بخشند و باعث شناخت بیشتر مخاطب از خدمت و محصول شما می‌شوند.
– خودتان تصویرسازی خلاقانه انجام دهید .
– طراحی غیر معمول : از فونت های غیر معمول و تصاویر ساده استفاده کنید و اطلاعات را طوری کنار هم قرار دهید که یک اثر غیرمعمول و جدید خلق شود.
– اطلاعات خود را به صورت همسو قرار دهید
– اطلاعات خود را خوانا وروان قراردهيد.

اصول طراحی پوستر

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید