مطالبی ارزنده پیرامون اصول طراحی سایت شرکتی و تجاری

داشتن یک سایت حرفه ای یک نیاز کاملا ضروی برای تمامی شرکت ها و سازمان ها می باشد. یک سایت خوب و عالی می تواند همانند یک ابزار قدرتمند بازاریابی برای شما عمل کند.

  1. استراتژیک مند کردن برند

اولین مسئله ای که شما باید در مورد آن فکر کنید این است که یک استراتژی مشخص برای برند خود داشته باشید. شما نمی توانید اقدام به طراحی سایت کنید در حالتی که هنوز تصمیم مشخص و هدف خود از آن سایت را به درستی نمی دانید. تمامی این موارد باید برای شما معین گردد:

  • مشخص نمودن بازار هدف: آنها چه کسانی هستند؟ چه نوع و گروه هایی از افراد جامعه مخاطب شما به شمار می آیند؟ آنها چه نوع چیزهایی را دوست دارند انجام دهند؟ سایت شما چه تاثیر هایی می تواند در زندگی آنها داشته باشد؟
  • تحقیق در مورد رقیبان : شما باید کاملا بدانید که رقبای شما چه کارهایی را انجام میدهند. نقاط قوت و ضعف آنها را به خوبی بشناسید. و اینکه شما چگونه می توانید در بین این رقبا جایی برای خود باز کنید.
  • مشخصات برند خود را معین کنید: اگر شما مجبور باشید که برند خود را در سه کلمه معین کنید آن کلمات چه خواهند بود؟ چشم اندازی که به ارتقاء برند شما کمک می کند را متصور شوید. شما باید این مفهوم را با استفاده از رنگ و ظاهر برند خود در آن جای دهید.
  1. راهکار طراحی سایت

برای طراحی سایت راه کارهای زیادی در اختیار شما قرار دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. اگر شما وضع مالی خوبی دارید می توانید به راحتی با یک شرکت طراحی سایت صحبت کرده و از آنها بخواهید تا یک سایت کاملا سفارشی برای شما ایجاد نمایند. همچنین اگر خودتان با اینترنت و وب سایت آشنایی دارید میتوانید از سیستم های سایت ساز برای این کار استفاده کنید. اما این روش ها همگی احتیاج به وقت و هزینه دارند.

  • انتخاب قالب سایت : این قالب ها به شما این امکان را خواهد داد که بتوانید یک طرح خوب برای سایت خود داشته باشید. قالب های مختلف می تواند دارای طراحی ای باشد که نیازهای برند شما را برآورده سازد. شما کافیست که یک قالب خوب برای کار خود انتخاب کنید.
  • سفارشی سازی قالب : بعد از اینکه شما قالبی را انتخاب کردید که بیشترین همخانی ممکن را با نیازهای شما دارد می توانید اقدام به سفارشی سازی آن کنید. شما می توانید محتواهای مد نظر خود را به آن اضافه کنید، از عکس ها ، رنگ ها ، لینک ها ، صداها و ویدئوهای مختص به خود استفاده کنید.
  • تنظیم کردن ظاهر : برای ساخت قالب یک سایت البته کارهای بیشتری از یک انتخاب عکس ساده و رنگ باید انجام داد. شما می توانید امکاناتی را که می خواهید به سایت اضافه کنید تا میزان کارایی قالب خود را افزایش دهید.
  1. اولویت قرار دادن کارایی

سایت شما علاوه بر چیزهایی که تا کنون گفته شده و باید داشته باشد می بایست بتواند یک تجربه کاربری مناسب را هم برای شما به همراه داشته باشد. یک سایت زیبا که نتواند به خوبی کارایی داشته باشد نمی تواند خواسته های شما را برآورده نماید. وقتی که شما سایت خود را ایجاد می کنید باید به این نکات مهم توجه داشته باشید:

  • جریان پیمایش : شما باید این اطمینان را داشته باشید که ساختار سایت شما کاملا واضح می باشد و کاربران به راحتی می توانند بین صفحات ، زیر صفحات و منوهای شما پیماش انجام دهند.
  • سلسه مراتب محتوا : وقتی شما این تکنیک را پیاده سازی می کنید در واقع می توانید بین خدماتی که می توانید ارائه کنید یک اولویت بندی قائل شوید. بنابراین مهم ترین انها در صدر این سلسه مراتب محتوایی قرار خواهد داشت و این باید در طراحی سایت شما به خوبی دیده شده باشد.
  • فراخوانی برای اعمال : این ها در واقع پیام هایی هستند که شما به مخاطب نشان داده و از او می خواهید تا اعمالی را در سایت شما انجام دهد. این فراخوانی ها مانند دکمه های خرید یا ثبت نام درسایت می تواند باشد.
  • خوانایی : شما چه چیزی را می توانید در سایت خود داشته باشید اگر که محتوای شما خوانایی لازم را نداشته باشد؟ بنابراین باید سعی کنید تا از فونت های خوانا و اندازه مناسب برای این کار استفاده کنید. همچنین باید فضای بین متن ها ، فاصله بین خطوط و فضاهای سفید را در متن خود رعایت کنید.
  • پابرگی : بخش پابرگی سایت به عنوان فوتر یا همان بخش پایینی سایت می باشد. فوتر های در همان مرحله اول در سایت دیده نخواهند شد اما وجود آنها لازم است تا از آن برای افزایش کارایی سایت خود بهره ببرید. به عنوان مثال می توانید از آن به عنوان محلی برای اضافه کردن تمامی اطلاعات تماس خود استفاده کنید. همچنین می توانید یک سایت مپ از ان داشته باشید تا بتوانید یک روش میانبر برای رسیدن به دیگربخش های سایت داشته باشید. علاوه بر این باید سعی کنید تا دکمه های تمامی شبکه های اجتماعی که در ان عضو هستید را در پایین این صفحات قرار دهید.
  1. آماده سازی برای موتورهای جستجو

 

شما باید از تکنیک های مورد استفاده در بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجوگر نیز باخبر بوده و از آنها استفاده کنید. بازاریابی برای موتورهای جستجوگر خود یک علم به شمار آمده که به آن سئو سایت گفته می شود.

 

  • تحقیق در مورد کلمات کلیدی : شما باید خودتان را جای مشتریان یا افرادی که می خواهند از سایت شما دیدن کنند قرار دهید. شما باید بدانید که مردم برای پیدا کردن چیزهای مختلف در اینترنت چگونه جستجوکرده و از چه کلماتی استفاده می کنند. کلماتی که آنها در جستجوهای خود استفاده می کنند بایدکلمات کلیدی استراتژی سئو سایت شما باشد.

 

  • متن : در واقع نیمه دیگر سایت شما بخش وبلاگ، فوتر و سوالات متداول سایت شما می باشد. تمامی بخش هایی که در سایت شما دارای متن است باید قوانین و اصول سئو را رعایت نمایند. شما باید این نکته را بدانید که خزندگان گوگل بسیار باهوش هستند و اگر احساس کنند که شما در سایت خود از تبلیغات زیادی استفاده کرده اید آنگاه رتبه سایت شما را کاهش خواهند داد.
  • متا تگ ها : این ها عناصری هستند که بازدیدکنندگان سایت شما نمی توانند آنها را به راحتی مشاهده نمایند. بلکه این موتورهای جستجوگر هستند که می توانند این بخش ها را بخوانند وشما می توانید کنترل کنید که آنها چه چیزهایی را مشاهده نمایند.
  • متن کمکی : موتورهای جستجوگر هزینه نمی توانند عکس ها را بخوانند اما این بدان معنا نیست که عکس ها در سئو کاری را انجام نمی دهند. هر عکسی را که شما در سایت خود منتشر می کنید باید یک متن کمکی (ALT TEXT) داشته باشد. در واقع این متن به موتورها می گوید که عکس مورد نظر در چه رابطه ای می باشد.
  • لینک سازی : اگر شما در سایت های دیگری که رتبه خوبی دارند لینک به سایت خود داشته باشید آنگاه می توانید رتبه سایت خود را افزایش دهید. شما این کار را می توانید با معرفی سایت خود به یکسری دایرکتوری های اینترنتی شروع کنید. همچنین باید این اطمینان را داشته باشید که تمامی حساب های شما در شبکه های اجتماعی به سایت شما لینک دارند و شما می توانید این علاقه را در مخاطبان خود ایجاد کنید که محتواهای شما را به اشتراک قرار دهند.

 

این نکته را به خاطر داشته باشید که سئو یک پروسه کاملا طولانی مدت می باشد و شما می بایست در این راه صبر و شکیبایی داشته باشید. شما باید بتوانید همین استراتژی خود را به صورت کاملا مداوم ادامه دهید تا نتیجه لازمه را به دست آورید.

  1. حرفه ای سازی سایت

همانطرو که تا به این مرحله در مورد دیگر بخش های سایت صحبت شده است لازم است گفته شود که سایت شما باید برای موفقیت شما نیز کارایی لازم را داشته باشد. بسته به نوع صنعت یا حرفه ای که در آن حضور دارید باید بتوانید از سایت خود به عنوان یک ابزار در جعت در دست گرفتن بازار نیز استفاده کنید.

  1. طراحی برای موبایل

هر سایتی باید نسخه موبایلی هم داشته باشد. این یک واقعیت است. زیرا بسیاری از کسانی که در اینترنت به دنبال چیزهایی می گردند از گوشی های موبایل خود بیشتر استفاده می کنند. گوگل نیز بارها اعلام کرده است که در حال اعمال الگوریتم هایی است که رتبه سایت هایی که در این زمینه موفق بوده اند را افزایش دهد. بنابراین قضیه کاملا واضح است و در آینده جایی برای کسانی که سایت آنها به صورت ریسپانسیو طراحی نشده است وجود ندارد.

 

  1. مخاطبان خود را مشتاق نگه دارید

وقتی که شما سایت خود را بالا اورید آنگاه خواهید دید که چالش اصلی شما این است که بتوانید مخاطبان بیشتری را به دست آورید. بنابراین از طریقی باید سعی کنید تا آنها را همیشه به سایت خود مشتاق نگه دارید. شما برای این کار می توانید از امکاناتی مانند خبرنامه ، بلاگ و حتی فیدهای شبکه های اجتماعی استفاده کنید. البته در اینترنت امروزی وجود یک محتوای عالی می تواند بهترین کار ممکن برای جذب همیشگی مخاطب باشد. چیزی که امروزه بیشتر افراد در اینترنت به دنبال آن هستند کسب اطلاعات تازه و مفید است و شما باید چیزی را که آنها می خواهند بدهید. داشتن یک وبلاگ خوب که به صورت مکرر در ان مقالات خوب و غیر کپی قرار داشته باشد از سوی گوگل بسیار محبوب به شمار آمده و علاوه بر اینکه رتبه سایت شما را افزایش می دهد می تواند ترافیک زیادی را نیز از طریق این صفحه به سایت شما بیاورد.

برخی اشتباهات رایج در طراحی سایت های شرکتی

  1. پیچیدگی

این پیچیدگی در طراحی سایت می تواند در بخش های مختلفی نمود داشته باشد. ممکن است در استفاده از لوگو چیدمان بخش های سایت ، عکس ها ، رنگ بندی و قالب آنها و دیگر چیزها نمایان باشد. علت و دلایل زیادی هم ممکن است که برای این اشتباه وجود داشته باشد مانند اینکه شما یک ایده خوب و مناسب برای برند خود داشته اید. شما به راحتی می توانید در این دام بیافتید مثلا ممکن است که شما به تم های مختلفی علاقه داشته باشید و سعی کنید که از تمامی آنها در سایت خود استفاده کنید. و یا اینکه ممکن است بخواهید تمام ایده های خود را در صفحه اول سایت خود قرار دهید که این کار نیز به ضرر شما خواهد بود و خواننده مجال پردازش همه آنها را در ذهن خود پیدا نمی کند بنابراین توصیه می شود که مفاهیم و بخش های اصلی سایت خود را در صفحات جداگانه داشته باشید. وقتی که شما سایت خود را طراحی می کنید یک قالب ، یک لوگو و یک نوع قالب متنی را برای خود مد نظر داشته باشید.

  1. فراخوانی برای اعمال نامناسب

در واقع فراخوانی برای اعمال ها دروازه ورود به تجارت می باشد. این ها به مخاطبان  دستور میدهند که اعمالی را در سایت انجام دهند. برای اینکه مخاطبان متوجه شوند که دقیقا چه کاری دارند انجام می دهند شما باید اطلاعات کافی در مورد فراخوانی برای عمل مورد نظر در اختیار او قرار داده باشید و گرنه کاربر رغبتی برای این کار پیدا نخواهد کرد.

 قوانین طراحی سایت                                                                                                                                                                                                                                                      اصول طراحی سایت شرکتی و تجاری

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید