اشکال هندسی در طراحی لوگو

بسیاری از افراد هنگام بررسی یک آرم یا لوگو تنها به ظاهر آن توجه می‌کنند؛ زیرا این افراد هیچ اطلاعی درباره مفهوم اشکال در طراحی لوگو ندارند.

ما هر روز شکل‌های مختلفی را در محیط اطرافمان مشاهده می‌کنیم، اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که در پشت هر شکل یک نکته روانشناسی وجود دارد. نکته روانشناسی که در پس هر شکل وجود دارد درک شکل‌ها را برای کاربران ساده‌تر می‌کند و مفهومی که طراحی لوگو با توجه به آن انجام شده را به خوبی منتقل می‌سازد. شکل‌هایی که داری لبه‌های گرد و نرم هستند به نوعی احساس نزدیکی بیشتری در افراد ایجاد می‌کنند و اشکالی که دارای لبه‌های تیز و برنده هستند در حقیقت قدرت را به نمایش می‌گذارند.

طراحان به مفهوم اشکال در طراحی لوگو توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند و نمادها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که احساسات در آن‌ها موج بزند و کاربران بتوانند حتی با عمیق‌ترین مفهوم نهفته درون آن‌ها ارتباط برقرار کنند. ادامه ویژگی‌های اشکال مختلف بررسی شده است تا با دید بازتری بتوانید طراحی انواع لوگو را انجام دهید.

اشکال هندسی در طراحی لوگو

شکل‌های هندسی و مفهوم اشکال در طراحی لوگو

در اولین مرحله از بررسی مفهوم اشکال در طراحی لوگو با شکل‌های هندسی که بیشترین کاربرد را در طراحی لوگوهای مختلف دارند برخورد می‌کنیم. وقتی فکر این شکل‌ها برای اولین بار به ذهن شما خطور می‌کند، به خوبی میدانید که آن‌ها شامل مربع، مستطیل، مثلث، لوزی، بیضی و… هستند. این شکل‌ها به راحتی قابل شناسایی هستند. برای رسم شکل‌های هندسی از خطوط صاف استفاده می‌شود. شکل‌هایی که دارای خطوط صاف هستند و زاویه دارند نماد نظم هستند، اما شکل‌هایی که هیچ زاویه‌ای ندارد و حاشیه‌هایی نرم برای آن‌ها در نظر گرفته شده نماد جامعه و ارتباط‌هایی هستند که در بستر آن شکل می‌گیرند. طراحانی که علاقه‌مند هستند طراحی لوگو را ساده و تاثیرگذار انجام دهند از این شکل‌ها استفاده می‌کنند.

شکل‌های طبیعی/ارگانیک

شکل‌های طبیعی با الهام گرفتن از طبیعت ساخته می‌شوند و هیچ قاعده و قانون خاصی برای رسم آن‌ها وجود ندارد. مطابق آنچه برای مفهوم اشکال در طراحی لوگو در نظر گرفته شده، شکل‌های طبیعی/ارگانیک احساس آرامش و آسایش را به مخاطب منتقل می‌کند. از جمله شکل‌های طبیعی که در طراحی لوگو استفاده می‌شوند می‌توان به شکل‌هایی که از برگ‌ها، سنگ‌ها، گل‌ها و حتی ابرها الهام گرفته شده‌اند اشاره کرد. این شکل‌ها گاه به طور کامل از دل طبیعت اقتباس می‌شوند و گاه تنها زاییده افکار طراح هستند.

شکل‌های انتزاع

در بررسی مفهوم اشکال در طراحی لوگو شکل‌های را می‌بیند که نه از قوانین رسم شکل‌های هندسی تبعیت می‌کنند و نه این که از طبیعت اقتباس شده‌اند.

شکل‌های انتزاعی که در طراحی لوگو استفاده می‌شوند اغلب ساده و قابل تشخیص هستند، اما در حقیقت این شکل‌ها مصداق واقعی ندارند.این شکل‌ها گاه مفهوم خاصی را که مرتبط با نام برند و کار شرکت است درون خود پنهان می‌کنند و گاه به تنهایی برای معرفی یک برند در قالبی کاملاً متفاوت و با یک شکل خاص استفاده می‌شوند.

 

 

 

مربع و مستطیل در طراحی لوگو

این دو شکل نشان دهنده ثبات هستند. مستطیل یک شکل شناخته شده در طراحی لوگوی حرفه‌ای و ساده به حساب می‌آید و در بررسی مفهوم اشکال در طراحی لوگو علت انتخاب این شکل پررنگ‌تر از سایر اشکال هندسی است. دلیل محبوبیت این شکل در این است که مستطیل در رده شکل‌های پر کاربرد قرار می‌گیرد و استفاده از آن نشان دهنده قابلیت اطمینان و ثبات است. مربع‌ها و مستطیل‌ها دارای خطوطی صاف و زاویه‌های قائم هستند و از قوانین ساده ریاضی پیروی می‌کنند. به گونه‌ای که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استفاده این تصویر هنگام طراحی یک لوگو بسیار خسته کننده است؛ اما طراحان حرفه‌ای به این موضوع توجه دارند که این اشکال با وجود این که هیچ قوانین جادویی ندارند، اما بسیار راحت با دیگر اشکال انطباق پیدا می‌کنند. به گونه‌ای که گاه شکلی که از ترکیب دو یا چند مربع و مستطیل تشکیل می‌شود بسیار پیچیده به نظر می‌رسد.

طراحی لوگو فرهنگی

در برخی مواقع لوگو طراحی شده نماد یک فرهنگ خاص است. به عنوان مثال در بودائیسم اشکالی که درون یک دایره که نمادی از جهان ابدی است قرار دارند، در کنار هم نماد انسان و آفریننده را به نمایش می­گذارند.

 

 

بنابراین هنگام سفارش طراحی لوگو، طراح حرفه­ای که درباره مفهوم اشکال در طراحی لوگو اطلاعات کافی دارد، لوگو مورد نظر با توجه به اطلاعاتی که مشتری ارائه کرده طراحی می­کند.

اشکال و نشانه ها طراحی لوگو نقش بسیار زیادی در طراحی لوگوی مفهومی دارند و میتوان به وسیله ی اشکال تاثیر گذاری لوگو را چندین برابر کرد به شرطی که اصول آن رعایت شود هدف اصلی در طراحی لوگو ایجاد انعکاس و مفهومی از کار شرکت است که باید به درستی انجام شود استفاده از اشکال مضحک در طراحی باعث خدشه دار شدن محبوبیت یک شرکت میشود همچنین کپی برداری از نشانه های دیگر نیز باعث میشود لوگو خاصیت منحصر به فرد بودن خود را از دست بدهد نشانه ها عناصر گرافیکی هستنند که با زبان دیگر که همان زبان تصویری است چیزی را به ما نشان میدهند و ما به عنوان طراح باید نحوه ی کار با اشکال را به درستی بلد باشیم

در جهانی که سازمان ها با ارائه محصولات و خدمات خود در میان مردم جای میگیرند و محبوب میشوند نشانه ها و لوگو ها هروز مهمتر میشود چرا که بخش مهمی در هویت بخشی به سازمان را یک لوگو ایفا میکند و تعریف لوگو به سادگی یک نشانه و علامت نیست  ۹ اصل محکم در چارچوب طراحی لوگو  را بخوانید

علائمی که در طراحی لوگو به کار میبرید ممکن است در هر فرهنگ و سازمانی معنی خاصی دهد این مسائله برای شرکت های که فقط میهنی کار میکنند مشکلی ندارد اما شرکت هایی که در سطح بین المللی کار میکنند باید طراح لوگوی آن ها به درک هر فرهنگ نسبت به علائم به کار رفته در طراحی لوگو واقف باشد

از به کار بردن چند نشانه و علامت در طراحی بپرهیزید زیرا ممکن است از موضوع اصلی دور شوید و پیچیده و نامفهومی در لوگوی شما ایجاد شود همچنین هدف از طراحی لوگو ایجاد مفهومی واحد است و با این کار ما لوگو را چند معنی میکنیم و ممکن است هر فردی درک خاصی از لوگو داشته باشد

اشکال هندسی در طراحی لوگو

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید