اگر کاربر همیشگی اینترنت هم نیستید و هر از گاهی به دنیای بیانتهای مجازی سری میزنید باز هم احتمال زیادی دارد که با صفحات تبلیغاتی مستطیلی رنگارنگی بر خورد کنید که در اندازه ها و طرحهای مختلف جلوی چشمانتان می رقصند و می خواهند به آنها توجه کنید.
نام این کادرهای رنگین «بنر» است. بنرها از رایجترین انواع تبلیغات اینترنتی هستند و شاید مهمترین نمود خلاقیتهای تصویری و گرافیکی آگهیهای اینترنتی باشند که توجه کاربران و شرکتهای تجاری را به خود جلب میکند.
بنر های تبلیغاتی در معرفی نام و مارکهای تجاری بسیار موفق عمل می کنند، زیرا نام ها یا تصاویر کوتاه بهخوبی در ذهن جای می گیرند.
● وظیفه یک بنر موفق
بسیاری از متخصصان دنیای تجارت الکترونیک بر این باورند که محتوای بنر تبلیغاتی باید فقط متن ساده یا لینک به سایت مورد نظر باشد. اکثر مردم به این نوع تبلیغات بنری توجه خواهند کرد زیرا هنگامی که فردی در اینترنت سیر میکند به دنبال مجموعه ای از اطلاعات خاص است و به فکر مشاهده انیمیشن های جذاب یا آرم های هنری نیست . در واقع ارائه اطلاعات صحیح به جستجوگران در زمان و مکان مناسب را وظیفه یک بنر موفق میدانند.
مهم ترین خصوصیت یک بنر استاندارد تبلیغاتی موفق را طراحی جذاب برای تاثیرگذاری روی کارر است به خصوص بنرهای متحرک ( فلش ) که با قدرت تحرک دادن به اجزای بنر از قبیل عکسها و متن ها و …نمایش زیبایی ازیک تبلیغ رافراهم میکنندواستفاده به موقع از اجزا در کنارهم به جذابیت بنر می افزاید.»
درباره دیگر ویژگی های یک تبلیغ موثر اینترنتیمیتوان گفت: «خصوصیت بعدی استفاده از حداقل زمان برای معرفی بنر یا نمایش اطلاعات بنر است. هرچه زمان طول نمایش بنر کوتاهتر باشد کاربر زودتر به اطلاعات دسترسی پیدا می کند. توجه به حجم بنر نیز بسیار حائز اهمیت است . هرچه مقدار حجم بنر کمتر باشد در صفحات وب زودتر بارگذاری می شوند».
در کل راز موفقیت یک تبلغ اینترنتی را انتخاب محل مناسب برای تبلیغات ، طراحی و نوع اطلاعرسانی و موارد فنی بنر از قبیل حجم ذکر کرد «با توجه به استاندارد نبودن سیستمهای عامل نصب شده بر روی رایانههای کاربران اینترنتی استفاده از فرمتهای فلش که از جذابیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود توصیه نمیگردد و امکان باز نشدن انها در مواردی مانند نداشتن برنامه فلش پلیر و یا کندی سرعت اینترنت که به تازگی با آن مواجه شده ایم وجود دارد».
● تبلیغات هدفگیری شده
شاید اصطلاح «تبلیغات هدفگیری شده» را شنیده باشید. این اصطلاح در واقع اشاره به شناخت مخاطب دارد که در این باره شامل کاربرانی با علائق مشترک شغلی، تخصصی، هنری، ورزشی و امثال آن هستند. در تبلیغات از طریق بنر این گروهها را می توان با دسته بندی سایتهای نمایشدهنده آگهی از یکدیگر تفکیک کرد، بهطوری که هر آگهی برای گروه خاصی از مخاطبان پخش شود. ناگفته پیداست که به این ترتیب هزینه ها کاهش و بازدهی تبلیغات به میزان درخور توجهی افزایش مییابد و میزان اثرگذاری تبلیغات بالا می رود.