- تحقیق کنید
قبل از آن که شروع به طراحی سایت خود کنید مخاطب هدف خود و علایق و انتظارات آنها را شناسایی کنید. مطمئن شوید وبسایتی را میسازید که تنها برای برطرف کردن احتیاجات آنهاست و نه هر مخاطب عامی دیگر. اگر مخاطب هدف وبسایت شما “همه افراد” باشد، هرگز به سطح وبسایتی با مخاطب معین نمیرسید. رقبای خود را شناسایی و آنها را تحلیل کنید. بخشهای خوب و مفید سایت آنها را پیدا کنید و به ذهن بسپارید. اما فقط یک کپیکننده نباشید، چیزی جدید و اصیل خلق کنید که اتفاق و حرکتی نوین باشد.
- رنگ
وقتی دارید وبسایتی را طراحی میکنید، شاید خیلی وسوسهکننده باشد که از رنگهای مختلف استفاده کنید. در حالی که توصیه میشود برای حفظ سادگی و در عین حال جذابیت بصری سایت بیش از دو یا سه رنگ به کار نبرید. استفاده از رنگهای زیاد در طراحی یک وبسایت، به آن شکلی بینظم میدهد و باعث سردرگمی بازدیدکننده خواهد شد. اگر همچنان فکر میکنید لازم است از رنگهای مختلفی استفاده کنید، توصیه میشود سایهها و همخانوادههای رنگهای اصلیتان را به کار برید. همچنین رنگهایی را انتخاب کنید که به هم میآیند و در کنار هم زیبا به نظر میرسند. اگر از رنگهای انتخابیتان مطمئن نیستید در اینترنت میتوانید ابزارهای بسیاری برای انتخاب رنگهای استاندارد پیدا کنید.
- لوگو
از آنجا که آرم و لوگو شما نقش مهمی در معرفی نشان تجاری و برَندتان دارد، یکی از اساسیترین قسمتهای سایت و در مرکز توجه بازدیدکنندگان خواهد بود. مطمئن شوید که لوگو دارای کیفیتی بالا و در بالاترین قسمت هر برگه موجود سایتتان است. همچنین به آن لینک صفحه اصلی را بدهید که بازدیدکننده شما در هر جایی از سایت که باشند به راحتی با کلیک بر روی آن به صفحه خانه برود.
- کنتراست متن
فکر میکنید چرا کتابها همیشه صفحه سفید و نوشتههای سیاهرنگ دارند؟ چون نوشتهها باید به قدر کافی واضح و خوانا باشند. همین مطلب درباره سایتها نیز صادق است. از همان زمان آغاز به کار اینترنت، وبسایتها تغییرات زیادی را به خود دیدهاند. یکی از چیزهایی که تغییر خاصی نکرده، استفاده از متن و وجود کنتراست آنها با صفحه پسزمینه است. نوشته تیره رنگ در پس زمینه روشن کاربردیترین ایجاد کنتراست در متنها و نوشتههاست. اگر برای نوشتهها و پسزمینه از رنگ های نزدیک به هم استفاده کنید، قطعا هیچچیز برای مراجعین وبسایت شما واضح نخواهد بود و در نتیجه خیلی سریع دکمه ضربدر بالای صفحه را کلیک خواهند کرد.
- فضا
بسیاری از طراحان وب خیلی زود فراموش میکنند که فضایی که برای عنصری در سایت خود در نظر گرفتهاند، ممکن است برای محتوای حقیقی آن خیلی کوچک باشد. مثلا وقتی شما برای یک منو تنها فضایی برای پنج آیتم در نظر گرفته باشد و سفارشدهنده سایت ناگهان تصمیم میگیرد پنج آیتم دیگر نیز به آن اضافه کند، به دردسر میافتید. همیشه به خاطر داشته باشید که هم شما و هم مشتریتان بیش از فضای اولیهای که در نظر گرفتهاید، احتیاج خواهید داشت. اگر از همان اول این احتمال را در نظر نگرفته باشید ممکن است بعدا مجبور شوید ساعتها وقت بگذارید تا اشکالات را رفع کنید.
- انسجام
برای اینکه وبسایتی با ماندگاری بالا و محتوایی بهینه داشته باشید، اهمیت زیادی دارد که طراحی وبسایت خود را از نقطه مشخصی آغاز و پروسه طراحی را در همان مسیر دنبال کنید. در مورد مخاطب هدف خود تحقیق و پرس و جوی فراوانی انجام دهید، رقبا را تحلیل کنید، طرح اولیه و پیشنویسهای زیادی تهیه کنید و نظر مشتری خود را در مورد آنها جویا شوید. با استفاده از منوهای شبکهای و فوتوشاپ در دستهبندیهای مشخص طراحی خود را انجام دهید. به طور خلاصه در چند کلمه میتوان گفت: “همهچیز را سازماندهی کنید”
- منو شبکهای
ترجیح این است که از یک منو دوازده-ستونه برای طراحی خود به کار برید. این به طراح و در سطوح بالاتر به توسعهدهنده این امکان را می دهد که وبسایتی ساختاریافته و با حفظ اصول نظم و ترتیب طراحی کند و توسعه دهد. منو دوازده ستونه برای طراحیهای واکنشگرا نیز بسیار مفید فایده خواهد بود. هنگامی که طراحی با این شبکهها را شروع کنید دیگر هرگز حاضر نیستید بدون آنها کار کنید.
- سادگی
همه چیز را به سادگی برگزار کنید و تنها ضروریترین بخشهای وبسایت خود را به نمایش بگذارید. حتما شما هم در بسیاری از وبسایت ها دیدهاید که بخشهای مهم آن در میان تودهای از مطالب کمارزش و بیاهمیت گم شده و همین مطلب باعث میشود سرعت ایجاد تغییر در سایت نیز به شدت کاهش یابد. سعی کنید همیشه موارد غیرضروری وبسایتتان را حذف کنید و یا آنها را در بخشهای زیرین صفحات و یا زیر-صفحات پنهان کنید. قاون ۲۰-۸۰ اینجا هم صادق است؛ اغلب تنها ۲۰% عناصر سایت شما ارزشمندند و ۸۰% دیگر کارایی خاصی ندارند. همیشه با آزمودن اطمینان حاصل کنید که المان با ارزشی را دور نمیاندازید.
به علاوه همواره به خاطر داشته باشید که در کل وبسایت استایل و شیوه طراحی یکدستی اعمال کنید.
سعی کنید دکمهها، فهرستها و رنگهای به کار رفته در کل سایت یکسان و یکپارچه باشند تا وبسایتوضوح و سادگی خود را حفظ کند. یک ساختار حسابشده را برگزینید
- به روز باشید
وبسایتها دائماً در حال تغییرند. چیزی که سال گذشته بسیار پرطرفدار بوده ممکن است امسال قدیمی به نظر برسد. اگر میخواهید یک طراح وب حرفهای باشید همواره به دنبال جدیدترین اخبار و اطلاعات در مورد طراحی سایت باشید تا به مشتری خود سایتی با تکنیکهای ده سال پیش ارائه ندهید. در عین حال در استفاده از آنها زیادهروی نکنید چون به احتمال قوی وبسایت شما به زودی به تغییراتی نیاز خواهد داشت. همواره اطمینان حاصل کنید که طراحیهای شما تا چندین سال ماندگار خواهند بود چون بسیاری از مشتریان شما ممکن است تا مدتها نخواهند تغییری در سایتشان اعمال کنند.
- اورجینال باشید، پوسته آماده نخرید
وقتی میخواهید وبسایتی شخصی و یا برای مشتریتان طراحی کنید، قاعدتا میخواهید منحصر به فرد باشید. وبسایت شما در حقیقت حکم بیزینس کارت شما را دارد. چرا که بسیاری از افراد قبل از هر چیز به وبسایت شما سر میزنند. قاعدتا چندان خوشایند نیست که وقتی فردی از سایت شما بازدید کرد بگوید: “من عین این وبسایت رو قبلا دیدم” . اگرچه دلایل بسیاری وجود دارد که گاهی شما ناچار به خرید یک پوسته و یا قالب میشوید. چند توصیه برای هنگامی که تصمیم به خرید یک پوسته میگیرید:
- پوستهای را انتخاب کنید که زیاد خریداری نشده باشد. به دنبال پربازدیدترینها و پرفروشترینها نباشید. چرا که بازدیدکنندگان شما احتمالا پیش از این با پرتکرارترینها آشنا شدهاند.
- تا جایی که میتوانید آن را شخصیسازی کنید. رنگها را عوض کنید و تمام ارجاعات به سازنده و فروشنده تم را پاک کنید. همچنین توجه داشته باشید که برخی پوستهها نیاز به سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دارند. در این صورت بهتر است به دنبال انتخاب یک پوسته جدید باشید.
- حتما از یک لوگو اختصاصی بهره ببرید تا حداقل یک نشان اختصاصی برای خود در سایتتان داشته باشید.
- طراحی خود را بیازمایید
زمانی که طراحی سایتتان به پایان رسید، قبل از آن که آن را در معرض نمایش عموم قرار دهید تمام سوراخ سنبههای آن را تست کنید. کوچکترین اعمال تغییری ممکن است پیامدهای منفی یا مثبت زیادی با خود به همراه داشته باشد. به طور مثال مایکروسافت پس از تست رنگ آبی در سایت خود، سالیانه حدود ۸۰ میلیون دلار درآمد برایش به همراه داشت. البته این بدان معنی نیست که قطعاً چنین ارقامی در انتظار شما نیز خواهد بود، منظور این است که اهمیت موضوع برای شما روشن شود. وبسایت خود را چندین بار بیازمایید و همواره آن را پویا و فعال نگه دارید. تستهای A-B ر ا مرتباً انجام دهید تا همواره وبسایتی بهینه و با کمترین نقص ممکن داشته باشید.