ما در هنگام صحبت با ديگران علاوه بر حرف زدن اعمال ديگري نيز مانند خنديدن ، اشاره كردن ، نگاه كردن ، عصباني شدن و… را انجام مي دهيم . تمام اين اعمال در ارتباط برقرار كردن ما با مخاطب تاثير داشته و گاهي بسياري از حرف ها را با چيزي غير از زبان بيان مي كنيم . يك صفحه وب نيز می بایست علاوه بر انتقال مطالب ، بتواند احساس طراح وب آن وب سایت را نيز بيان كند . اين كار را رنگ ها در طراحي وب انجام مي دهند . حس خشم ، محبت ، شادي و حتي اعتماد از طريق رنگ ها به بيننده منتقل مي شود .
اصل رنگ بندی و روانشناسی رنگها
یکی از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب ، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه ، به مشاهده مطالب آن بپردازند. این که چه رنگی متناسب سایت های وب است ، پرسشی است که کارشناسان وب خیلی پاسخ جامع و کاملی برای آن ارائه نکرده اند و کم تر متخصصات طراحی وب به مسئله روان شناسی رنگ ها در طراحی سایت توجه کرده اند.
بهترین رنگ نداریم !
در مدیریت نوین یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که یک بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد. ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگ بندی صفحات وب نیز چنین رویکردی دارد. این تجربه و نوع علاقه و هنر طراح وب بوده که صفحات وب سایت را جذاب و دلفریب و یا بی رنگ و لعاب می نمایاند .
نکاتی که می بایست در زمان طراحی گرافیک سایت در نظر داشته باشیم :
۱- اثر روان شناسی رنگ ها
۲- قابلیت خواندن متون صفحات سایت
۳- رنگ متمم رنگهای انتخابی برای پشت زمینه ، گرافیک ها ، لینک ها و متون
۴- وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده
۵- توجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخش های مختلف سایت
سایتی مانند یاهو که روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است ، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات پویا استفاده کرده است . مثلا بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی آن بسیار متفاوت است .
۵ اصل مهم در استفاده بهینه رنگ ها در طراحی وب
۱- رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن می گذارند .
۲- اثر رنگ می تواند بیننده را ترغیب به خرید یک کالا کند .
۳- رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی کنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان می دهند .
۴- اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است .
۵- هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده می فرستد .
ارتباط رنگ به موضوع
یک اصل کلی وجود دارد که می گوید : در رنگ بندی یک صفحه ، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به کار رود ؛ یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوع محوری سایت در رنگ بندی مطالب مهم است .
رنگ ها و معاني آنها
سفید : اشاره دارد به صداقت ، پاکیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بودن چیزی . سفید بهترین رنگ برای پشت زمینه ی صفحات وب است .
سبز : نشان تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی می باشد .
رنگ سبز و سفيد با هم تركيب مناسبي بوجود مي آورند . اما در ژاپن يك گل ميخك صد پر سفيد نشان مرگ است و در چين كلاه سبز به معناي خيانت يك زن به شوهرش معني مي دهد . كلاه سبز با ميخك سفيد نمی تواند نشان زيبايي براي لوگوي يك شركت باشد . گرچه سبز رنگ آرامش بخش است (به همين دليل در بيمارستان ها استفاده مي شود) و همچنین رنگ سبز راحت تر از بقيه رنگ ها در چشم انسان آناليز مي شود . تركيب هاي گوناگون رنگ سبز معاني گوناگوني مي دهد .
زرد : خدا را شكر كه سايت هاي زرد رنگ زياد نيستند . با وجود اينكه رنگ زرد نشان از جمع شدگي و تمركز است ، اما بسيار سخت و مشكل در چشم آناليز مي شود . رنگ اطاق را زرد كنيد ؛ نتيجه اين مي شود كه بچه ها بیشتر گريه مي كنند و بزرگتر ها سريعتر عصباني مي شوند. رنگ زرد يك رنگ حسي و چشم فريب است و استفاده آن در ميزان كم بسيار جذاب و خوش ديد خواهد بود . نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت حاکی از رنگ زرد است .
آبی : نشان امنیت ، اعتماد ، مسئولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال است . آبی دومین رنگ عوام پسند است .
قرمز : براي افزايش فشار خون و سرعت ضربان قلب استفاده مي شود . افرادي كه در محيط قرمز كار مي كنند معمولا سريعتر كار مي كنند ، اما اشتباهاتشان در كار بيش از ديگران است . اين رنگ اميال دروني مثل اشتها ، بي قراري و تنش عصبي را افزايش مي دهد ؛ توانایی ، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم از اینگونه موارد هستند . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . به طور کلی این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند .
بنفش : این رنگ نشانه ی وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت می باشد .
نارنجی : نارنجی از سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق کردن ، چالاکی و نیرو ، تحمل و بلند همتی حکایت می کند.
صورتی : این رنگ به ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش کودک اشاره می کند.
نقره ای : سمبل سرما و علمی بودن است .
قهوه ای : تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و کمک کننده بودن از خصیصه های این رنگ هستند . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .
خاکستری : این رنگ صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن را القاء می کند .
سیاه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان .
تطابق طول موج رنگها
ايجاد يك سايت با دو رنگ آبي كمرنگ و قرمز كمرنگ ايده بسيار ضعيفي است. رنگ قرمز ملايم طولاني ترين طول موج را داراست و آبي ملايم كوتاه ترين را . هنگام نگاه كردن انسان به اين دو رنگ ، لنز چشم براي تنظيم زوم تغيير اندازه مي دهد . اما چون فركانس هاي رنگي اين دو رنگ با هم خيلي تفاوت دارد باعث خستگي چشم و اي