نورومارکتینگ در طراحی وب

در طراحی وب هدف نورومارکتینگ افزایش نرخ ارتباطات و درصد بازدیدکننده‌هایی است با استفاده از تعصب شناختی خاص در طراحی و محتوای سایت است.

نورومارکتینگ در طراحی وب

هر وبسایت بازاریابی باید حداقل از چند تا از این تاکتیک‌ها بهره برده باشد.

انطباق تعصب: استفاده از تایید اجتماعی

همه ما بطور ذاتی تمایل داریم کارهایی را انجام دهیم که دیگران نیز انجام می‌دهند. این را «انطباق تعصب» می‌نامند. خوب یا بد، این روش رفتاری مغز ماست. بازاریاب‌ها در قرن اخیر، سعی کرده‌اند تا با استفاده از نشانه‌ها و تاییدهای اجتماعی از این ویژگی نهایت بهره را ببرند.

تایید اجتماعی، گواه حقانیت است. به سادگی نشان دهید که دیگران محصول و خدمات شما را انتخاب کرده‌اند. هدف تایید اجتماعی این است که هر انتخابی غیر از محصول شما غیر طبیعی به نظر برسد و بازدیدکننده‌ها از انتخاب نکردن برند شما احساس خوبی نداشته باشند.

این متداول‌ترین نوع نورومارکتینگ در طراحی وب است زیرا به ثمر رساندن آن آسان است. امروزه همه از تایید اجتماعی (Social proof) استفاده می‌کنند. شما نیز نباید از آن غافل شوید.

۱. گواهی رضایت

رضایت‌نامه‌هایی از زیان دیگر مشتریان شما، نشان می‌دهد که کیفیت محصول/خدمات شما مطلوب است. این دست گواهی‌های رضایت بسیار قابل اعتماد و موثقند.

بهترین محل برای قرار دادن گواهی رضایت در صفحه محصول یا خدمات مرتبط با آن است. بدین‌ترتیب می‌توانید از گواهی و حمایت آنها برای تبلیغ کار خود استفاده کنید.

 

نکته حرفه‌ای: هرگز یک صفحه مجزا برای گواهی‌های رضایت ایجاد نکنید. چنین صفحه‌هایی عموما بازدید کننده‌های کمی دارند زیرا کمتر کسی از سایتی به قصد خواندن گواهی‌های رضایت، بازدید می‌کند.

۲. تایید و اثر خطای هاله‌ای (Halo Effect)

اگر شخصی با یک سابقه خوب، برند شما را پسندید، أن را به نمایش بگذارید و به همه نشان دهید. این کار به سازمان و برند شما اعتبار بیشتری خواهد بخشید. این تعریف «خطای هاله‌ای» است. طبق تغریف‌های ارائه شده در روانشناسی و علوم شناختی، خطای هاله‌ای (اثر هاله‌ای) (Halo Effect) به نوعی خطا در شناخت و تصمیم‌گیری گفته می‌شود که تحت تاثیر ذهنیت قبلی قضاوت کننده شکل می‌گیرد و می‌تواند از حقیقت و انصاف به دور باشد.

 

این قبیل تاییدها را هرجایی ممکن است ببینید. برای این منظور می‌توانید از چند واژه‌ای که در یک شبکه اجتماعی مطرح شده تا یک متن در سخنرانی استفاده کنید.

یادتان باشد که اگر در شبکه‌های اجتماعی چنین تغاریفی را دیدید، حتما نسبت به آنها واکنش مثبت نشان دهید. برای این منظور می‌توانید از لایک کردن کمک بگیرید. با این کار نشان داده‌اید که نسبت به واکنش مثبت آنها سپاسگزار و قدرشناسید.

۳. اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

اشتراک‌گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی متداول‌ترین راه برای تشان دادن تایید‌ها و تعریف‌هایی است. شماره‌هایی که نشان‌دهنده تغداد دقعات به اشتراک گذاشته شدن یک مطلب در شبکه‌های اجتماعی‌اند، نقش به سزایی در جذب مخاطب دارند.

«این مطلب ۸۵ بار ریتوییت شده، پس باید خواندنی باشد»

نکته: اگر تعداد دفغاتی که مطالب شما به اشتراک گذاشته می‌شود کم است از ابزارهای شمارنده‌دار استفاده نکنید.

۴. ویجت‌های شبکه‌های اجتماعی

برخی از ویجت‌ها و ابزارهای شبکه‌های اجتماعی، امکاناتی بیشتر از شمارنده‌ دارند. آنها افراد را نشان می‌دهند. مثلا ویجت فیسبوک به شما نشان می‌دهد که چه کسی از دوستان و آشنایان شما در فیسبوک، آن مطلب یا وبسایت را پسندیده است.

این راه تاثیر چشم‌گیری دارد زیرا شما اشخاص را می‌شناسید.

۵. مهر اعتماد: گواهی‌نامه، عضویت، و جوایز

ظاهر و لوگوی سازمان اهمیت زیادی دارند اما اتاق بازرگانی، مجامع صنعتی، گواهی‌نامه‌ها و جوایز، اعتبار برند شما و راهی برای جلب اطمینان به شمار می‌روند.

 

همه آنها را کنار هم و در یک محل مهم، مانند صفحه نخست سایت، قرار دهید؛ اما در مکانی که بلافاصله در دید بازدیدکننده قرار نگیرد. مثلا در قسمت‌های پایینی صفحه یا در فوتر.

نورومارکتینگ در طراحی وب

× هر سوالی دارید ازمون بپرسید