در طراحی وب، رنگ مهمترین عامل بصری و اولین عنصر تاثیرگذار بر کاربر است. چون وجود نور باعث تشدید رنگها میشود، بنابراین انتخاب مناسب و بهجای آن میتواند به جذابیت سایت بیافزاید و گاهی انتخاب نامناسب باعث میشود کاربر تا بارگذاری کامل صفحه منتظر نماند.
انتخاب رنگ، یک موضوع کاملا سلیقهای است و اثر روانشناسی و مفهوم آن در فرهنگهای گوناگون در درجات بعدی اهمیت قرار دارند اما رعایت این مسائل باعث انتقال بهتر موضوع به کاربر میشود.
رنگ
به طور کلی رنگها دارای سه مشخصه اصلی هستند که با تغییر در آنها طیفهای گوناگون رنگ پدید میآیند. این سه مشخصه عبارتند از:
فام (Hue)
درخشندگی (Value)
اشباع (Saturation)
فام یا تهرنگ
فام همان اسم عام رنگ است که در نهایت درخشش دیده شود، رنگها به دو دسته کلی فامدار (قرمز، آبی، زرد و …) و بی فام (سیاه، سفید و خاکستری) تقسیم میشوند.
فامهای اولیه
این فامها در مثلث مرکز دایره رنگ قرار دارند که شامل سه رنگ اصلی آبی، زرد و قرمز میشوند و سایر رنگها از ترکیب این سه رنگ بوجود میآیند. نمونههای زیر، طرحهایی را نمایش میدهد که در آنها، از رنگهای اصلی برای ساختار سایت استفاده شده است.
فامهای ثانویه
این رنگها از ترکیب دو به دو رنگهای اولیه با هم بهدست میآیند که شامل سبز، نارنجی و بنفش میباشد.
فامهای ثالثه
از ترکیب فامهای اولیه و ثانویه با هم، فام های ثالثه بدست میآیند که شامل رنگهای حلقه بیرونی دایره رنگ میشود.
درخشندگی
درخشندگی درجه تیرگی یا روشنی هر رنگ است و طیفهای گوناگون یک فام (رنگ) از روشنترین حالت تا تیرهترین را تشکیل میدهد.
طرحهایی که در ادامه میبینید، نمونههای مناسبی از بهکار گیری طیفهای مختلف رنگی است. در این نمونهها با تغییر در تیرگی و روشنی، سعی شده تا کنتراست درخشندگی لازم در آنها ایجاد شود.
اشباع یا خلوص رنگی
از ترکیب رنگهای فام دار با رنگهای بیفام (سفید، سیاه و خاکستری) درجه خلوص رنگی تغییر میکند. در واقع اشباع، همان خالص بودن یک رنگ است در حالتی که هیچ رنگ دیگری با آن ترکیب نشده است. مانند آبی خالص.
ترکیب رنگهای خالص با خاکستری از انرژی رنگها کم میکند و از نظر بصری دورتر میشوند و هر چه خالصتر باشند نزدیکتر بهنظر میآیند. از این خاصیت میتوان برای پلانبندی کار کمک گرفت و از رنگهای پر انرژیتر برای عنوانهای مهمتر و در سطوح کم استفاده کرد.