۱- اندازه سایت
اندازه یک وب سایت در طراحی سایت اثر بسیار زیادی در رتبه آن سایت در موتورهای جستجو دارد. موتورهای جستجو به دنبال محتوا هستند، اگر شما در طراحی سایتتان تعداد کمی صفحه وب دارید و رقیب شما تعداد زیادی دارید، به احتمال بسیار زیاد سایت شما رتبه کمتری از سایت رقیب خواهد داشت. در بسیاری از موارد امکان پذیر نیست که شما صفحات زیادی را در مورد کسب و کار خودتان در سایت منتشر کنید در این مورد شما بایستی به ارائه محتوای رایگان در سایتتان فکر کنید. در طراحی سایت و سئو با اضافه نمودن محتوای رایگان علاوه بر اینکه مورد علاقه موتورهای جستجو قرار میگیرید، باعث رضایتمندی بازدید کندگان شده و باعث مراجعه مجدد به سایت شما میشود.
۲- سایتهای مبتنی بر صفحات گرافیکیدر طراحی سایت، سایتهایی که از اجزای گرافیکی به مقدار زیاد استفاده میکنند علاوه بر اینکه زمان مورد نیاز برای دیده شدن سایت را افزایش میدهند از نشر موتورهای جستجو هم دچار مشکل میشوند. موتورهای جستجو نمیتوانند محتوای عکسها را ایندکس کنند. هرچند گوگل این امکان را اضافه کرده است اما این مورد در بیشتر موتورهای جستجو امکان پذیر نیست.
۳- صفحات وب پویا
اگر در طراحی سایت محتوای سایت شما از روی یک بانک اطلاعات بزرگ ساخته میشود، احتمالاً دیدهاید که بخشهایی از سایت شما در موتورهای جستجو ثبت نشده و قابل جستجو نیستند. بایستی در طراحی سایت به نوعی موتورهای جستجو را مجاب کرد که این صفحات را ثبت کنند. یک راه استفاده از لینک صفحات مورد نظر در طراحی سایت (صفحات پویا) در صفحات ثابت است. البته باز هم در این روش محتوای اطلاعات به احتمال زیاد قابل جستجو نیستند. اگر میخواهید محتوای اطلاعات را هم قابل جستجو کنید، راه حل منتشر کردن دوره ای اطلاعاتی است که تغییر نمیکنند. این اطلاعات را در صفحات ثابت منتشر کنید. نمونه این نوع صفحات، صفحات وبلاگ هستند که اطلاعات اصلی در یک بانک اطلاعاتی است و در دوره های زمانی خاصی در سایت ثبت میشوند.
۴-استفاده صحیح از کد HTML
برای طراحی سایت خود از برنامههایی مانند MSWord استفاده نکنید. صفحات تولید شده در این برنامه بیشتر شامل اطلاعات مربوط به رنگ و فونت و قالب صفحات میباشد. در این حالت روبات موتور جستجو بجای اینکه به اطلاعات سایت شما دسترسی داشته باشد، در درجه اول اطلاعات نمایشی سایت را میگیرد و بعد از آن اطلاعات اصلی را. این میتواند در نحوه گردآوری اطلاعات در طراحی سایت برای ثبت در موتور جستجو اختلال ایجاد نماید.
جهت طراحی سایت یک راه، استفاده از برنامههایی چون Dream Weaver است. این برنامه اطلاعات مربوط به نوع نمایش اطلاعات را در یک فایل CSS ذخیره کرده و در ابتدای صفحه سایت شما آن را مورد استفاده قرار میدهد. به این ترتیب در صورت لزوم و در زمان نمایش این فایل خوانده میشود و روبات موتور جستجو مشکلی پیدا نمیکند. علاوه بر این استفاده از کد HTML نادرست در صفحه سایت میتواند باعث بروز مشکل در روبات موتور جستجو شود هرچند که در نمایش سایت شما توسط مرورگرهای مختلف ایجاد اشکال نکن
۵- انتخاب نام دامنه مناسب
یک قانون طلائی در این مورد داریم که میگوید کاری کنید که در ذهن بازدیدکننده خود باقی بمانید. یکی از راههای عمل به این قانون طلائی استفاده از نامهای مناسب برای نام سایت پس از طراحی سایت است. اسم سایت شما میتواند نام کسب و کار شما باشد یا نام فعالیتی باشد که شما انجام میدهید. هیچگاه از اسامی طولانی و جملهها برای ثبت نام سایت خود استفاده نکنید. علاوه بر این اگر میخواهید به هر دلیلی نام دامنه خود را عوض کنید، برای اینکه رتبه قبلی سایت را از دست ندهید بهتر است از سرویس Forwarding سایت قبلی استفاده کرده و نام قدیم را به آدرس جدید Forward کنید.
۶- استفاده از فریم
سعی کنید اصلاً از فریم در طراحی سایت خودتان استفاده نکنید. حتی اگر مشتری شما از شما خواست سعی کنید او را در این زمینه توجیه کنید. تعدادی از مرورگرهای اینترنتی فریم را پشتیبانی نمیکنند و بنابراین سایت شما توسط این مرورگرها دیده نمیشوند. ذخیره کردن آدرس سایتی که با فریم طراحی شده بسیار مشکل است (بر خلاف قانون طلائی)
۷- اطلاعات خود را بروز نمایید
علاوه بر اینکه سایتهایی که تاریخ بروز رسانی آنها مربوط به چند سال پیش است از نظر بازدیدکننده اعتبار چندانی ندارد، موتورهای جستجو هم به این نکته حساس بوده و اینگونه صفحات را با کمترین رتبه در نظر میگیرد. سایتهایی که مرتباً بروز میشوند و صفحاتی که دوره بروز رسانی آنها کوتاه میباشد، در کسب رتبه بهتر موتورهای جستجو موفقتر هستند.