مقدمه
در دنیای دیجیتال امروز، طراحی UI و UX از اهمیت ویژهای برخوردار است. طراحان رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) نقش حیاتی در ایجاد تجربهای خوشایند برای کاربران دارند. آشنایی با وظایف و ویژگیهای این طراحان میتواند به شما کمک کند تا درک بهتری از این حوزه داشته باشید و در پروژههای خود موفقتر عمل کنید.
طراح UI و UX کیست؟
ابتدا بهتر است به تعریف مفاهیم UI و UX بپردازیم.
UI چیست؟
UI به معنای رابط کاربری است که به طراحی ظاهر سایت و قسمتهایی از آن که برای کاربر قابل مشاهده است، میپردازد. درواقع UI یعنی طراحی چیزی که کاربر مشاهده میکند.
وظایف یک طراح رابط کاربری (UI)
- بررسی پروژه و نیازسنجی
- طراحی بصری کاربر
- توسعه گرافیکی محصول
- برندینگ
- تحقیق درباره طراحی، تعاملی بودن و ریسپانسیو
- چیدمان راحت، استفاده از پالت رنگی و تایپوگرافی در محتوای سایت یا محصول
- نمونهسازی و ارائه طرح اولیه
- پیادهسازی و تعامل با توسعهدهنده محصول
چکیده
طراحی UI به معنای ایجاد رابط کاربری زیبا و کارآمد است که کاربران را به خود جذب کند. در مقابل، طراحی UX به معنای ایجاد تجربهای مثبت و بدون مشکل برای کاربران در هنگام استفاده از سایت یا محصول است. آشنایی با این دو مفهوم و وظایف طراحان UI و UX، به شما کمک میکند تا سایتها و محصولات دیجیتال خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید. در این مقاله، به بررسی ویژگیهای مهم طراحان UI و UX، اصول طراحی، و ابزارهای کاربردی برای آنها پرداختهایم.
UX چیست؟
طراحی UX به معنای ساختن تجربه خوب از یک محصول، سرویس یا خدمات برای کاربری است که از آن استفاده میکند. به زبان سادهتر، قرار دادن المانهای سایت در جاهای درست بهطوری که کاربران بتوانند به درستی از سایت استفاده کنند.
وظایف یک طراح تجربه کاربری (UX)
- مدیریت و بررسی رفتار کاربر و تعامل بین او با محصول
- ارزیابی و شناسایی نیاز و تجربه کاربری با استفاده از ابزارهایی مانند مصاحبهها، نظرسنجیها، ابزارهای گوگل، مانیتورینگ پلتفرمها
- تجزیه و تحلیل جامعه رقیب
- طراحی نمونه اولیه و آزمایش
- تمرکز روی اطلاعاتی که به کاربر داده میشود یا از او گرفته میشود، مانند فرمهای ثبتنام در وبسایت
- معماری اطلاعات
- بررسی بخش مارکتینگ
- نوشتن و تدوین استراتژی
ویژگیهای یک طراح UI/UX
طراح خوبی باشد:
در طراحی دو نکته بسیار حائز اهمیت است: امکانات و جزئیات. امکانات کاربران را به سمت محصول یا وبسایت شما میکشاند. جزئیات و ظاهر، آنها را جذب میکند و نگه میدارد. برای اینکه بتوانید مهارتهای لازم طراحی رابط کاربری را کسب کنید، ابتدا باید با اصول آن آشنایی داشته باشید.
اصول طراحی رابط کاربری:
- ساختار: رابط کاربری باید یک مدل ثابت، هدفمند و کاربردی داشته باشد که کاربر بتواند بهراحتی و سریع آن را درک کرده و جذب شود.
- سادگی و قابلیت دیده شدن: رابط کاربری درعین حال که باید ساده و انعطافپذیر باشد، بتواند همه اطلاعات و گزینههای لازم برای انجام هر فعالیتی را در اختیار کاربر قرار دهد بدون آنکه بخواهد اطلاعات غیر ضروری را ارائه دهد. همچنین باید بتواند هزینه خطاها و اشتباهات احتمالی را کاهش دهد.
- اصول رنگ، کنتراست و تایپوگرافی: یک طراح رابط کاربری باید با واژگان رنگ، اصول و روانشناسی آن آشنا باشد. همچنین با استفاده از کنتراست، اطلاعات را سازماندهی کند و از اصول تایپوگرافی در انتخاب فونت و سایز متن آگاه باشد.
اصول تجربه کاربری را بداند:
هر شخصی در طراحی تجربه کاربری باید مراحل پروسه و ایجاد یک پروژه را درک کرده و بهکار گیرد.
مراحل طراحی تجربه کاربری:
- تحقیق: قدم اول و اساسی برای شروع هر پروسه طراحی تحقیق است. در این مرحله هدف، آشنایی با پروژه و شناخت امکانات و نیازهاست. فعالیتهایی که در این مرحله انجام میگیرد شامل شناخت کاربران، بررسی رقیبها، بررسی مارکت، بررسی نیازها و چالشها میباشد.
- تحلیل: طراحی برای حل مسئله بهکار میرود. برای اینکه بتوانیم راهحل خوبی ارائه دهیم ابتدا باید مسئله را بهدرستی درک کنیم. متدهایی که در این مرحله بهکار میرود عبارتاند از ساخت نقشه مسیر کاربر، تبدیل اهداف به متن، استوری بورد و یوزرفلو.
- تولید: براساس نتایجی که از دو مرحله قبل بهدست میآید، در این پروسه طراحی انجام میگیرد که ممکن است چندین دفعه تکرار شود تا به نتیجه دلخواه برسد. کارهایی که در این مرحله انجام میگیرد شامل اسکیس، وایرفریم و طراحی کامپوننتها است.
نرمافزارهای طراح UI/UX
- اسکچ: به عنوان یک ابزار طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری برای اکثر طراحان وب جایگزین فتوشاپ شده است.
- Adobe XD: یک ابزار طراحی وبسایت است که به شما این امکان را میدهد که به سادگی بتوانید مفهوم و یا نمونهای را پیادهسازی کنید.
- فیگما: به شما امکان طراحی، نمونهسازی و جمعآوری بازخورد از دیگر طراحان را میدهد. این نرمافزارها تحت وب هستند.